Reading trajectories and the dialogic production of meanings about body, gender, and sexuality

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/DLv19a2025-54

Keywords:

Reading trajectories, Body, Gender, Sexuality, Dialogic Discourse Analysis

Abstract

In this article, excerpted from a broader research project, we propose a reflection on the contributions of reading to the life trajectories of individuals belonging to LGBTQIAPN+ groups. Broadly speaking, our interest lies in problematizing how the dialogic practice of reading offers them a space to position themselves responsively in relation to normative hegemonic discourses, thereby constructing meanings about themselves, who they are, and what happens to them in the world as people who do not identify with the binary and heterosexual matrix. This discussion is grounded in the theoretical assumptions of the Bakhtin Circle (Bakhtin, 2011; 2013; 2015; 2016; 2017; Volóchinov, 2018), particularly considering the notions of language from a dialogic perspective, concrete utterance, and social voices. Furthermore, based on the bakhtinian worldview, we adopted an active-dialogic approach to the analytical treatment of the data, which, in other words, means acknowledging as co-authors of all knowledge produced herein the voices of the subjects who experience the social practices addressed in our object of study. In this sense, the work aligns with the ethically and politically engaged dimension of Applied Linguistics, insofar as it is committed to reflecting on problems of social life, giving relevance to the words of those who experience them (Moita Lopes, 2006; Rajagopalan, 2006). In addition, it fosters debate on the relationship between language and identities. Methodologically, this is a qualitative-interpretative study, guided by the evidential paradigm (Ginzburg, 1989), whose corpus comprises excerpts of dialogues from three participants, generated through interviews. Our results indicate that, to some extent, the participants’ reading practices helped them to be better prepared to face the discursive disputes surrounding body, gender, and sexuality. Moreover, they reveal that narratives about reading trajectories constitute an important source of data for understanding processes of constructing ideological-identity positions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Ismael Soares Pereira, Federal University of Rio Grande do Norte

    Doutor em Estudos da Linguagem pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Bibliotecário da UFRN. 

  • Maria da Penha Casado Alves, Federal University of Rio Grande do Norte

    Doutora em Comunicação e Semiótica pela Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP). Docente do Programa de Pós-graduação em Estudos da Linguagem (PPgEL) da Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Natal/RN, Brasil. 

References

BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. 6. ed. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2011.

BAKHTIN, M. Problemas da poética de Dostoiévski. 5. ed. rev. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2013.

BAKHTIN, M. Teoria do romance I: a estilística. São Paulo: Editora 34, 2015.

BAKHTIN, M. Os gêneros do discurso. São Paulo: Editora 34, 2016.

BAKHTIN, M. Notas sobre literatura, cultura e ciências humanas. São Paulo: Editora 34, 2017.

BUBNOVA, T. Voz, sentido e diálogo em Bakhtin. Bakhtiniana, São Paulo, v. 6, n.1, p. 268-280, ago./dez. 2011. DOI https://doi.org/10.1590/S2176-45732011000200016

CASADO ALVES, M. da P. O enunciado concreto como unidade de análise: a perspectiva metodológica bakhtiniana. In: RODRIGUES, R. H.; ACOSTA PEREIRA, R. (org.). Estudos dialógicos da linguagem e pesquisas em Linguística Aplicada. São Carlos: Pedro & João, 2016. Cap. 7.

CASADO ALVES, M. da P.; ROJO, R. H. F. Comunidades de leitores: cultura juvenil e os atos de descolecionar. Bakhtiniana, São Paulo, v. 15, n. 2, p. 145-162, abr./jun. 2020. DOI https://doi.org/10.1590/2176-457343116

GINZBURG, C. Sinais: raízes de um paradigma indiciário. In: GINZBURG, C. Mitos, emblemas e sinais: morfologia e história. 2. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 1989. p. 143-180.

GODOY, N. B. K.; MOURÃO, L.; OLIVEIRA, A. L.; CHAVES, B. Construção das identidades de gênero na infância: os discursos dos brinquedos e brincadeiras. Pensar a Prática, Goiânia, v. 24, 2021. DOI https://doi.org/10.5216/rpp.v24.64935

LOURO, G. L. Pedagogias da sexualidade. In: LOURO, G. L. (org.). O corpo educado: pedagogias da sexualidade. Belo Horizonte: Autêntica, 2000. Disponível em: https://core.ac.uk/download/pdf/30353576.pdf

MOITA LOPES, L. P. da. Linguística Aplicada e vida contemporânea: problematização dos constructos que têm orientado a pesquisa. In: MOITA LOPES, L. P. da (org.). Por uma Linguística Aplicada INdisciplinar. São Paulo: Parábola, 2006.

MOITA LOPES, L. P. da. Da aplicação da Linguística à Linguística Aplicada Indisciplinar. In: PEREIRA, R. C.; ROCA, P. Linguística Aplicada: um caminho com diferentes acessos. São Paulo: Contexto, 2009. p. 13-24.

PAULA, L. de; LUCIANO, J. A. R. Filosofia da Linguagem Bakhtiniana: concepção verbivocovisual. Intergrupos: estudos bakhtinianos, [s. l.], v. 8, n. 3. set./dez. 2020. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/revdia/article/view/10039.

PEREIRA, I. S. Em meio a um mar de vozes sociais: o papel das bibliotecas e das práticas dialógicas de leitura na formação das identidades de jovens universitários. 2025. Tese (Doutorado em Estudos da Linguagem) – Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2025.

PETIT, M. Os jovens e a leitura: uma nova perspectiva. 2. ed. São Paulo: Editora 34, 2009.

RAJAGOPALAN, K. Repensar o papel da linguística aplicada. In: MOITA LOPES, L. P. da (org.). Por uma Linguística Aplicada INdisciplinar. São Paulo: Parábola, 2006. Cap. 6.

SANTOS, B. de S. Para além do pensamento abissal: das linhas globais a uma ecologia de saberes. Revista Crítica de Ciências Sociais, [S. l.], n. 78, 2007. DOI https://doi.org/10.4000/rccs.753

SILVA, P. E. F. da; SOUZA, M. S. de; CASADO ALVES, M. da P.; COSTAJ. D. da. Entre o sagrado e o profano na passarela da carnavalização: uma análise dialógica de Rupaul’s Drag Race. Entretextos, Londrina, v. 23, n. 4, p. 176-199, 2023. DOI https://doi.org/10.5433/1519-5392.2023v23n4p176-199

SILVA, J. dos S. Um farol no meio do sertão: literatura fânone e clubes de leitura do IFRN como articuladores de tecituras polifônicas. 2024. Tese (Doutorado em Estudos da Linguagem) – Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2024. Disponível em: https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/59754.

SOBRAL, A.; GIACOMELLI, K. Alteridade, subjetividade, identidade e variantes enunciativas: explorações especulativas. Linguagem & Ensino, Pelotas, v. 21, p. 13-44, 2018. DOI https://doi.org/10.15210/rle.v21i0.15115

VOLÓCHINOV, V. Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. 2. ed. São Paulo: Editora 34, 2018.

Published

2025-10-29

How to Cite

PEREIRA, Ismael Soares; CASADO ALVES, Maria da Penha. Reading trajectories and the dialogic production of meanings about body, gender, and sexuality. Domínios de Lingu@gem, Uberlândia, v. 19, p. e019054, 2025. DOI: 10.14393/DLv19a2025-54. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/79341. Acesso em: 5 dec. 2025.