Remarks on Portuguese as foreign language teaching

universal and specific aspects – of languages and speakers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/DL34-v12n2a2018-6

Keywords:

Portuguese as Foreign Language, Language acquisition, Innatism

Abstract

This paper discusses methodological approaches to Portuguese as Foreign Language (PFL) teaching under both learners’ sociopolitical and biolinguistic endowment points of view – assuming monitor’s model by Krashen (1982). Moreover, following Chomsky (1959), Krashen (1982), and White (2003), the present work deals with methodological approaches to PFL teaching relying on Innatism assumptions for language acquisition/learning and on differences between first and second language acquisition. Finally, by comparing both social and biolinguistic approaches, this paper concludes that they do not exclude each other; rather, if they are applied jointly, they can optimize the elaboration of projects and Portuguese teaching programs for non-native speakers.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Maurício Sartori Resende, Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)

Bacharel em Linguística e licenciado em Letras Português pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), mestre em Linguística pela Universidade Federal do Paraná (UFPR), atualmente é aluno do Programa de Doutorado em Linguística da Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Tem experiência no ensino de português como segunda língua e no ensino de latim; além disso, tem interesse por teoria e análise linguística, atuando principalmente nos seguintes temas: processos de nominalização, aspecto, verbos modais, linguística histórica.

References

ALMEIDA FILHO, J. C. P. Ensino de português língua estrangeira/EPLE: a emergência de uma especialidade no Brasil. In: LOBO, T.; CARNEIRO, Z.; SOLEDADE, Juliana; ALMEIDA, A.; RIBEIRO, S. (Orgs.). Rosae: linguística histórica, história das línguas e outras histórias. Salvador: UFBA, 2012. p. 723-728.

ALTENHOFEN, C. V. A aprendizagem de português em uma comunidade bilíngue do Rio Grande do Sul: um estudo de redes de comunicação em harmonia. 1990. 242f. Dissertação (Mestrado em Linguística) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre.

ALVES, U. O ensino das fricativas coronais do português (LE) para falantes do espanhol: análise de livro didático. In. SILVEIRA, R.; EMMEL, I. (Orgs.) Um retrato do português como segunda língua: ensino, aprendizagem e avaliação. Campinas: Pontes, 2015. p. 75-96.

CAMPETELA, C. Proposta de material didático para ensino e aprendizagem de português como segunda língua em escolas indígenas. Macapá, Letras Escreve, v. 4, n. 1, 2014. p. 107-127.

CASTRO, P. B. Produção escrita: encontros e desencontros entre os livros didáticos de português do Brasil para estrangeiros e o exame Celpe-Bras. 2009. 131f. Dissertação (Mestrado em Letras) – Universidade Federal Fluminense, Niterói.

CHOMSKY, N. Review of “Verbal behavior” by B. F. Skinner. Language, v. 35, n. 1, 1959. p. 26-58. https://doi.org/10.2307/411334

COSTA, J.; SANTOS, A. L. A falar como os bebés: o desenvolvimento linguístico das crianças. Lisboa: Caminho, 2003.

GONÇALVES, J.; PEIXOTO, M. A. O menino selvagem: estudo de caso de uma criança selvagem retratado no filme “O menino selvagem”. Universidade de Lisboa, 2000-2001.

KRASHEN, S. D. Principles and practice in second language acquisition. Oxford: Pergamon, 1982.

LIGHTBOWN, P. M.; SPADA, N. How languages are learned. 3. ed. Oxford: Oxford University, 2006.

PEREIRA, M. C. C. O ensino de português como segunda língua para surdos: princípios teóricos e metodológicos. Curitiba, Educar em revista, n. 2, 2014. p. 143-157.

FINGER, I.; QUADROS, R. M. (Orgs.). Teorias de aquisição da linguagem. Florianópolis: UFSC. 2008.

RESENDE, M. S. Aquisição da linguagem. In: SEMANA DE PESQUISA E EXTENSÃO DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE SANTA CATARINA, 9, 2010, Florianópolis. Anais... Florianópolis: UFSC, 2010.

______. Professor de Português como Língua Estrangeira: a ascensão de um novo profissional. Pato Branco, BR-1010, 2016. p, 4.

WHITE, L. Second language acquisition and universal grammar. Cambridge: Cambridge University, 2003. https://doi.org/10.1017/CBO9780511815065

Published

2018-06-29

How to Cite

RESENDE, M. S. Remarks on Portuguese as foreign language teaching: universal and specific aspects – of languages and speakers. Domínios de Lingu@gem, Uberlândia, v. 12, n. 2, p. 871–891, 2018. DOI: 10.14393/DL34-v12n2a2018-6. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/39588. Acesso em: 6 oct. 2024.