The indigenous identity movement

cyberbullying and discourse

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/DL35-v12n3a2018-3

Keywords:

Identity, Discourse, Cyberbullying, Indigenous people

Abstract

This work aims to identify and problematize, through Discourse Analysis of French origin (CORACINI, 2007; PÊCHEUX, 1988) and from a discursive-deconstructive and transdisciplinary perspective, representations of/about indigenous subjects included in the labor market produced in the social network known as Facebook. We start from the assumption that the discourses posted by indigenous and white people about the indigenous in the labor market are inscribing themselves in a new discursive event: cyberbullying. The corpus of this research brings together regularities contained in a clipping of publications collected online (posts or comments), which are/were released on the Facebook media on November 8, 2012. The analytical process is based on the archaeological method (Foucault, 1990, 2007), understanding that from the materiality it is possible to understand the meanings, the enunciative regularities, the discursive interdiscourse and formations that reverberate in the discursive memory of the narratives inscribed in this virtual environment.

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Author Biographies

Vania Maria Lescano Guerra, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

tem doutorado em Linguística e Língua Portuguesa pela Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho", UNESP de Araraquara, e Pós-doutorado em Linguística Aplicada pelo IEL, UNICAMP. Atualmente é docente permanente do Programa de Pós-graduação em Letras (mestrado e doutorado) da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, campus de Três Lagoas, e do Programa de Mestrado em Estudos de Linguagens da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, campus de Campo Grande. Coordena o Diretório de grupos de pesquisa no CNPq: "O processo identitário do indígena de Mato Grosso do Sul: análise documental e midiática da luta pela terra" (UFMS).

Fabiana Ferrari, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

raduação em psicologia na Faculdades Adamantinenses Integradas- FAI. Tem experiência na área de Psicologia, (clínica, instituições organizacionais, escolares, sociais). Mestranda pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS) em Letras (linguística), área de concentração: Estudos Linguísticos. Atua, especialmente, nos seguintes temas: língua(gens); Análise do Discurso; subjetividade(s); discurso; educação; exclusão e inclusão; cidadania. (Texto informado pelo autor

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Published

2018-09-21

How to Cite

GUERRA, V. M. L.; FERRARI, F. The indigenous identity movement: cyberbullying and discourse. Domínios de Lingu@gem, Uberlândia, v. 12, n. 3, p. 1428–1452, 2018. DOI: 10.14393/DL35-v12n3a2018-3. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/40487. Acesso em: 21 nov. 2024.