Fact and fiction in English and German learner’s dictionaries

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/DL36-v12n4a2018-10

Keywords:

English learner’s dictionaries, German learner’s dictionaries, Syllabus, Foreign language teaching and learning, Language in use

Abstract

According to metalexicographic theory, pedagogical dictionaries are concerned with language teaching and learning. It means that it is impossible to dissociate these lexicographic tools from syllabi. The aim of this paper is to assess if a specific kind of pedagogical dictionaries, the learner’s dictionaries of a foreign language, are in fact related to some syllabus. Furthermore, we analyse how learner’s dictionaries describe their target language. We assess an English learner’s dictionary and a German learner’s dictionary (a Lernerwörterbuch). We chose these languages by reason of two factors. Firstly, there are guidelines for both languages about their teaching and learning (such as English Profile (2011) and Profile Deutsch (2005)). Secondly, English and German traditions have archetypes of learner’s dictionaries. The results obtained demonstrate that the lack of specific lexical resources related to each reference level doesn’t permit to take advantage from the guidelines for compiling learner’s dictionaries. The dictionaries we analyzed reflect indeed the language in use, but they are not related to any guidelines for English and German language teaching and learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Au. FERREIRA, A. B. H. Dicionário Aurélio da Língua Portuguesa. Curitiba: Editora Positivo, 2010. 2272 p.

BORBA, L. C. Dicionários de uso na lexicografia hispânica: análise do DUE, DUEAE, DEA e DiClave. In: XI SEPESQ, 2015, Porto Alegre. Sustentabilidade, ciência e ética: responsabilidade ambiental, social, econômica e cultural / XI Semana de Extensão, Pesquisa e Pós-graduação. Porto Alegre: UniRitter, 2015b. Disponível em: https://www.uniritter.edu.br/files/sepesq/arquivos_trabalhos/3612/776/870.pdf. Acesso em: 25 fev. 2018.

BORBA, L. C. Lexicografia e ensino: o auxílio dos dicionários gerais de língua espanhola disponíveis na internet. Linguasagem, São Carlos, v. 25, n. 1, 2016. Disponível em: http://www.linguasagem.ufscar.br/index.php/linguasagem/issue/view/8/showToc. Acesso em: 30 abr. 2017.

BORBA, L. C. Panorama da Lexicografia Hispânica. Subsídios para o professor de ELE. Saarbrücken: Novas Edições Acadêmicas, 2017. 108 p.

Breakthrough. TRIM, L.M. Breakthrough. s/l, s/d (manuscrito não publicado oficialmente). Disponível em: http://www.englishprofile.org/the-cefr/further-reading. Acesso em: 20 mar. 2018.

BUGUEÑO MIRANDA, F. V. O que é macroestrutura no dicionário de língua? In: ISQUERDO, A. N.; ALVES, I. M. (org.). As ciências do léxico: lexicologia, lexicografia e terminologia. São Paulo: Humanitas, v. 3, p. 261- 272, 2007a.

BUGUEÑO MIRANDA, F. V. O dicionário como reflexo da língua. Expressão, Santa Maria (UFSM), v. 11, n. 1, p. 97-105, 2007b.

BUGUEÑO MIRANDA, F. V. Sobre a microestrutura em dicionários semasiológicos do alemão. Contingentia, Porto Alegre, v.4, n.2, p. 60-72, 2009. Disponível em: http://seer.ufrgs.br/index.php/contingentia/article/view/11414. Acesso em: 26 mar. 2018.

BUGUEÑO MIRANDA, F. V. As soluções polissêmicas e homonímicas em dicionários semasiológicos. Trama, Marechal Cândido Rondon, v. 12, n. 24, p. 121-153, 2016. Disponível em: http://e-revista.unioeste.br/index.php/trama/article/view/11424. Acesso em: 26 mar. 2018.

BUGUEÑO MIRANDA, F. V.; FARIAS, V. S. O ensino de português e os dicionários escolares: um segmento informativo da microestrutura para fins de produção textual. Polifonia, Cuiabá, v. 14, n. 15, p. 1-14, 2008. Disponível em: http://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/polifonia/article/view/1032. Acesso em: 26 mar. 2018.

BUGUEÑO MIRANDA, F. V.; FARIAS, V. S. Proposta de um modelo de avaliação de dicionários escolares de Língua Portuguesa. In: XIV SEMINÁRIO NACIONAL DE LETRAS E LINGUÍSTICA E IV SEMINÁRIO INTERNACIONAL DE LETRAS E LINGUÍSTICA, 2013, Uberlândia. Anais do SILEL. Uberlândia: EDUFU, 2013. v. 3., p. 01-20.

CALD. CAMBRIDGE. Cambridge Advanced Learner’s Dictionary. Cambridge: Cambridge University Press, 2013.

CIGE. BRITISH COUNCIL, EAQUALS. A Core Inventory for General English. United Kingdom: British Council, 2011. Disponível em: http://englishagenda.britishcouncil.org/continuing-professional-development/cpd-teacher-trainers/british-council-eaquals-core-inventory-general-english. Acesso em: 26 mar. 2018.

COD. Concise Oxford Dictionary of the English Language. Oxford: OUP, 2010. 1856 p.

COSERIU, E. Lições de linguística geral. Rio de Janeiro: Ao Livro Técnico, 1980.

COSERIU, E. Einführung in die Allgemeine Sprachwissenschaft. Tübingen: Francke, 1992.

