The work with the punctuation in a Support Classroom
collaborative and pedagogical mediations
DOI:
https://doi.org/10.14393/DL21-v10n1a2016-18Keywords:
Continuing teacher education, Support Classroom, Punctuation, Collaborative researchAbstract
This paper discusses the collaborative and pedagogical mediations in the context of continuous teacher formation practice in a Support Classroom for Portuguese Language Learning (SAAPL, in Portuguese), 6th grade of basic schooling, in the South-Central region of Parana State, taking into account, specifically, the work conditions concerning the issue of punctuation teaching. Based on the historic and cultural approach and on the collaborative assumptions, it was made an attempt to guide and attend the practice of a SAALP’s teacher considering the way punctuation was taught in the classroom. The data gathering occurred after some theoretical and methodological interventions with the teacher in a collaborative way, providing theoretical support and guided discussions about the punctuation and their teaching in Portuguese language classes. The outcomes show that, by means of collaborative actions, the teacher: a) takes the punctuation issue as a SAALP‘s teaching object; b) starts to guide the students to notice, take conclusions and reflect about the purpose of punctuation in the text; c) reflects with the students on the importance of punctuation in the text; d) formulate work possibilities with punctuation marks, performing actions that were beyond his previous approach.
Downloads
Metrics
References
ANGELO, C. M. P.; MENEGASSI, R. J. Perguntas de leitura na prática docente em sala de apoio. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, 14:661-688, 2014. http://dx.doi.org/10.1590/S1984-63982014005000015
______. O trabalho docente com a produção escrita do gênero textual resposta na Sala de Apoio à Aprendizagem de Língua Portuguesa. In: Simpósio Internacional de Gêneros Textuais, 7, Fortaleza, 2013. Anais... Fortaleza, Editora da UECE/UFC. p. 1-15, 2013ª
______. Perguntas de leitura na Sala de Apoio à Aprendizagem de Língua Portuguesa. 2013b. In: IV Congresso Nacional de Linguagens em Interação, 2013, Maringá. Anais...Maringá, UEM, p. 1-15.
BAKHTIN, M. M. Estética da criação verbal. Tradução do russo por Paulo Bezerra. 4.ed. São Paulo: Martins Fontes, 2003 [1979].
BAQUERO, R. Vygotsky e a aprendizagem escolar. Porto Alegre: Artmed, 1998.
BRASIL. Língua portuguesa: orientações para o professor, Saeb/Prova Brasil, 4ª série/5º ano, ensino fundamental. Brasília: INEP, 2009.
CASTRO, R. F. de; ALVES, C. V. P. Consciência em Vygotsky: aproximações teóricas. In: ANPED SUL – SEMINÁRIO DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO DA REGIÃO SUL, 9., Caxias do Sul, 2012. Anais... Caxias do Sul, 2012. Disponível em: http://www.ucs.br/etc/conferencias/index.php/anpedsul/9anpedsul/paper/view/744/375. Acesso em: 20 jun. 2014.
CORRÊA, M. L. Pontuação: sobre seu ensino e concepção. Leitura: teoria e prática. Revista semestral da Associação de Leitura do Brasil, ano 13, n. 24, dez. 1994.
COSTA-HÜBES, T. da C. Programa Observatório da Educação e projetos institucionais: incentivo à pesquisa na educação básica. In: COSTA-HÜBES, T. da C.; ROSA, D. C. da (Orgs.). A pesquisa na educação básica: um olhar para a leitura, a escrita e os gêneros discursivos na sala de aula. Campinas, SP: Pontes Editores, 2015.p. 19-37.
DUARTE,N. Formação do indivíduo, consciência e alienação: o ser humano na psicologia de A. N. Leontiev. Caderno Cedes, Campinas, v. 24, n. 62, p. 44-63, abr. 2004. Disponível em: http://www.cedes.unicamp.br. Acesso em: 13 jun. 2014.
GALUCH, M. T. B.; SFORNI, M. S de F. Aprendizagem conceitual e apropriação da linguagem escrita: contribuições da teoria histórico-cultural. Est. Aval. Educ., São Paulo, v. 20, n. 42, p. 111-124, jan./abr. 2009. Disponível em:
www.fcc.org.br/pesquisa/publicacoes/eae/arquivos/1470/1470.pdf. Acesso em: 20 jun. 2014.
GATTI, B. A.; BARRETO, E. de S.; ANDRÉ, M. E. D. A. Políticas docentes no Brasil: um estado da arte. Brasília: UNESCO, 2011.
GEDOZ, S.; BUSSE, S. A pontuação e seus efeitos de sentido: elementos para a leitura. In: COSTA-HÜBES, T. da C. et al (Orgs.) Descritores da Prova Brasil (5º ano): estudos e proposições didáticas. São Carlos: Pedro & João Editores, 2014. 243-262.
