Interactive textual revision
theoretical methodological aspects
DOI:
https://doi.org/10.14393/DL23-v10n3a2016-13Keywords:
Interactive textual revision, Rewriting, Teacher trainingAbstract
This study discusses the teacher’s work in text revision, focusing the interactive textual revision approach, proposed by Ruiz (2010). Given the relevance and coverage of this author’s proposal, some methodological alternatives in teaching context are shown. That way, the study shows and analyses specific strategies of interactive textual revision: note, questioning and comment, viewing them as differentiated. Considering the demand of studies about the teacher’s work with in class writing, this study aims to provide methodological subsidies that contribute and guide the teacher’s practice with text revision and rewriting. The analysis showed the effectiveness of the suggested proposals when considering immediate and broader context aspects, as: aim of revision, produced discursive gender, focused gender aspect and student education level.
Downloads
References
BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. 4. ed., São Paulo, Martins Fontes, 2009.
BAKHTIN, M. M. Marxismo e Filosofia da Linguagem. 12. ed. São Paulo: Hucitec, 2010.
CHRISTENSON, T. A. Supporting struggling writers in the elementary classroom. Newark, DE: International Reading Association, 2002.
COSTA-VAL, M. G. et al. Avaliação do texto escolar: professor-leitor/ aluno-autor. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2009.
FIAD, R. S.; MAYRINK-SABINSON, M. L. T. A escrita como trabalho. In: MARTINS, M. H. (Org.) Questões de linguagem. São Paulo: Contexto, 1991, p. 55-62.
GASPAROTTO, D. M., MENEGASSI, R. J. Modos de participação do professor na revisão e reescrita textual no Ensino Médio. In: 2º CIELLI - Colóquio Internacional de Estudos Linguísticos e Literários & 5º CELLI - Colóquio de Estudos Linguísticos e literários, 2012, Maringá. Anais 2º CIELLI - Colóquio Internacional de Estudos Linguísticos e Literários & 5º CELLI - Colóquio de Estudos Linguísticos e literários, 2012a.v. 2. p. 1-12.
______ . Modos de participação do professor na reescrita de alunos: enfoque na análise linguística. In: Círculo de Estudos Linguísticos do Sul, 2012, Cascavel. Anais do X encontro do CELSUL, 2012b, v. 10.
_______. A mediação do professor na revisão e reescrita de textos de aluno de Ensino Médio. Revista Calidoscópio, v. 11, n. 1: p. 29-43, 2013a. http://dx.doi.org/10.4013/cld.2013.111.04
_______ . Orientações teórico-práticas na revisão textual docente com o gênero discursivo narrativa de terror. Anais do Congresso Nacional de Linguagens em Interação, 2013, Maringá. Anais do IV CONALI, 2013b.
GERALDI, J. W. Da redação à produção de textos. In: GERALDI, J. W.; CITELLI, B. (orgs.) Aprender e ensinar com textos de alunos. Vol. I. São Paulo: Cortez, 2001, p. 17-23.
HAYES, J. R.; FLOWER, L. S. Identifying the organization of writing process. In: GREGG, L. W.; STEINBERG, E. R. (Orgs.). Cognitive processes in writing. New Jersey: Lawrence Erlbaum, 1980. p.3-30.
LEAL, L. de F. V. A formação do produtor de texto escrito na escola: uma análise das relações entre os processos interlocutivos e os processos de ensino. In: M. das G. Costa Val (org.) Reflexões sobre práticas escolares de produção de texto. Belo Horizonte: Autêntica/CEALE/FaE/UFMG, 2003, p. 53-67.
MENEGASSI, R. J. Da revisão à reescrita de textos: operações e níveis linguísticos na construção do texto. 1998. Tese (Doutorado). Assis-SP: Universidade Estadual Paulista - Faculdade de Ciências e Letras de Assis, 1998.
MENEGASSI, R. J. Comentários de revisão na reescrita de textos: componentes básicos. Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas: n 35,p. 84-93, 2000.
______. O processo de produção textual. In: SANTOS, A. R.; GREGO, E. A.; GUIMARÃES, T. B. (Org.). A produção textual e o ensino. Maringá, PR: Eduem, 2010, p. 75-102.
______. A revisão de textos na formação docente inicial. In: GONÇALVES, A. V.; BAZARIM, M. Interação, gêneros e letramento: a (re)escrita em foco. 2. ed. Campinas: Pontes, 2013, p. 105-131.
MENEGASSI, R. J., GASPAROTTO, D. M. Revisão e reescrita em documentos oficiais: conceitos e orientações metodológicas. Revista Signum, v 17. n 2. p 166-192. 2014. http://dx.doi.org/10.5433/2237-4876.2014v17n2p166
MOTERANI, N. G. A reescrita de textos nas 7ª e 8ª séries do ensino fundamental: caracterização de aspectos linguístico-discursivos. Dissertação (Mestrado em Letras), Universidade Estadual de Maringá, Maringá, 2012.
NASCIMENTO, C. L. Os bilhetes orientadores da reescrita e a aprendizagem do gênero relatório de experiência. In: GONÇALVES, A. V.; BAZARIM, M. Interação, gêneros e letramento: a (re)escrita em foco. 2. ed. Campinas: Pontes, 2013.
RUIZ, E. D. Como corrigir redações na escola.2 ed.São Paulo, Contexto, 2010.
SERAFINI, M. T. Como escrever textos. Trad. Maria Augusta de Matos; Adap. Ana Maria Marcondes Garcia. 12. ed., São Paulo, Globo, 2004.
SERCUNDES, M. M. I. Ensinando a escrever: as práticas em sala de aula. In: GERALDI, J. W.; CITELLI, B. (Coord.). Aprender e ensinar com textos de alunos. São Paulo: Cortez, 2011, p. 75-97.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
Authors retain the copyright and waiver the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-ND 4.0), allowing the sharing of work with authorship recognition and preventing its commercial use.
Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.