The international promotion of Brazilian Portuguese based on the practices by Programa de Leitorado

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/DL43-v14n3a2020-9

Keywords:

Lectureship Program, Linguistic Policies, Linguistic-cultural diplomacy, Linguistic Internationalization

Abstract

This article presents a discussion on the actions developed, within the scope of the Programa de Leitorado - one of Brazil's external linguistic policies, by the subjects who teach Portuguese and national culture in this context. This is based on data collected via a questionnaire, by Google Forms, to subjects who worked or work in this policy, and also through documentary research, which was carried out at the Palácio do Itamaraty and which gave rise to approximately 750 pages analyzed. The objective is to present and discuss the actions that, in this linguistic policy, characterize the work of working professionals, both in terms of teaching and extracurricular activities. In general, the data show that the policy in question fulfills, in many ways, its function of internationalizing the country's language and culture. However, they also clarify that some weaknesses characterize the daily work of the subjects who participated in the research, which also clarified the existence of demands related to the management of the linguistic policy in question. Therefore, we concluded with some propositions related to reformulations in the management of the Programa de Leitorado.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Leilane Morais Oliveira, USP

Doutora em Letras pela Universidade de São Paulo.

References

BAPTISTA, L. V.; COSTA, J.; PEREIRA, P. (org.). O mundo dos Leitorados: políticas e práticas de internacionalização da língua portuguesa. Lisboa: Edições Colibri, 2009.

BERGER, I. R. O ensino de línguas como espaço para a difusão do português no mundo: estratégias e ações de políticas linguísticas. Revista Ideação, Foz do Iguaçu, v. 15, n. 1, p. 216-229, 2013. Disponível em: http://e-revista.unioeste.br/index.php/ideacao/article/view/7184. Acesso em: 3 set. 2018.

BRASIL. Balanço da política externa 2003-2010. Brasília, 2011. Disponível em: http://www.dc.itamaraty.gov.br/divisao-de-promocao-da-lingua-portuguesa-dplp-1 .

Acesso em: 10 set. 2018.

BRASIL. Programa Leitorado para Instituição Universitária Estrangeira: Edital n. 37/2018. Brasília, 2018. Disponível em: https://www.capes.gov.br/images/stories/download/editais/19112018_Edital_37_MRE_Leitorado.pdf. Acesso em: 20 jan. 2019.

BRUCHET, R. Le lecteur de français: un acteur essentiel au cœur de la coopération linguistique, culturelle et universitaire. Synergies Espagne, nº 5, p. 227-242, 2012. Disponível em: http://gerflint.fr/Base/Espagne5/bruchet.pdf. Acesso em: 21 nov. 2018.

CARVALHO, S. C. Políticas de promoção internacional da língua portuguesa: ações na América Latina. Trab. Ling. Aplic., n. 51.2, p. 459-484, jul./dez. 2012. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/tla/v51n2/a10v51n2.pdf. Acesso em: 8 set. 2018. DOI https://doi.org/10.1590/S0103-18132012000200010

CARVALHO, S. C.; SCHLATTER, M. Ações de difusão internacional da língua portuguesa. Cadernos do IL, n. 42, p. 260-284, 2011. Disponível em: http://www.seer.ufrgs.br/cadernosdoil/article/viewFile/26027/15240. Acesso em: 15 ago. 2018. DOI https://doi.org/10.22456/2236-6385.26027

DINIZ, L. R. A. Política linguística do Estado brasileiro na contemporaneidade: a institucionalização de mecanismos de promoção da língua nacional no exterior. 378f. Tese (Doutorado em Linguística) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas. 2012.

FERREIRA, L. M. L. O leitorado brasileiro na Tailândia: uma contribuição para o debate a respeito do papel do professor-leitor. Revista do GEL, v. 11, n. 1, p. 10-29, 2014. Disponível em: https://revistadogel.gel.org.br/rg/article/viewFile/17/274. Acesso em: 14 ago. 2018.

NYE, J. S. Soft Power. Foreign Policy, n. 80, Twentieth Anniversary (Autumn), p. 153-171, 1990. Disponível em: https://www.jstor.org/stable/1148580?read-now=1&seq=1#metadata_info_tab_contents. Acesso em: 14 ago. 2018. DOI https://doi.org/10.2307/1148580

NYE, J. S. Soft Power: the means to success in world politics. New York: Public Affairs, 2004. p. 175.

NÓBREGA, M. H. Políticas linguísticas e internacionalização da língua portuguesa: desafios para a inovação. Revista de Estudos da Linguagem, v. 24, p. 417-445, 2016.

Disponível em: http://periodicos.letras.ufmg.br/index.php/relin/article/view/8603. Acesso em: 10 abr. 2018. DOI https://doi.org/10.17851/2237-2083.24.2.417-445

OLIVEIRA, L. M. Programa de Leitorado: diálogo entre política linguística externa e formação de professores de PFOL no Brasil. 278f. Tese (Doutorado em Letras) – Universidade de São Paulo, São Paulo. 2017.

SÁ, D. S. O leitorado brasileiro em Manchester: política linguística e ensino de português como língua estrangeira. Cadernos de Letras da UFF – Dossiê: Difusão da língua portuguesa, n. 39, p. 31-40, 2009. Disponível em: http://api.ning.com/files/6sTIkUNHiRTL*IvYoORCf1vSLDBTwW-oxaZ-P4dHwvrI5RQSI4x*ExXNrgAYMpt-5uP-Ue8l0bisbiUu5w*1RVdFK6fPu6ox/artigo1.pdf. Acesso em: 10 out. 2018.

SILVA, D. B. O Passado no Presente: História da Difusão e Promoção da Língua Portuguesa no Exterior. In: XIV Congresso Nacional de Linguística e Filologia, 2010, Rio de Janeiro (RJ). Cadernos do CNLF (CiFEFil). Rio de Janeiro: Cifefil, 2010. v. XIV. p. 3018-3034.

SILVA, S. D. J. Descendentes de falantes de português nas classes de PFOL: um público que merece atenção específica. In: SÁ, R. L. (org.). PFOL (Português para Falantes de Outras Línguas): interculturalidade, inclusão social e políticas linguísticas. Campinas: Pontes, 1ª ed., 2016. p. 87-115. DOI https://doi.org/10.29327/2.1373.1-16

WOUK, M. D. Ensino de Línguas Estrangeiras. Revista Letras, v. 25, p. 231-244, 1976. Disponível em: http://revistas.ufpr.br/letras/article/view/19551/12775. Acesso em: 01 set. 2018. DOI https://doi.org/10.5380/rel.v25i0.19551

Published

2020-07-23

How to Cite

OLIVEIRA, L. M. The international promotion of Brazilian Portuguese based on the practices by Programa de Leitorado. Domínios de Lingu@gem, Uberlândia, v. 14, n. 3, p. 947–977, 2020. DOI: 10.14393/DL43-v14n3a2020-9. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/47381. Acesso em: 22 nov. 2024.

Most read articles by the same author(s)