Afrocentric linguistic education and digital vocabulary

practices for an anti-racist teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/DLv19a2025-68

Keywords:

Digital technologies, Linguistic education, Lexicon, African languages, Digital vocabulary

Abstract

In recent decades, the advancement of digital technologies has expanded ways to produce, access and share language knowledge, creating opportunities for pedagogical work. In this scenario, information and communication technologies (ICTs) have been gradually integrated into the educational field not only by the expectation of making teaching practices more dynamic and interactive, but also by the need to critically reflect on their use. Thus, this article aims to reflect the pedagogical uses of digital technologies in the process of valorization of African languages present in the varieties of Angolan and Brazilian Portuguese, through the construction of a digital vocabulary for pedagogical purposes aimed at Afro-Brazilian language education. The research starts from the observation of the absence of African origin words in specialized digital dictionaries, thus evidencing a gap that impacts both cultural representativeness and the broader understanding of the linguistic diversity present in Brazilian Portuguese. As a methodology, the AntConc computer program was used, which selects all lexicons present in the corpora for further analysis. It was also used the premises of modern lexicography, which consists in the use of corpus and computational tools for production of lexicographic works. Two distinct corpora were used: the first composed of interviews conducted in Luanda (Angola), in 2008 and 2013 belonging to the project in search of roots of Brazilian Portuguese: phase III, of the State University of Feira de Santana (UEFS); and the second, by oral records collected in 2019 in the quilombola community Mussuca, located in the state of Sergipe, belonging to the database of the postdoctoral thesis of Professor Dra. Silvana Silva de Farias Araujo. The analysis of these materials allowed to identify and systematize a set of words of African origin, analyzed according to lexicographical works available in physical form, such as those of Castro (2001; 2002) and the Kimbundu-Portuguese dictionary of Assis Júnior (1947).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Josimar Santana Silva, State University of Feira de Santana

    Doutorando em Estudos Linguísticos pelo Programa de Pós-Graduação em Estudos Linguísticos (PPGEL), da Universidade Estadual de Feira de Santana (2021).

  • Silvana Silva de Farias Araújo, State University of Feira de Santana

    Doutora em Língua e Cultura pela Universidade Federal da Bahia (UFBA). Professora Plena no Departamento de Letras e Artes da Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS), participando dos cursos de Graduação e Pós-Graduação (PPGEL/UEFS).

  • Patrício Nunes Barreiros, State University of Feira de Santana

    Doutor em Letras e Linguística (UFBA-2013). Professor do Departamento de Letras da Universidade Estadual de Feira de Santana e do Departamento de Ciências Humanas Campus I da Universidade do Estado da Bahia. É professor do Programa de Pós-Graduação stricto sensu em Estudos Linguísticos da UEFS.

References

ALKIMIM, T.; PETTER, M. M. T. Palavras da África no Brasil de ontem e de hoje. In: PETTER, M.; FIORIN J. L. (org). África no Brasil: a formação da língua portuguesa. São Paulo: Contexto, 2008. p. 146-177.

ALMEIDA, M. E. B. Tecnologias na Educação: dos caminhos trilhados aos atuais desafios. BOLEMA: Boletim de Educação Matemática, v. 21, n. 29, p. 99-129, 2008.

ALMEIDA, T. F. O dicionário Caldas Aulete Digital: um produto folk? The Caldas Aulete Digital Dictionary: a folk product? Estudos Linguísticos (São Paulo. 1978), v. 51, n. 2, 2022. DOI https://doi.org/10.21165/el.v51i2.3246

ANTUNES, I. O léxico de uma língua. In: ISQUERDO, A. N. (org.). O território das palavras: estudo do léxico em sala de aula. São Paulo: Parábola Editorial, 2012. p. 27-49.

ASSIS JUNIOR, A. Dicionário Kimbundu-Português Linguístico, Botânico, Histórico e Corográfico seguido de um índice alfabético dos nomes próprios. Luanda: Argente, Santos e Comp., 1947.

BAGNO, M. Preconceito lingüístico: o que é, como se faz. Edições Loyola, 1999.

