Multimodal analysis - study of semiotic resources in text of 7th grade textbooks by the Systemic-Functional perspective

Authors

  • Jeniffer Streb da Silva Centro Universitário Franciscano - UNIFRA.
  • Noara Bolzan Martins Centro Universitário Franciscano

DOI:

https://doi.org/10.14393/DL30-v11n3a2017-28

Keywords:

Representational metafunction, Ideational Metafunction, Intersemotic relation, Textbook, . Portuguese Language

Abstract

Our purpose with this study is to analyze the intersemiotic relationship of multimodal text in a reading section of a Portuguese Language textbook to the 7th grade. This analysis was carried out through the categories that constitute the ideational (HALLIDAY, MATTHIESSEN, 2004) and representational (KRESS; van LEEUWEN, 2006) metafunction and through the study of status categories (MARTINEC; SALWAY, 2005). We perceive that a text can be permeated with verbal and visual elements, and each modality interferes in the other in the sense of maintaining/reinforcing or generating certain meanings. We need to understand that both modalities are inherent elements one for the other.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Jeniffer Streb da Silva, Centro Universitário Franciscano - UNIFRA.

Licenciada em Letras - Língua Portuguesa pelo Centro Universitário Franciscano - UNIFRA.

Noara Bolzan Martins, Centro Universitário Franciscano

Licenciada em Letras Português e Inglês e respectivas Literaturas pelo Centro Universitário Franciscano - UNIFRA (Santa Maria/ RS). Mestre em Linguística Aplicada pelo Programa de Pós-Graduação em Letras - Estudos Linguísticos, da Universidade Federal de Santa Maria.

Atualmente é professora e pesquisadora do Centro Universitário Franciscano pelo curso de Letras.

References

BEZEMER, J.; KRESS, G. Changing Text: A Social Semiotic Analysis of Textbooks. Designs for Learning, v. 3, n. 1-2. p. 10-29, 2010. Disponível em: <http://dx.doi.org/10.16993/dfl.26> Acesso em 31 jun. 2017.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2017.

BRITO, R. C. L.; PIMENTA, S. M. O. A Gramática do Design Visual. In: LIMA, C. H. P.; PIMENTA, S. M. O.; AZAVEDO, A. M. T. Incursões Semióticas: Teoria e Prática de Gramática, Sistêmico-Funcional, Multimodalidade, Semiótica Social e Análise Crítica do Discurso. Rio de Janeiro: Livre Expressão, 2009. p. 87-117.

FUZER, C.; CABRAL, S. R. S. Introdução à Gramática Sistêmico-Funcional em Língua Portuguesa. - 1 ed. - São Paulo: Mercado de Letras, 2014.

GRAY, J. The construction of English. Great Britain: Palgrave Macmillan, 2010. Disponível em: https://link.springer.com/book/10.1057%2F9780230283084. Acesso em 28 jun. 2017.

GUO, L. Multimodality in a Biology Textbook. In: O'HALLORAN, K. (org.) Multimodal Discourse Analysis: Sistemic-Functional Perspectives. London/ New York: Continuum, 2004. p. 196-219.

HALLIDAY, M.A.K. Introduction to Functional Grammar. London: Edward Arnold, 1985.

______. Introduction to Functional Grammar, 2ª edição, London: Edward Arnold, 1994.

______; MATTHIESSEN, C. M. I. M. Introduction to Functional Grammar. 3ª edição. London: Edward Arnold, 2004.

JEWITT, C.; KRESS, G. Multimodal literacy. New York: Peter Lang Publishing, 2003.

KRESS, G.; VAN LEEUWEN, T. Reading Images: the grammar of visual design. 1. ed. London: Routladge, 1996.

______. Reading Images: the grammar of visual design. 2. ed. London: Routledge, 2006.

LIMA, C. H. P.; SANTOS, B. S. Contextualizando o Contexto: Um conceito Fundamental na Semiótica Social. In: LIMA, C. H. P.; PIMENTA, S. M. O.; AZAVEDO, A. M. T. Incursões Semióticas: Teoria e Prática de Gramática, Sistêmico-Funcional, Multimodalidade, Semiótica Social e Análise Crítica do Discurso. Rio de Janeiro: Livre Expressão, 2009. p. 30-47.

NASCIMENTO, R. G. Research genres and multiliteracies: channelling the audience’s gaze in powerpoint presentations. 2012, 231f. Tese (Doutorado em Letras). Universidade Federal de Santa Catarina: Santa Catarina. 2012.

MARTINS, N. B. BORTOLUZZI, V. I. CRISTINO, J. T. Linguística Sistêmico-Funcional e Multimodalidade: as representações do imaginário em videonarrativa. Domínios de Lingu@gem. v. 8, n. 1, p. 15-33, jan./jun. 2014. Disponível em: http://www.seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/23584/14585. Acesso em 08 jun. 2016.

MARTINEC, R. SALWAY, A. A system for image-text relations in new (and old) media. SAGE Publications: London, Thousand Oaks, CA and New Delhi: p.337-371. 2005. Disponível em <http://vcj.sagepub.com/vol.4>. Acesso em 27 ago. 2016.

MATENCIO, M. de L. M. Atividades de (re)textualização em práticas acadêmicas: um estudo do resumo. In: Revista Scripta, v. 6, n. 11. Belo Horizonte: PUC Minas. 2001. Disponível em http://periodicos.pucminas.br/index.php/scripta/article/view/12453. Acesso em 29 jun. 2017.

OLIVEIRA, T. A.; SILVA, E. G. O.; SILVA, C. O.; ARAÚJO, L. A. M. Tecendo Linguagens, 7º anoN - 4 ed. - São Paulo: IBEP, 2015.

SANTOS, J. M. Letramento Multimodal e o texto em sala de aula. Brasília, 2006. Dissertação (Mestrado em Linguística), Departamento de Linguística, Língua e Vernácula, Universidade de Brasília.

SEGATTO, L. S.; KNOLL, G. F. Análise dos recursos multimodais em texto publicitário impresso. SIGNO. Santa Cruz do Sul, v. 38, n. 64, p. 66-83, jan./jun. 2013. Disponível em: http://online.unisc.br/seer/index.php/signo. Acesso em 04 abr. 2016.

SOARES, M. Novas práticas de leitura na Cibercultura. Educ. Soc., Campinas, v. 23, n. 81, p. 143-160, dez. 2002. Disponível em: http://www.cedes.unicamp.br. Acesso em 25 abr. 2016.

Published

2017-10-01

How to Cite

DA SILVA, J. S.; MARTINS, N. B. Multimodal analysis - study of semiotic resources in text of 7th grade textbooks by the Systemic-Functional perspective. Domínios de Lingu@gem, Uberlândia, v. 11, n. 3, p. 1045–1074, 2017. DOI: 10.14393/DL30-v11n3a2017-28. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/37293. Acesso em: 31 aug. 2024.