Incomprehension and theoretical-methodological misalignment as possible obstacles to the practice of linguistic analysis in the classroom

Authors

  • Camilla Maria Martins Dutra Universidade Estadual da Paraíba.
  • Laura Dourado Loula Universidade Federal de Campina Grande

DOI:

https://doi.org/10.14393/DL30-v11n3a2017-4

Keywords:

Conceptions of Grammar, Linguistic Analysis, Teacher training, Teaching, Misalignments

Abstract

This article aims to analyze the (dis) alignments between the conceptions of grammar and linguistic analysis. Theoretically based on Possenti (2006), Travaglia (2009), Geraldi (1984,1997), Mendonça (2006), Perfeito (2005), we analyze the conceptions of grammar and linguistic analysis presented by 21 teachers from the city of Campina Grande-PB. The results point to theoretical and methodological contradictions in the teachers' responses due to the lack of knowledge of the proposed linguistic analysis. In this way, we believe that this work can contribute to a reflection on one of the possible obstacles to the operationalization of the linguistic analysis practice and, consequently, to a re-discussion of the effective implementation of the proposal in the classroom.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Camilla Maria Martins Dutra, Universidade Estadual da Paraíba.

Professora pela Universidade Estadual da Paraíba, Campus Monteiro, Rua Abelardo Pereira dos Santos, 131, Centro, CEP 58500-000, Monteiro

References

ANTUNES, I. Muito além da gramática. São Paulo: Parábola Editorial, 2007.

APARÍCIO, A. S. M. A produção da inovação em aulas de gramática do ensino fundamental II da escola pública estadual paulista. 2006. Tese (Doutorado em Linguística Aplicada) – Instituto de Estudos da Linguagem, Universidade Estadual de Campinas, São Paulo.

BEZERRA, M. A.; REINALDO, M. A. Análise linguística, afinal, a que se refere? São Paulo: Cortez, 2013. 95 p.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais (PCNs) - 3º e 4º ciclos do Ensino Fundamental: Língua Portuguesa. Ministério da Educação e de Desportos Secretaria de Educação Fundamental, Brasília, MEC/SEF, 1998.

COSTA VAL, M. da G. A gramática do texto, no texto. In: Revista de Estudos da Linguagem. v. 10. nº 2. Faculdade de Letras da UFMG, Jul/Dez 2002.

FRANCHI, C. Linguagem: atividade constitutiva. Almanaque. São Paulo: Brasiliense, n. 5, 1977.

GERALDI, J. W. Unidades básicas do ensino de português. In: ______ (org.). O texto na sala de aula: leitura e produção. Cascavel: Assoeste, 1984, p.49-69.

______. No espaço do trabalho discursivo, alternativas. In: ______. Portos de passagem. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1997, p.115-189.

MENDONÇA, M. Análise linguística no ensino médio: um novo olhar, um novo objeto. In: BUNZEN, C.; MENDONÇA, M. (orgs.). Português no ensino médio e formação do professor. São Paulo: Parábola, 2006, p.199-226.

NEVES, M. H. de M. A gramática: história, teoria, análise e ensino. São Paulo: Editora UNESP, 2002.

PERFEITO, A. Concepções de linguagem, teorias subjacentes e ensino de língua portuguesa. In: SANTOS, A. R. d.; RITTER, L. C. B. (orgs.). Formação de professores, EAD, nº 18. Maringá: EDUEM, 2005, p.27-79.

POSSENTI, S. Por que (não) ensinar gramática na escola. – Campinas, SP: Mercado de Letras: Associação de Leitura do Brasil, 1996.

TRAVAGLIA. L.C. Gramática e interação: uma proposta para o ensino de gramática. – 14. ed. – São Paulo: Cortez, 2009.

Published

2017-06-08

How to Cite

DUTRA, C. M. M.; LOULA, L. D. Incomprehension and theoretical-methodological misalignment as possible obstacles to the practice of linguistic analysis in the classroom. Domínios de Lingu@gem, Uberlândia, v. 11, n. 3, p. 526–547, 2017. DOI: 10.14393/DL30-v11n3a2017-4. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/37276. Acesso em: 25 aug. 2024.