Discourse genres in teaching Portuguese as an additional language
thoughts on the academic discursive sphere
DOI:
https://doi.org/10.14393/DL34-v12n2a2018-4Keywords:
Academic literacy, Discourse genre, Discursive sphere, Genre literacy, Portuguese as an additional languageAbstract
This paper focuses on the teaching of Portuguese as an Additional Language (PAL) to students in academic exchange in Brazil. Possible contributions are identified in the studies of discourse genres that can make the teaching-learning process of the Portuguese language more meaningful, offering students the necessary tools to fully insert themselves into the academic community in which they participate. Through a literature review, the concepts of academic literacy (STREET, 2014; 2010; FISHER, 2008), genre competence (BAKHTIN, 2016; MAINGUENEAU, 2013), discursive sphere (BAKHTIN, 2016; MARCUSCHI, 2006; BIBER, 2006), and discourse genre (BAKHTIN, 2016; SANTOS; BAUMVOL, 2012; MARCUSCHI, 2008; BIBER, 2006) are used to offer the theoretical support and invite teachers of PAL to reflect on possible applications of these concepts to their pedagogical practice, in order to promote the full participation of the foreign students in the reception and production of texts belonging to the genres of the academic discursive sphere.Downloads
Metrics
References
ARAÚJO, A. D. Gêneros textuais acadêmicos: reflexões sobre metodologias de investigação. Revista de Letras, v. 1/2, n. 26, 21-27, 2004.
ASKEHAVE, I; SWALES, J. M. Genre Identification and Communicative Purpose: a Problem and a Possible Solution. Applied Linguistics, v. 22, n. 2, p. 195-212, 2001. https://doi.org/10.1093/applin/22.2.195
BAKHTIN, M. Os gêneros do discurso. Org., trad., posfácio e notas de Paulo Bezerra. Notas da edição russa de Serguei Botcharov. Editora 34, Rio de Janeiro, 2016.
BIBER, D. University Language: a corpus-based study of spoken and written registers. Philadelphia, John Benjamins, 2006. https://doi.org/10.1075/scl.23
BORTONI-RICARDO, Stella Maris. Manual de sociolinguística. São Paulo: Contexto, 2014. 189 p.
BRONCKART, J. P. Atividades de linguagem, textos e discursos. Por um interacionismo sócio-discursivo. Trad.: A. R. Machado e P. Cunha. EDUC, São Paulo, 1999.
DILLI, C.; SCHOFFEN, J. R.; SCHLATTER, M. Parâmetros para a avaliação de produção escrita orientados pela noção de gênero do discurso. In: SCHOFFEN, J. R. et al (Orgs.). Português como Língua Adicional: reflexões para a prática docente. Porto Alegre: Bem Brasil, 2012.
FARACO, C. A. Linguagem e diálogo: as idéias linguísticas do círculo de Bakhtin. Curitiba: Criar Edições, 2003.
FISCHER, A. Letramento acadêmico: uma perspectiva portuguesa. Acta Scientiarum. Language and Culture, Maringá, v. 30, n. 2, 177-187, 2008.
MAINGUENEAU, D. Análise de textos de comunicação. Trad. Maria C. Souza-e-Silva e Décio Rocha. 6.ed., Cortez, São Paulo, 2013.
MARCUSCHI, L. A. Produção textual, análise de gêneros e compreensão. Parábola Editorial, São Paulo, 2008.
MOLSING, K.; PERNA, C. The pronominal use of –se in Brazilian Portuguese academic writing. No prelo.
MORO, B. I. Advérbios de posicionamento em textos escritos de português acadêmico. 2014. Dissertação (Mestrado em Letras) – Programa de Pós-Graduação em Letras, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2014.
PRESOTTO, L. Metáforas no português acadêmico. 2016. Dissertação (Mestrado em Letras) – Programa de Pós-Graduação em Letras, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2016.
SANTANA, L. A. A Variação Pronominal Tu/Você e Nós/A gente em Livros Didáticos de Português como Língua Estrangeira. 2016. 107 f. Dissertação (Mestrado em Linguística e Língua Portuguesa) - Faculdade de Ciências e Letras (Campus Araraquara), Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Araraquara, 2016.
SANTOS, L. G. dos; BAUMVOL, L. K. Gêneros discursivos em uma sequência didática para o ensino de português como língua adicional. In: SCHOFFEN, J. R. et al (Orgs.). Português como Língua Adicional: reflexões para a prática docente. Porto Alegre: Bem Brasil, 2012.
SANTOS, S. N. dos. 2015. Uma análise dos substantivos como marcadores de posicionamento em artigos acadêmicos em língua portuguesa. Tese (Doutorado em Letras) – Programa de Pós-Graduação em Letras, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2015.
SCHEPERS, B. M. Transferência de estratégias de hedging: um estudo contrastivo entre o português brasileiro e o inglês. 2016. Dissertação (Mestrado em Letras) – Programa de Pós-Graduação em Letras, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2016.
SCHLATTER, M.; GARCEZ, P. Referenciais Curriculares para o Ensino de Língua Espanhola e de Língua Inglesa. Rio Grande do Sul: Secretaria de Educação do Estado, 2009.
SILVA, K. V.; SILVA, M. H. Dicionário de conceitos históricos. São Paulo: Contexto, 2006.
SOBRAL, A. Do Dialogismo ao Gênero: as bases do pensamento do círculo de Bakhtin. Campinas: Mercado de Letras, 2009.
STREET, B. Academic Literacies approaches to Genre? Revista Brasileira de Linguística Aplicada, Belo Horizonte, v. 10, n. 2, 347-361, 2010. https://doi.org/10.1590/S1984-63982010000200004
¬______. Letramentos sociais: abordagens críticas do letramento no desenvolvimento, na etnografia e na educação. Trad. Marcos Bagno. - 1. ed., Parábola Editorial, São Paulo, 2014.
SUN, Y. 2015. Hedgings em textos acadêmicos: uma perspectiva de aquisição de L3. Tese (Doutorado em Letras) – Programa de Pós-Graduação em Letras, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2015.
SWALES, J. Genre analysis: English in academic and research settings. Great Britain: Cambridge University Press, 1990.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
Authors retain the copyright and waiver the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-ND 4.0), allowing the sharing of work with authorship recognition and preventing its commercial use.
Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.