Datasheet and research article genres in ESP classes

lexical-statistic surveys for educational purposes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/DL29-v11n2a2017-5

Keywords:

Academic genres, Specialized lexicon, English for specific purposes, Corpora

Abstract

The social-rhetorical line of studies of text genres (SWALES, 1990; BAZERMAN, 1997) has presented interesting results in the teaching of English for Specific Purposes (ESP). A considerable amount of this research is related to academic genres (BIBER et al., 2002). This paper aims at extracting relevant data for the preparation of material for the teaching of technical terminology in ESP in the academic environment. Research articles in the area of Computer Science have been compared to a very specific genre in the area of Power Engineering: datasheets. Through the use of computing tools such as AntConc and TermoStat and corpora of both genres, features of the most frequent occurrences of specialized collocations (HAUSMANN, 1990) have been observed. The results point to similarities and differences between specialized collocations in the academic articles and the datasheets, evidencing the importance of applying Corpus Linguistics in the planning of ESP teaching.

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Author Biographies

Sabrina Bonqueves Fadanelli, UCS/UFRGS

Graduação em Licenciatura Plena em Letras - Português / Inglês pela Universidade de Caxias do Sul (2004). Especialização em Ensino e Aprendizagem de Língua Inglesa pela Universidade de Caxias do Sul (2007). Concluiu em 2011 um Mestrado em Linguística Aplilicada pela Universidade de Birmingham na Inglaterra, reconhecido e validado nacionalmente em 2014 pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Possui experiência na área de Letras e Linguística, tendo trabalhado como professora em países como Itália e Inglaterra. Ingressou em 2013 no programa de doutorado em Teorias Linguísticas do Léxico da Universidade Federal do Rio Grande do Sul, curso ainda em andamento. Atualmente é professora concursada na Universidade de Caxias do Sul, no curso de Licenciatura em Letras. 

Andrea Jessica Borges Monzón, IFRS/UFRGS

Possui graduação em Letras pela UNICAMP (1998) e Mestrado em Linguística pela UFSCar (2008). Atualmente, é professora de Inglês e Português no IFRS (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul) - Campus Feliz e cursa doutorado na UFRGS, na linha de pesquisa Lexicografia, Terminologia e Tradução: relações textuais.

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Published

2017-04-17

How to Cite

FADANELLI, S. B.; MONZÓN, A. J. B. Datasheet and research article genres in ESP classes: lexical-statistic surveys for educational purposes. Domínios de Lingu@gem, Uberlândia, v. 11, n. 2, p. 351–378, 2017. DOI: 10.14393/DL29-v11n2a2017-5. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/36865. Acesso em: 25 nov. 2024.