The use of “but” as a mitigation device in Brazilian Sign Language
DOI:
https://doi.org/10.14393/DLv18a2024-6Keywords:
Brazilian Sign Language, Mitigation device, Deaf peopleAbstract
The aim of this work is to analyze the use of “but” as a mitigation device in Brazilian Sign Language (Libras) during conversations among deaf people. The theoretical framework is based on Quadros (2006, 2015, 2016, 2017, 2019), Quadros and Karnopp (2004), Góes and Campos (2021), Gesser (2012), Leite (2008, 2013), Mccleary and Viotti (2007, 2011), Brito (1995), Negreiros and Barros (2017), Rosa (1992), Galembeck (1999) and Urbano (1998), among others. The corpus of this research is composed of videos available on the internet by the project of the Federal University of Santa Catarina called Corpus de Libras. According to the findings, the particle "but" assists the signer in the architecture of utterances, serving as an announcement, a kind of preparation that attenuates, in advance, the content of what will be expressed.
Downloads
References
BRASIL. Lei nº 10.436. Dispõe sobre a Língua Brasileira de Sinais – Libras e dá outras providências. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 24 abr. 2002.
BRITO, L. F. Por uma gramática de língua de sinais. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro UFRJ, 1995.
BURGO, V. H. Efeitos de atenuação no discurso político: polidez e preservação da face na interação verbal. Revista Investigações, v. 25, n. 2, jul. p. 43-66, 2012. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/index.php/INV/article/view/339/284. Acesso em: 10 jan. 2024.
BURGO, V. H.; SILVA NETO, J. V. da. Procedimentos de atenuação no inglês falado: o discurso do presidente Obama. Revista Horizontes de Linguística Aplicada, v. 11, n. 2, p. 103-126, jul./dez. 2012. DOI https://doi.org/10.26512/rhla.v11i2.1206
CASTILHO, A. T. de. Para o estudo das unidades discursivas no português falado. In: CASTILHO, A. T. de. (org.). Português culto falado no Brasil. Campinas: Ed. Unicamp, 1989. p. 249-280.
GALEMBECK, P. de T. Preservação da face e manifestação de opiniões: um caso de jogo duplo. In: PRETI, D. (org.) O discurso oral culto. 2 ed. São Paulo: Humanitas Publicações – FFLCH/USP (Projetos Paralelos, vol. 2), 1999. p. 173-194.
GESSER, A. O ouvinte e a surdez: sobre ensinar e aprender a LIBRAS. São Paulo: Parábola Editorial, 2012.
GÓES, A. M.; CAMPOS, M. de L. I. L. Aspectos da gramática da Libras. In: LACERDA, C. B. F. de; SANTOS, L. F. dos (org.). Tenho um aluno surdo e agora? Introdução à Libras e educação de surdos. São Carlos: EduFSCar, 2021. p. 65-80.
LEITE, T. de A. A segmentação da língua de sinais brasileira (Libras): um estudo linguístico descritivo a partir da conversação espontânea entre surdos. 2008. 280 f. Tese (Doutorado em Letras) – Programa de Pós-Graduação em Estudos Linguísticos e Literários em Inglês, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2008.
LEITE, T. de A. O futuro dos estudos das línguas (de sinais). In: QUADROS, R. M. de; STUMPF, M. R.; LEITE, T. de A. (org.). Estudos da língua brasileira de sinais. Florianópolis: Insular, 2013. p. 37-58.
MARTINS, T. A.; BIDARRA, J. O problema da ambiguidade lexical para a interpretação envolvendo a língua portuguesa e Libras. In: SIMPÓSIO INTERNACIONAL DE ENSINO DA LÍNGUA PORTUGUESA, v. 2, n. 1, Uberlândia, 2012. Anais [...]. Uberlândia: Edufu, 2012. p. 1-20. Disponível em: http://www.ileel.ufu.br/anaisdosielp/wp- content/uploads/2014/07/volume_2_artigo_154.pdf. Acesso em: 19 ago. 2022.
McCLEARY, L.; VIOTTI, E. Transcrição de dados de uma língua sinalizada. In: SALLES, H. (org.). Bilingüismo dos surdos: questões lingüísticos e educacionais. Goiânia: Cânone Editorial, 2007. p. 73-96.
McCLEARY, L.; VIOTTI, E. Língua e gestos em línguas sinalizadas. Veredas - Revista de Estudos Linguísticos, v. 15, n. 1, Juiz de Fora, p. 289-304, 2011. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/veredas/article/view/25111. Acesso em: 27 jun. 2022.
