Phonological processes and orthographic writings in elementary education composition

Authors

  • Adriana Alexandra Ferreira Universidade Estadual do Oeste do Paraná

DOI:

https://doi.org/10.14393/DL37-v13n1a2019-10

Keywords:

Phonological processes, Orthographic Writing, Teaching, Variation

Abstract

This is aimed to present the preliminary results of a research on the study of phonological processes and orthographic writing in Elementary School compositions. The corpus of the research was composed by texts from 6th grade students from an institution of the public-school system, participant of the Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (Institutional Program for Initiation to Teaching Grant) - PIBID / CAPES, State University of Western Paraná - Campus Cascavel. Unconventional spellings or "errors" as the traditional perspective for Portuguese language teaching have always been of concern to teachers working in this subject. Researches investigating the nature of spelling errors have shown that students, students of middle school and even in final grades of High School, present doubts when writing, which reveal a lack of knowledge or partial knowledge of the relations between the phonological and spelling system of the language, and its representations. For this reason, among others, it is sought to analyze the motivations about the most recurrent phonological processes identified in the written productions of the autobiography genre, produced in the academic year of 2017, in order to contribute to the knowledge of professionals which are already working in the area and those who are in process training, and other researchers.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Adriana Alexandra Ferreira, Universidade Estadual do Oeste do Paraná

Licenciada em Letras Português Espanhol e Respectivas Literaturas, pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná - Campus de Cascavel. Mestranda no Programa de Pós Graduação Stricto Sensu Mestrado e Doutorado em Letras da Unioeste

References

ALVARENGA, D.; OLIVEIRA, M. A. Canonicidade silábica e aprendizagem da escrita. Estudos da Linguagem, Belo Horizonte, v. 1, p.127-158, jan/jun. 1997.

BARROS, D. L. P. Entre a fala e a escrita: algumas reflexões sobre as posições intermediárias. In: PRETI, D. Fala e escrita em questão. São Paulo: Humanitas, 2000, p. 57-77.

BORTONI-RICARDO, S. M. Métodos de alfabetização e consciência fonológica: o tratamento de regras de variação e mudança. SCRIPTA, Minas, v. 9, p. 201-220, jan./jun. 2006.

BORTONI-RICARDO, S. M. Educação em Língua Materna: a sociolinguística na sala de aula. 6. ed. São Paulo: Parábola Editorial, 2009.

BRANDÃO, M. H. Uma abordagem fonológica da segmentação na escrita de alunos do Ensino Fundamental II. 2015. 201 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Letras- Profletras). Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2015.

BISOL, L. Mattoso Câmara Jr e a palavra prosódica. Delta, São Paulo, v. 20, p. 59-70.

BUSSE, S. Um estudo Geossociolinguístico da fala do Oeste do Paraná Volume I. 2010. 288f. Tese (Programa de Pós-Graduação em Estudos da Linguagem) – Universidade Estadual de Londrina, Londrina.

BUSSE, S. Língua portuguesa, diversidade e ensino: uma análise de contextos multilíngues. In: IV SIMPÓSIO MUNDIAL DE ESTUDOS DE LÍNGUA PORTUGUESA, 4, 2013. Goiânia. Anais... Goiás: Universidade Federal de Goiás, 2013, p. 191-197.

BUSSE, S.; SELLA, P.; BUDKE, A. B. Língua portuguesa, diversidade e ensino: a aquisição da escrita em contextos multilíngues. In: COSTA-HÜBES, T. da C.; ROSA, D. C. da (org.). A pesquisa na educação básica: um olhar para a leitura, a escrita e os gêneros discursivos na sala de aula. 1ed. São Paulo: Pontes, 2015.

BUSSE, S. Variação linguística e o ensino: os desafios do ensino da língua portuguesa. In: COSTA-HÜBES, T. da C. (org.). Práticas sociais de linguagem: reflexões sobre oralidade, leitura e escrita no ensino. 1ed.Campinas: Mercado de Letras, 2015.

CAGLIARI, L. C. Alfabetização e linguística. 7. ed. São Paulo: Scipione, 1994.

CAGLIARI, L. C. Análise fonológica. Campinas: Mercado das Letras, 2002.

CUNHA, A. P. N da. A hipo e hipersegmentação nos dados de aquisição da escrita: um estudo sobre a influência da prosódia. 2004. 132f. Dissertação (Programa de Pós-Graduação em Educação – FaE) – Universidade Federal de Pelotas, Pelotas.

CUNHA, A. P. N da; MIRANDA, A. R, M. A hipo e a hipersegmentação nos dados de aquisição de escrita: a influência da prosódia. Alfa, São Paulo, v. 53, p. 127-148, 2009.

CUNHA, A. P. N da. As segmentações não-convencionais da escrita e sua relação com os constituintes prosódicos. Cadernos de Educação, Pelotas, v. 35, p. 323-358, 2010.

KATO, M. Gramática do Português Falado. 2. ed. São Paulo: Editora da Unicamp, 2002.

KOCH, I. V; ELIAS, V. M. Ler e escrever: estratégias de produção textual. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2012.

MARCUSCHI, L. A; DIONÍSIO, A. P. (org). Princípios gerais para o tratamento das relações entre fala e escrita. In: Fala e escrita. Belo Horizonte: Autêntica, 2005, p. 13-29.

MONARETTO, V. N. O. O alçamento das vogais médias pretônicas /e/ e /o/ sem motivação aparente: um estudo em tempo real. Fragmentum, Rio Grande do Sul, v. 39, p. 18-28, out./dez. 2013.

TARALLO, F. A pesquisa sociolinguística. 8. ed. São Paulo: Ática, 2010.

TENANI, L.; SILVEIRA, A. A. M. O alçamento das vogais médias na variedade culta do noroeste paulista. Alfa, São Paulo, v. 52, p. 447-464, 2008.

TENANI, L; PARANHOS, F. C. A análise prosódica de Segmentações não-convencionais de palavras em textos do sexto ano do Ensino Fundamental. Filologia e Linguística Portuguesa, São Paulo, v. 13, p. 477-504, 2011. DOI https://doi.org/10.11606/issn.2176-9419.v13i2p477-504

Published

2019-02-03

How to Cite

FERREIRA, A. A. Phonological processes and orthographic writings in elementary education composition. Domínios de Lingu@gem, Uberlândia, v. 13, n. 1, p. 233–256, 2019. DOI: 10.14393/DL37-v13n1a2019-10. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/42035. Acesso em: 22 nov. 2024.