Video tour genre in the digital context

sociodiscursive analysis

Authors

  • Terezinha Marcondes Diniz Biazi UNICENTRO
  • Pricila Castelini UTFPR

DOI:

https://doi.org/10.14393/DL30-v11n3a2017-18

Keywords:

Video tour genre, Sociodiscursive functioning, Digital context, English classes

Abstract

The study examined six video tours about the city of New York, produced and published by the homepage of the real estate agency New York Habitat, to understand their sociodiscursive functioning. Our assumption is that our analysis on the functioning of the video tours can provide the teacher with an informed and systematic didactic transposition of the genre. Our theoretical framework was based on the model for text analysis ((MACHADO; BRONCKART, 2009) and on the model for image analysis (AUMONT, 1995; VERGUEIRO, 2007). The results showed that: 1) the production context of the video tours indicates that the company's approach is innovative and unique, with commercial interests focused on international tourism; 2) the internal text architecture consists of interactive and theoretical discourse, descriptive and argumentative sequences. 3) the textualization mechanisms used are temporal and spatial organizers, anaphora and cataphora; 4) the enunciative mechanisms used are: voice of the character-narrator who takes the voice of the company; voice of the character-narrator addressed to web-tourists; social voices; 5) the camera shots used in video are American and long shots; and the angle views are high and eye-level.

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Author Biographies

Terezinha Marcondes Diniz Biazi, UNICENTRO

Possui graduação em Letras Português-Inglês e suas respectivas Literaturas pela Faculdade Estadual de Filosofia, Ciências e Letras de Guarapuava e mestrado em Letras-Inglês e Literatura Correspondente pela Universidade Federal de Santa Catarina. Atualmente é professora do curso Letras-Inglês e suas Literaturas da Universidade Estadual do Centro-Oeste de Guarapuava (UNICENTRO). Tem experiência na área de Linguística Aplicada, com estudos voltados para a área de formação de professores de Língua Inglesa, Ensino-Aprendizagem de Língua Inglesa, Novos Letramentos e Gêneros Textuais.

Pricila Castelini, UTFPR

Estuda Mestrado em Tecnologia na Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR). Especialista em Estudos Literários e Linguísticos pela Universidade Estadual do Centro-Oeste (2014). Graduada em Letras - Inglês pela mesma instituição (2012). Estudou Tecnologia em Sistemas para Internet (TSI) na Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR), Campus Guarapuava. Tem experiência na área de Letras, aspectos linguísticos e literários, tradução (Inglês, Espanhol e Italiano), teoria literária, análise de discurso de linha francesa com ênfase em Línguas Estrangeiras Modernas.

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Published

2017-08-03

How to Cite

BIAZI, T. M. D.; CASTELINI, P. Video tour genre in the digital context: sociodiscursive analysis . Domínios de Lingu@gem, Uberlândia, v. 11, n. 3, p. 851–877, 2017. DOI: 10.14393/DL30-v11n3a2017-18. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/37196. Acesso em: 24 nov. 2024.