McCLEARY, L.; VIOTTI, E.; LEITE, T. de A. Descrição das línguas sinalizadas: a questão da transcrição dos dados. ALFA: Revista de Linguística, São Paulo, v. 54, n. 1, 2010. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/alfa/article/view/2880. Acesso em: 14 mar. 2023.
NASCIMENTO, V.; DAROQUE, S. C. Língua oral-auditiva e língua gesto-visual. In: LACERDA, C. B. F. de; SANTOS, L. F.; MARTINS, V. R. de O. (org.). Libras aspectos fundamentais. Curitiba: InterSaberes, 2019. p. 45-76.
NEGREIROS, K. A. de; BARROS, A. L. de E. C. de. A construção de sentido no processo de tradução/interpretação português/Libras. In: BARROS, A. L. de E. C. de; CALIXTO, H. R. da S.; NEGREIROS, K. A. de (org.). Libras em Diálogo: interfaces com tradução e interpretação. Campinas: Pontes Editores, 2017. p. 155-184.
NORRICK, N. R. Discourse markers in oral narrative. Journal of Pragmatics, v. 33, n. 6, p. 849-878, jun. 2001. DOI https://doi.org/10.1016/S0378-2166(01)80032-1
PANTOMIMA. In: MICHAELIS. Dicionário Brasileiro da Língua Portuguesa. Editora: Melhoramentos Ltda, 2024. Disponível em: https://michaelis.uol.com.br/. Acesso em: 22 jan. 2024.
QUADROS, R. M. de. Políticas linguísticas e educação de surdos em Santa Catarina: espaço de negociações. Caderno CEDES, Campinas, v. 26, n. 69, p. 141-161, maio/ago. 2006. DOI https://doi.org/10.1590/S0101-32622006000200003
QUADROS, R. M. de. Políticas linguísticas e educação de surdos. In: V CONGRESSO INTERNACIONAL E XI SEMINÁRIO NACIONAL DO INES, Rio de Janeiro, 2007. Anais [...] Rio de Janeiro: INES, 2007. p. 94-102. Disponível em: http://www.ronice.cce.prof.ufsc.br/index_arquivos/Documentos/Politicas.pdf. Acesso em: 23 set. 2022.
QUADROS, R. M. de. Proposta de Manual de transcrição do Corpus Libras. 2015. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/bitstream/handle/123456789/169881/2015%202905%20MANUAL_CORPUS%20transcric%CC%A7a%CC%83o.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 12 ago. 2021.
QUADROS, R. M. de. A transcrição de textos do Corpus de Libras. Revista Leitura, v.1, n. 57, p. 8-34, jan./jun. 2016. Disponível em: http://www.seer.ufal.br/index.php/revistaleitura/article/view/3618. Acesso em: 21 nov. 2021. DOI https://doi.org/10.28998/2317-9945.2016v1n57p8-34
QUADROS, R. M. de. Língua de Herança: Língua brasileira de sinais. Porto Alegre: Penso, 2017.
QUADROS, R. M. de. Libras. São Paulo: Parábola, 2019.
QUADROS, R. M. de; KARNOPP, L. B. Língua de sinais brasileira: estudos linguísticos. Porto Alegre: Artmed, 2004. DOI https://doi.org/10.18309/anp.v1i16.560
QUADROS et al. Língua Brasileira de Sinais: Patrimônio Linguístico Brasileiro. Florianópolis: Editora Garapuvu, 2018.
RISSO, M. S.; JUBRAN, C. de A. S. O discurso auto-reflexivo: processamento metadiscursivo do texto. Revista de Documentação de Estudos em Linguística Teórica e Aplicada. DELTA, v. 14, n. 3 (número especial), p. 227-242, 1998. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/43405. Acesso em: 11 abr. 2023. DOI https://doi.org/10.1590/S0102-44501998000300015
ROSA, M. de M. Marcadores de atenuação. São Paulo: Contexto, 1992.
URBANO, H. O seu trabalho está bom, mas... (your paper is good, but…). Revista de Documentação de Estudos em Linguística Teórica e Aplicada. DELTA, v. 14, n. 3 (número especial), p. 269-276, 1998. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/43415. Acesso em: 25 mar. 2023. DOI https://doi.org/10.1590/S0102-44501998000300018
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Vanessa Hagemeyer Burgo, Sheyla Cristina Araujo Matoso, Wagner Corsino Enedino

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
Authors retain the copyright and waiver the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-ND 4.0), allowing the sharing of work with authorship recognition and preventing its commercial use.
Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.