BARREIROS, L. L. S. O uso de ferramentas computacionais na elaboração do Vocabulário de Eulálio Motta: AntConc e FLEx. A Cor das Letras, Feira de Santana, v. 18, n. 2, p. 216-241, 2017. DOI https://doi.org/10.13102/cl.v18i2.1835

BOAVENTURA, T. M. L. A.; SANTOS, T. V.; BARREIROS, P. N. A filologia editorial na era digital. Manuscrítica: Revista de Crítica Genética, São Paulo, Brasil, n. 44, p. 141–149, 2021. DOI https://doi.org/10.11606/issn.2596-2477.i44p141-149

BONVINI, E. Línguas africanas e português falado no Brasil. África no Brasil: a formação da língua portuguesa. São Paulo: Contexto, 2008. p. 15-62.

BONVINI, E. Os vocabulários de origem africana na constituição do português falado no Brasil. In: FIORIN, J. L.; PETTER, M. (org.) África no Brasil: a formação da língua portuguesa. São Paulo: Contexto, 2008a. p. 101-144.

BORTONI-RICARDO, S. M.; SILVA, K. A. Sociolinguística educacional: uma entrevista com Stella Maris Bortoni-Ricardo. Linguagem em (Dis) curso, v. 22, n. 1, p. 219-231, 2022.

BRAGA, D. B. Ambientes digitais: reflexões teóricas e práticas. Cortez, 2013.

CASTELLS, M. A sociedade em rede. São Paulo: Paz e Terra, 2005.

CASTRO, Y. P. A língua mina-jeje no Brasil. Um falar africano em Ouro Preto no século XVIII. Belo Horizonte: Fundação João Pinheiro/Séc. de Estado da Cultura, 2002.

CASTRO, Y. P. Falares africanos na Bahia: um vocabulário afro-brasileiro. Rio de Janeiro: Topbooks, 2001.

CRYSTAL, D. Linguística da Internet: um guia para estudantes . Routledge, 2011.

CRYSTAL, D. Revolução da linguagem. Zahar, 2005.

GRANGER, S. Electronic lexicography: From challenge to opportunity. In: GRANGER, S.; PAQUOT, M. (ed.). Electronic Lexicography. Oxford: Oxford University Press, 2012. p. 1-11. DOI https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780199654864.003.0001

HOUAISS, A.; VILLAR, M. S.; FRANCO, F. M. M. Minidicionário Houaiss de língua portuguesa. Rio de Janeiro: Objetiva, 2008.

LÉVY, P. Cibercultura. Editora 34, 1999.

LIBÂNEO, J. C. Tendências pedagógicas na prática escolar. Revista da Associação Nacional de Educação–ANDE, v. 3, p. 11-19, 1983.

MARCUSCHI, L. A. Gêneros textuais emergentes no contexto da tecnologia digital. Hipertexto e gêneros digitais. Rio de Janeiro: Lucerna, v. 3, 2004.

MENDONÇA, R. A influência africana no português do Brasil. Brasília: FUNAG, 2012 [1933].

ORSI, V. Lexicologia: o que há por trás do estudo da palavra. In: GONÇALVES, A. V.; GÓIS, M. L. S. (org). Ciências de linguagem: o fazer científico. Campinas, SP: Mercado das Letras, 2012. p. 163-177.

PETTER, M. M. T. A influência das línguas africanas no português brasileiro. In: MELLO, E. H.; ALTENHOFEN, C; RASO, T. (org). Os contatos linguísticos no Brasil. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2011. p. 139-156.

PETTER, M. M. T. Aspectos morfossintáticos comuns ao português angolano, brasileiro e moçambicano. PAPIA-Revista Brasileira de Estudos do Contato Linguístico, São Paulo, v. 19, n. 1, p. 201-220, 2010.

PETTER, M. M. T. Variedades linguísticas em contato: português angolano, português brasileiro e português moçambicano. 2008. Universidade de São Paulo, São Paulo, 2008b. Tese (Livre Docência em Linguística) – FFLCH/USP.

RAIMUNDO, J. O elemento afro-negro na língua portuguesa. Rio de Janeiro: Renascença, 1933.