HILA, C. V. D. Ferramentas curso de formação e sequência didática: contribuições para o processo de internalização no estágio de docência de língua portuguesa. 2001. 346 f. Tese (Doutorado em Estudos da Linguagem) - Programa de Pós-Graduação em Estudos da Linguagem, Londrina, 2011.
IBIAPINA, I. M. L de M. (Org.). Pesquisa colaborativa: investigação, formação e produção de conhecimentos. Brasília: Líder Livro Editora, 2008.
IMBERNÓN, F. Formação continuada de professores. Porto Alegre: Artmed, 2010.
JESUS, D. M.; ALMEIDA, M. L.; SOBRINHO, R. C. Pesquisa-ação-crítico-colaborativa: implicações para a formação continuada e a inclusão escolar. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPED, 28., 2005, Caxambu/MG. Anais... Caxambu/MG, 2005. Disponível em http://28reuniao.anped.org.br/textos/minicursos/denise_meyrelles_jesus.doc. Acesso em 13 set. 2014.
LALANDE, A. Vocabulário técnico e crítico da filosofia. São Paulo: Martins Fontes,1999.
LEAL, T. F.; GUIMARÃES, G. L. Por que é tão difícil ensinar a pontuar? Revista Portuguesa de Educação. Portugal, v. 15, nº 01, p. 129-146, 2002.
LEONTIEV, A.N. O desenvolvimento do psiquismo. Lisboa: Livros Horizonte, 1978.
LOUREIRO, M. I. O desenvolvimento da carreira dos professores. In: ESTRELA, M.T. (Org.). Viver e construir a profissão docente. Porto Alegre: Porto Editora, 1997. p. 117-159.
MAGALHÃES, M. C. C. O professor de línguas como pesquisador de sua ação: a pesquisa colaborativa. In: GIMENEZ, T. (Org.). Trajetórias na formação de professores de línguas. Londrina: UEL, 2002. p. 39-58.
______ (Org.). A formação do professor como um profissional crítico: linguagem e reflexão. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2004.
______. A Pesquisa Colaborativa em Linguística Aplicada. In: FIDALGO, S. S; SHIMOURA, A. S. (Orgs.). Pesquisa Crítica de Colaboração: um percurso na formação docente. São Paulo: Ductor, 2007. p. 148-157.
MENEGASSI, R. J. O leitor e o processo de leitura. In: GRECO, E. A.; GUIMARÃES, T. B. (Orgs.) Leitura: aspectos teóricos e práticos. Maringá: Eduem, 2010a.p. 35-59.
OLIVEIRA, M. K. de. Vygotsky: aprendizado e desenvolvimento: um processo sócio-histórico. 4.ed. São Paulo: Scipione, 2006.
PARANÁ. Secretaria de Estado da Educação. Resolução nº 208 de 02 de março de 2004. Sala de apoio à aprendizagem.
PIMENTA, S. G. Pesquisa-ação crítico-colaborativa: construindo seu significado a partir de experiências com a formação docente. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 3, p. 521-539, set./dez. 2005. http://dx.doi.org/10.1590/s1517-97022005000300013
SILVA, C. S.; BRANDÃO, Ana C. P. Reflexões sobre o ensino e a aprendizagem de pontuação. In: MORAIS, A. G. (Org.) O aprendizado da ortografia. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2005.
SMOLKA, A. L. B. 1992. Internalização: Seu significado na dinâmica dialógica. Educação & Sociedade, 13, (42):330-334.
______. O (im)próprio e o (im)pertinente na apropriação das práticas sociais. Caderno CEDES, Campinas, v. 20, n. 50, p. 26-40, 2000. http://dx.doi.org/10.1590/s0101-32622000000100003
SILVEIRA, A. P. K. da. Formação continuada em língua portuguesa: crenças, expectativas e saberes.In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO – EDUCERE, 9.; ENCONTRO SUL BRASILEIRO DE PSICOPEDAGOGIA, 3., Curitiba, 2009. Anais...Curitiba: PUCPR, 2009. Disponível em: http://www.pucpr.br/eventos/educere/educere2009/anais/pdf/3474_1945.pdf. Acesso em: 19 abr. 2014.
VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. Organizadores Michael Cole.. [et al.]. Tradução José Cipolla Neto, Luis Silveira Menna Barreto, Solange Castro Afeche. 5. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1994.
______. Pensamento e Linguagem. Tradução Jefferson Luiz Camargo. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1998.
______.Obras Escogidas III.Madrid, Espanha: Visor, 2000.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
Authors retain the copyright and waiver the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-ND 4.0), allowing the sharing of work with authorship recognition and preventing its commercial use.
Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.