Female objectification

a critical and reflective look at women in Skol advertisements

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/DLv18a2024-46

Keywords:

Argumentative Semantics, Beer advertising, Women, Female body

Abstract

Through the use of Argumentative Semantics, this paper seeks to investigate the representation of women in Skol beer advertisements and to carry out a critical and reflective discussion about the positioning of this brand, as well as the changes and resignifications that have occurred as a result of new advertising guidelines and the new consumer profile of contemporary society. In this sense, the beer industry in Brazil has for many years appropriated the image of women in its advertising campaigns and consequently exploited and disseminated female objectification in society. In this way, the aim is to verify the argumentative strategies present in these advertisements, as well as to carry out a comparative overview and highlight the possible changes that have taken place in their communication, such as breaking away from an advertising language that (re)produces stereotypical, sexist and often oppressive thoughts about women in the collective imagination. From the analyses, we could see that, for periods not so long ago, women were reified and sexualized, and alcohol product advertisements used language that appealed to the female body – which has been reformulated according to new contexts. We therefore hope to see a more inclusive and respectful view of women in the media, as well as in society.

Downloads

Author Biographies

  • Denise Sousa dos Santos, UEL

    Doutoranda em Estudos da Linguagem pela Universidade Estadual de Londrina (PPGEL/UEL).

  • Juliana de Barros Souto, UEL

    Mestranda em Estudos da Linguagem, na área de Linguagem e Significação, pela Universidade Estadual de Londrina (UEL).

  • Lolyane Cristina Guerreiro de Oliveira, UEL

    É doutora em Estudos da Linguagem pela Universidade Estadual de Londrina (UEL). Professora da UEL. 

References

ACEVEDO, C. R.; CATÃO, B.; KAKIUTHI, C. A.; TAKAGI, G. Y. Representação da imagem feminina nas propagandas de cerveja. Revista Uninter de Comunicação, v. 9, n. 16, p. 52-65, 2022. Disponível em: https://www.revistasuninter.com/revistacomunicacao/index.php/revista/article/view/884.

ALVES, B. M.; PITANGUY, J. (org.). O que é feminismo. 6. ed. São Paulo: Editora Brasiliense, 1985.

AZAMBUJA, C. S. O papel social da mulher brasileira nas décadas de 30 a 60, retratada através das propagandas veiculadas na revista O Cruzeiro. Revista Gestão E Desenvolvimento, v. 3, n. 1, jan/jul, 2006.

BARBISAN, L. B. A construção da argumentação no texto. Letras de Hoje. Porto Alegre, v. 37, n. 3, p. 135-147, 2002.

BERTOMEU, J. V. C. A crítica genética na propaganda. Manuscrítica: Revista de Crítica Genética, Vitória , n. 14, p. 268-276, 2006. DOI https://doi.org/10.11606/issn.2596-2477.i14p268-276

BORIS, G. D. J. B.; CESIDIO, M. H. Mulher, corpo e subjetividade: uma análise desde o patriarcado à contemporaneidade. Rev. Mal-Estar Subjetividade, Fortaleza, v. 7, n. 2, p. 451-478, set. 2007. Disponível em http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S151861482007000200012&lng=pt&nrm=iso.

CRUZ, U. Representação da mulher na mídia: um olhar feminista sobre as propagandas de cerveja. Travessias, Cascavel, v. 2, n. 2, p. 01-16, ago. 2008. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/2997.

D’ÁVILA NETO, M. I. O autoritarismo e a mulher: O jogo da dominação macho-fêmea no Brasil. Rio de Janeiro: Achiamé, 1980.

ELIAS, V. M.; COELHO, F. A. C.; CAPISTRANO JÚNIOR, R. Argumentação em produções intertextuais: conexões e sentidos. In: OLIVEIRA, E. G.; CORDEIRO, I. C.; MACHADO, R. P. B.; SILVA, S. (org.). Discurso e Argumentação: tecendo os efeitos de sentido. Campinas: Pontes Editores, 2020. p. 87-104.

GRACIOSO, F.; PENTEADO, J. R. W. 50 Anos de Vida e Propaganda Brasileiras. São Paulo: Mauro Ivan Marketing Editorial Ltda, 2001.

KOCH, I. V.; ELIAS, V. M. Escrever e argumentar. São Paulo: Contexto, 2016.

LE GOFF, J.; TRUONG, N. Uma história do corpo na Idade Média. Tradução de Marcos Flamínio Peres. 4. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2012.

LOVATO, C. S.; BORGES, N. D.; KEHLER, G. S. A mulher “objetificada”: uma análise crítica do discurso em propagandas de cerveja. Contribuciones a Las Ciencias Sociales, São José dos Pinhais, v. 16, n. 7, p. 5779-5796, 2023. DOI https://doi.org/10.55905/revconv.16n.7-035

OLIVEIRA, E. G. Argumentação: da Idade Média ao Século XX. Signum: Estudos da Linguagem, Londrina, n. 7/2, p. 109-131, dez. 2004. DOI https://doi.org/10.5433/2237-4876.2004v7n2p109

PEREIRA, G. F.; VERIDIANO, L. I. C.; ELIOTÉRIO, V. M.; SOUZA, C. R. C. A influência da estrutura patriarcal na construção da emancipação feminina na sociedade contemporânea. In: SEMANA DE MOBILIZAÇÃO CIENTÍFICA, 22., 2019, Salvador. Anais eletrônicos [...]. Salvador: Universidade Católica do Salvador, 2019. Disponível em: https://ri.ucsal.br/server/api/core/bitstreams/c3972d29-a539-40e1-b4c7-377e9a622fe9/content.

POSSENTI, S. Estereótipos e identidade: o caso nas piadas. Gragoatá, v. 6, n. 11, p. 227-240, 2001.

SAFFIOTI, H. O poder do macho. São Paulo: Moderna, 1987.

SANDMANN, A. J. A linguagem da propaganda. São Paulo: Contexto, 1993.

SANTOS, D. S. A conceptualização do corpo feminino: uma investigação a partir de metáforas visuais. 2023. 117 f. Dissertação (Mestrado em Estudos de Linguagem) – Universidade Federal Fluminense, Instituto de Letras, Niterói, 2023.

SILVA, I. P. A. Reflexões sobre família, conjugalidade e patriarcado. In: Seminário Internacional Fazendo Gênero, 11., 2017. Florianópolis. Anais Eletrônicos [...]. Florianópolis: UFSC, 2017. p. 1-11. Disponível em: http://www.wwc2017.eventos.dype.com.br/resources/anais/1499464031_ARQUIVO_2017-textocompletoFG11.pdf.

SILVA, S.; OLIVEIRA, E. G.; OLIVEIRA, L. C. G. A expressividade argumentativa do adjetivo no texto publicitário. Signum: Estudos da Linguagem, Londrina, n. 16/1, p. 201-231, jun. 2013. DOI https://doi.org/10.5433/2237-4876.2013v16n1p201

VICENTINO, C.; DORIGO, G. História geral e do Brasil. 2. ed. São Paulo: Scipione, 2013.

Published

2024-10-08

How to Cite

SANTOS, Denise Sousa dos; SOUTO, Juliana de Barros; OLIVEIRA, Lolyane Cristina Guerreiro de. Female objectification: a critical and reflective look at women in Skol advertisements. Domínios de Lingu@gem, Uberlândia, v. 18, p. e1846, 2024. DOI: 10.14393/DLv18a2024-46. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/73106. Acesso em: 24 may. 2025.