Narratives disruption and reframe analysis of the socially established maternity stereotype

Authors

  • Allane de Souza Pedrotti Matos Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio)

DOI:

https://doi.org/10.14393/DL33-v12n1a2018-2

Keywords:

Motherhood stereotypes, Interactional Sociolinguistics, Frame

Abstract

In this article I analyze the joint effort to reframe and maintain the stereotypes of motherhood established by the social institution of the biological mother, when the rupture of these patterns arises in an interactional moment. The interaction was recorded with women who share their children's routines in an apartment complex in the North Zone of Rio de Janeiro/RJ and composes the corpus of this analysis. This study makes use of interactionism as a category of analysis and through the concepts of Goffman articulated with the study of narratives based on Labov, it was noticed how the discourse in a micro context makes emerge a social concept constructed, through the practices of language and In the networks of meaning of the discursive community.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Allane de Souza Pedrotti Matos, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio)

Doutoranda em Estudos da Linguagem, pelo programa de Pós-Graduação em Estudos da Linguagem, do Departamento de Letras da PUC-Rio, desde março de 2016.  Coordenadora Pedagógica do Ensino Médio e Técnico do CEFET-RJ, campo de pesquisa da Tese.

References

BADINTER, E. Um amor conquistado: o mito do amor materno. Tradução de Waltensir Dutra. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1985.

DENZIN, N.; LINCOLN, Y. A disciplina e a prática da pesquisa qualitativa. In: DENZIN, N.; LINCOLN, Y. O Planejamento da Pesquisa Qualitativa: teorias e abordagens. Porto Alegre: Artmed, 2006.

FABRICIO, B. F.; BASTOS, L. C. Identidade de grupo: a memória como garantia do nós face ao outro. In: PEREIRA, M. G. D.; BASTOS, C. R. P.; PEREIRA, T. C. (Orgs.). Discursos sócio-culturais em interação: Interfaces entre a narrativa, a conversação e a argumentação: navegando nos contextos da escola, saúde, empresa, mídia, política, gênero e migração. Rio de Janeiro: Garamond, 2009, p. 39-66.

FOUCAULT, M. A ordem do discurso. São Paulo: Edições Loyola, 1996.

GOFFMAN, E. A situação negligenciada. In: RIBEIRO, B. T.; GARCEZ, P. Sociolinguística Interacional. 2a. ed., São Paulo: Loyola, 2013.

GOFFMAN, E. Footing. In: RIBEIRO, B. T.; GARCEZ, P. Sociolinguística Interacional. 2a. ed., São Paulo: Loyola, 2013.

GOFFMAN, E. Frame Analysis: an essay on the organization of experience. Boston: Northeastern University Press, 1986

GOFFMAN, E. [1967]. Ritual de Interação: ensaios sobre o comportamento face a face. Tradução de Fábio Rodrigues da Silva. Petrópolis: Vozes, 2011.

GUMPERZ, J.. Convenções de contextualização. In: RIBEIRO, B. T.; GARCEZ, P. Sociolinguística Interacional. 2a. ed. São Paulo: Loyola, 2013.

LABOV, W. The transformation of experience in narrative syntax. In: Language in the inner city. University of Pennsylvania Press, 1972.

PINHEIRO, L.G. (Re)Construindo Performances Discursivas de Maternidade e Não Maternidade Em Espaços Virtuais. 229p. Rio de Janeiro, RJ. Tese de Doutorado. Universidade Federal do Rio de Janeiro – UFRJ, 2014.

RIBEIRO, B. T.; GARCEZ, P. M. Sociolinguística Interacional. 2a edição. São Paulo: Edições Loyola, 2013.

SELL, M.; OSTERMANN, A. C. A construção da significação da experiência do abuso sexual infantil através da narrativa: uma perspectiva interacional. DELTA, São Paulo, v. 31, n. 2, p. 307-332, 2015. https://doi.org/10.1590/0102-445088814836814166

SCHNACK, C.; PISONI, T.; OSTERMANN, A. Transcrição de fala: do evento real à representação escrita. Entrelinhas, Rio Grande do Sul, v. 2, n. 2, 2005.

Published

2018-03-29

How to Cite

MATOS, A. de S. P. Narratives disruption and reframe analysis of the socially established maternity stereotype . Domínios de Lingu@gem, Uberlândia, v. 12, n. 1, p. 44–66, 2018. DOI: 10.14393/DL33-v12n1a2018-2. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/38116. Acesso em: 27 jul. 2024.