Digital culture in the State of Paraíba’s curricular proposal
evidence of innovation
DOI:
https://doi.org/10.14393/DLv19a2025-64Keywords:
Digital culture, Literacies, Languages, Secondary education, Paraíba curriculumAbstract
Reflecting on digital culture involves examining its impact not only on the use of visible and tangible technological devices and services but, more importantly, on the profound changes in modes of communication, behavior, interaction, teaching, learning, and various social practices of contemporary life. In this sense, digital culture is not limited to technology alone. Still, it is a complex phenomenon that arises from new forms of social relations and interactions, characterized by a culture of connectivity, media convergence, and blurred boundaries between the real and the virtual. Given this context, it is essential to critically analyze the relationship between curriculum and digital culture, especially within official education documents—particularly those governing the teaching of Portuguese Language in High School. Therefore, this article aims to analyze how digital culture is addressed in the Curricular Proposal for the New High School in the State of Paraíba, specifically within the domain of Languages and their Technologies. The research adopts a qualitative, documentary, and interpretive approach, based on the dialogic perspective on language developed by the Bakhtin Circle, which helps understand the curriculum as a socially situated utterance. It also draws on studies about digital literacy (Rojo, 2013; Coscarelli, 2016) and critical curriculum theory (Apple, 2006). The findings reveal a tension within the curricular discourse analyzed: while there are signs of innovation and openness toward digital practices, traces of a prescriptive discourse persist, rooted in a more traditionalist view of Portuguese Language teaching. This suggests that integrating digital culture into curriculum guidelines remains complex, reflecting ongoing conflicts among competing ideas of language, pedagogy, and society within current educational policies that respond to social demands.
Downloads
References
APPLE, M. Ideologia e Currículo. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2006.
BAKHTIN, M. Os gêneros do discurso. Organização, tradução, posfácio e notas de Paulo Bezerra. Notas da edição russa de Serguei Botcharov. São Paulo: 34, 2016 [1952-1953].
BATISTA, J. de F.; GONÇALVES, B. S. de O. Interdisciplinaridade em prática: uma proposta inovadora para o ensino médio integrado. In:
MURTA, C. R.; PONTES, M. A. C.; SOUZA, V. V. S. (orgs.). Práticas inovadoras e educação: experiências de ensino e de aprendizagem. 1. ed. Curitiba/PR, Editora Bagai, vol. 1, 2022.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: Educação Infantil, Ensino Fundamental e Ensino Médio. Brasília: MEC/Secretaria de Educação Básica, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/imag. Acesso em: 05 jun. 2025.
CÂNDIDO, J. M. O. A cultura digital em livros didáticos de português do ensino médio aprovados pelo PNLD – 2021. Dissertação de mestrado apresentada ao Programa de Pós-Graduação em Linguagem e Ensino da Universidade Federal de Campina Grande. Campina Grande, 2022.
CELLARD, A. A análise documental. In: POUPART, J. et al. A pesquisa qualitativa: epistemológicos e metodológicos. Petrópolis, RJ: Vozes, 2008, p. 295-316.
COLL, C; MONEREO, C. Educação e aprendizagem no século XXI: novas ferramentas, novos cenários, novas finalidades. In: COLL, C.; MONEREO, C. Psicologia da educação virtual: aprender e ensinar com as tecnologias da informação e da comunicação. Porto Alegre: Artmed, 2010. p. 15–46.
COSCARELLI, C. V. (org.). Tecnologias para aprender. São Paulo: Parábola, 2016.
COUTINHO, C. Inovação pedagógica: vivências, possibilidades e desafios para qualificar o processo de ensino-aprendizagem. III Seminário de Inovação Pedagógica: vivências acadêmico-profissionais. Anais [...]. Uruguaiana, RS: Unipampa, 2020.
KENSKY, V. M. Educação e Tecnologias: o novo ritmo da informação. 8. ed. Campinas: Papirus, 2012.
LANKSHEAR, C.; KNOBEL, M. Letramentos digitais: conceitos, políticas e práticas. Porto Alegre: Penso, 2015.
LE GOFF, Jacques. História e memória. 5. ed. Campinas: Editora da Unicamp, 1996.
LEMOS, A. O que é a cultura digital, ou cibercultura? In: SAVAZONI, R.; COHN, S. Cultura digital.br. Rio de Janeiro: Beco do Azougue, 2009. p. 135-149.
LÉVY, P. Cibercultura. Tradução de Carlos Irineu da Costa. São Paulo: 34, 2010.
NASCIMENTO, A. N. do. A oralidade na Base Nacional Comum Curricular de Ensino Médio: (des)montagem teórica e (re)configuração metodológica. Dissertação de Mestrado apresentada ao Programa de Pós-Graduação em Linguagem e Ensino, da Universidade Federal de Campina Grande. Campina Grande-PB, 2019.
PARAÍBA. Proposta Curricular do Estado da Paraíba para o Ensino Médio. João Pessoa: Secretaria de Estado da Educação e da Ciência e Tecnologia da Paraíba, 2020. Resolução nº 296/2020 – Conselho Estadual de Educação da Paraíba, 17 dez. 2020.
ROJO, R. (org). Escola “conectada”: os multiletramentos e as TICs. São Paulo: Parábola, 2013.
SACRISTÁN, J. G. O currículo: uma reflexão sobre a prática. 3. ed. Porto Alegre: ArtMed, 2000.
SALES, S. R. Tecnologias digitais e juventude ciborgue: alguns desafios para o currículo do Ensino Médio. In: DAYRELL, J.; CARRANO, P.; MAIA, C. L. Juventude e ensino médio: sujeitos e currículos em diálogo. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2014. p. 230-248.
SILVA, M. D. P. da. Cultura digital, ensino de língua portuguesa e juventudes: a BNCC do Ensino Médio em foco. Dissertação de mestrado apresentada ao Programa de Pós-Graduação em Linguagem e Ensino da Universidade Federal de Campina Grande. Campina Grande, 2022.
SILVA, M. D. P. da; XAVIER, M. M. Os sujeitos da escola: juventudes e currículo ciborgue. In: ARAÚJO, D. L. de; NASCIMENTO, A. N. do. (orgs.). Funções da escola: sujeitos, currículo e formação docente. Campina Grande: EDUFCG, 2023. p. 157-182.
SILVA, T. T. da. Currículo como fetiche: a poética e a política do texto curricular. 1. ed., 4 reimp. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.
VOLÓCHINOV, V. N. Marxismo e Filosofia da Linguagem: Problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem/ Valentin Volóchinov, tradução, notas e glossário de Sheila Grillo e Ekaterina Vólkova Américo; ensaio introdutório de Sheila Grillo. 2. ed. São Paulo: 34. 2018 [1929].
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Maria Dnalda Pereira da Silva, Manassés Morais Xavier

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
Authors retain the copyright and waiver the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-ND 4.0), allowing the sharing of work with authorship recognition and preventing its commercial use.
Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.