CUNHA, C.; CINTRA, L. Nova Gramática do Português Contemporâneo. Rio de Janeiro: Lexikon, 2008.

DContLP. GEIGER, P. (org.). Novíssimo Aulete Dicionário contemporâneo da língua portuguesa. Rio de Janeiro: Lexikon , 2011. 1456 p.

DUPB. BORBA, F. S. Dicionário de Usos do Português do Brasil. São Paulo: Ática, 2002. 1673 p.

DUW. Duden Deutsches Universalwörterbuch. Mannheim: Bibliographisches Institut, 2003.

ENGELBERG, S.; LEMNITZER, L. Lexikographie und Wörterbuchbenutzung. Tübingen: Saiffenburg, 2009. 327 p.

EP. UNIVERSITY OF CAMBRIDGE. English Profile. Introducing the CEFR for English. Version 1.1. Cambridge: Cambridge University Press, 2011. Disponível em: http://www.englishprofile.org/images/pdf/theenglishprofilebooklet.pdf. Acesso em: 11 fev. 2018.

GloDEsc. Dicionário Global Escolar Silveira Bueno da Língua Portuguesa. São Paulo: Global, 2016.796p.

HARTMANN, R. R. K.; JAMES, G. Dictionary of Lexicography. London: Routledge, 2001. 176p.

HERBST, T.; KLOTZ, M. Lexikographie. Paderborn: Ferdinand Schöningh, 2003.

Hou. HOUAISS, A. Dicionário Houaiss da Língua Portuguesa. Rio de Janeiro: Objetiva, 2009. 1986 p.

KET. CAMBRIDGE ENGLISH LANGUAGE ASSESSMENT. Vocabulary List. Key English Test (KET), Key English Test for Scholars (KETfS). Cambridge: University of Cambridge Local Examinations Syndicate, 2012.

LGwtbDaF Langenscheidt Groβwörterbuch Deutsch als Fremdsprache. Berlin: Langenscheidt: München / Wien, 2015.

LexPäd. JORDAN, Stefan; SCHLÜTER, Marnie (Hrsg.) Lexikon Pädagogik. Hundert Begriffe. Stuttgart: Philipp Reclam, 2010. 320p.

MÖHRING, Jupp; WALLNER, Franziska. Wortschatzlisten auf dem Prüfstand. In: Aussiger Beiträge. Germanistische Schriftreihe aus Forschung und Lehre 7. Ústi nad Labem, 2013, 119-133.

MOURA NEVES, M. H. Guia de Usos do Português: confrontando regras e usos. São Paulo: Editora UNESP, 2003.

OALD. OUP. Oxford Advanced Learner’s Dictionary. Oxford: OUP, 2010. 2126 p.

Profile dt. GLABONIAT, M.; MÜLLER, M.; RUSCH, P.; SCHMITZ, H.; WERTENSCHLAG, L. Profile deutsch. Gemeinsamer europäischer Referenzrahmen. Langenscheidt: München, 2002.

Profile dt. GLABONIAT, M.; MÜLLER, M.; RUSCH, P.; SCHMITZ, H.; WERTENSCHLAG, L. Profile deutsch. Gemeinsamer europäischer Referenzrahmen. Langenscheidt: München, 2005.

QECRL. CONSELHO DA EUROPA. Quadro Europeu Comum de Referência para as línguas: aprendizagem, ensino, avaliação. Portugal: Edições ASA, 2001. Disponível em: http://www.dge.mec.pt/quadro-europeu-comum-de-referencia-para-linguas. Acesso em: 09 fev. 2018.

RICHARDS, J.; SCHMIDT, R.. Longman Dictionary of Language Teaching and Applied Linguistics. Harlow: Longman, 2010. 664p.

ROTHENHÖFER, A. New developments in learner´s dictionaries II: German. In: GOUWS, R.; HEID, U.; SCHWEICKARD, W.; WIEGAND, H. E. (ed.). Wörterbücher, Dictionaries, Dictionnaires. An international Encyclopedia of Lexicography. Supplementary volume. Berlin: de Gruyter, 2013, p. 414-425.

Sacc. SACCONI, L. A. Grande Dicionário Sacconi da Língua Portuguesa: comentado, crítico e enciclopédico. São Paulo: Nova geração, 2010. 2087 p.

Threshold 1990. VAN ECK, J.A.; TRIM, L.M. Threshold. Cambridge: CUP, 1998.

Vantage. VAN ECK, J.A.; TRIM, LM. Vantage. Cambridge: CUP, 2001.

Waystage 1990. VAN ECK, J.A.; TRIM, L.M. Waystage. Cambridge: CUP, 1991.

WtbPhil. ROGENBOGEN, Armin; MEYER, Uwe (Hrsg.). Wörterbuch der philosophischen Begriffe. Hamburg: Felix Meiner, 2013. 895p.

ZGUSTA, L. A manual of lexicography. Prague: Academy of Sciences, 1971.

Published

2019-01-19

How to Cite

BORBA, L. C. de; BUGUEÑO MIRANDA, F. Fact and fiction in English and German learner’s dictionaries. Domínios de Lingu@gem, Uberlândia, v. 12, n. 4, p. 2165–2203, 2019. DOI: 10.14393/DL36-v12n4a2018-10. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/41565. Acesso em: 22 nov. 2024.

Most read articles by the same author(s)