REY-DEBOVE, J. Léxico e dicionário. Alfa (Araraquara), São Paulo, v. 28, p. 45-69, 1984.

ROJO, R. Escritas digitais e novos letramentos. In: SIGNORINI, I; FRIEDRICH, J. (org.). Letramentos em movimento. Campinas: Mercado de Letras, 2019.

ROJO, R. Pedagogia dos multiletramentos: diversidade cultural e de linguagens na escola. São Paulo: Parábola Editorial, 2012.

SANTANA SILVA, J.; SILVA. F. A., S. Léxico de línguas autóctones africanas presente no português falado na comunidade de Mussuca, no estado de Sergipe. Travessias Interativas, São Cristóvão-SE, v. 12, n. 26, p. 177–190, 2023. DOI https://doi.org/10.51951/ti.v12i26.p177-190

SARDINHA, T. B. Linguística de corpus: histórico e problemática. DELTA: Documentação e Estudos em Linguística Teórica e Aplicada, São Paulo. v. 16, n. 2, p. 323-367, 2000. DOI https://doi.org/10.1590/S0102-44502000000200005

SILVA, E. V.; SILVA, K. A; SALOMÃO, C. B. Dossiê 2024: Educação linguística e cultural mediada por tecnologias digitais. Texto Livre, v. 17, p. e52587, 2024. DOI https://doi.org/10.1590/1983-3652.2024.52587

SILVA, J. S. A língua dos “bastardos” vítimas do colonialismo português. Revista Macambira, Serrinha, v. 8, n. 1, p. 1–20, 2024. DOI https://doi.org/10.35642/rm.v8i1.1420

SILVA, J. S. Léxico de origem africana no português falado em Luanda. 152f. Dissertação (Mestrado em Estudos Linguísticos) - Universidade Estadual de Feira de Santana. Programa de Pós-Graduação em Estudos Linguísticos, Feira de Santana, 2021.

SILVA, J. S. Vozes da África no português angolano e brasileiro: conexões, semelhanças e construção de um vocabulário digital. 2025. 246f. Tese (doutorado) – Universidade Estadual de Feira de Santana. Programa de Pós-graduação em Estudos Linguísticos. Feira de Santana, 2025.

SILVA, J. S.; ARAÚJO, S. S. F. Léxico de línguas autóctones africanas presente no português falado na comunidade de Mussuca, no estado de Sergipe. Travessias Interativas, n. 26, p. 177-190, 2022. DOI https://doi.org/10.51951/ti.v12i26.p177-190

SILVA, J. S.; ARAÚJO, S. S. F. Léxico de línguas autóctones africanas presente no português falado na comunidade de Mussuca, no estado de Sergipe. In: XI Encontro de Sociolinguística - Salvador, 2021. Disponível em: https://www.doity.com.br/anais/xiencontrodesociolinguistica/trabalho/217022. Acesso em: 19 jul. 2023.

XAVIER, R. C. S. Ciberespaço, cibercorpo, ciberaprendizagem: o novo status do conhecimento. 2003. Disponível: https://ri.ucsal.br/server/api/core/bitstreams/e19a37f0-7224-4183-aaa3-cea8bb7cbf4c/content. Acesso em : 13 mai. 2025

ZAVAGLIA, C. Metodologia em ciências da linguagem: lexicografia. In: GONÇALVES, A. V.; GÓIS, M. L. S. (org). Ciências de linguagem: o fazer científico. Campinas, SP: Mercado das Letras, 2012. p. 231-264.

Published

2025-12-03

Issue

Section

Educação linguística e cultural mediada por tecnologias digitais em um mundo multipolar contemporâneo

How to Cite

SILVA, Josimar Santana; ARAÚJO, Silvana Silva de Farias; BARREIROS, Patrício Nunes. Afrocentric linguistic education and digital vocabulary: practices for an anti-racist teaching. Domínios de Lingu@gem, Uberlândia, v. 19, p. e019068, 2025. DOI: 10.14393/DLv19a2025-68. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/78767. Acesso em: 28 dec. 2025.