Plurilingualism at risk

the status of Spanish in Brazilian language and educational policies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/DLv19a2025-55

Keywords:

Spanish teaching, High school, Applied Linguistics, Language Policies, Plurilingualism

Abstract

This bibliographic research, with a qualitative and interdisciplinary approach, highlights the crucial importance of preserving the teaching of the Spanish language in Brazilian schools, especially after its transition from a mandatory to an optional subject in the basic education curriculum. The study discusses the challenges arising from this change, emphasizing the need for its inclusion to foster integration among Latin American peoples and to enrich students’ linguistic and cultural development. It also addresses the influence of political and power dynamics that sustain the predominance of English over Spanish. The literature review encompasses studies in Applied Linguistics and Language Policy, highlighting the removal of Spanish through a provisional measure and actions that contributed to maintaining its teaching in some states. The studies cited include authors such as Malta (2013), Moita Lopes (2015), and Grees (2019), among others. The results reveal several factors that contributed to the marginalization of the subject in the curriculum, including the emphasis on entrepreneurship and capitalist values in education, the lack of cultural representation, and the persistence of a homogeneous culture. Regarding the research objectives, the study sought to carry out a theoretical analysis of Spanish teaching in Brazil, identify the reasons for its removal as a mandatory subject, highlight the main consequences of this change, list arguments that emphasize the importance of Spanish in Brazilian basic education, and investigate actions and movements aiming to reverse the current situation of Spanish teaching in the country. Finally, it presents actions and proposals to strengthen the presence of Spanish in the Brazilian educational context, concluding that the permanence of its teaching depends on coordinated efforts among various sectors. It is necessary to engage the educational community in campaigns to value the language, strengthen movements and associations, encourage academic support from universities, and promote partnerships and exchanges with Spanish-speaking countries.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Luan da Silva Santos, Federal University of Paraíba

    Doutorando em Linguística pelo Programa de Pós-graduação em Linguística da Universidade Federal da Paraíba.

References

AMARAL, E. T. R. et. al. Trilhas hispânicas por Minas Gerais. Belo Horizonte: APEMG Editora, 2022. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/361114853_Movimentos_da_APEMG_pela_reinclusao_do_espanhol_no_curriculo_das_escolas

ARAUJO, C.; MONTAÑES, A. O ensino de espanhol no Brasil: história de um processo em construção. Rio de Janeiro: Universidade do Estado do Rio de Janeiro (Uerj), [s. d.].

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CEB nº 3, de 2018. Estabelece Diretrizes Curriculares Nacionais para o Ensino Médio. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 3 de julho de 2018.

BRASIL. Medida Provisória nº 746, de 22 de setembro de 2016. Estabelece a reforma do ensino médio. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 22 de setembro de 2016.

CERVO, L. M.; MARTINS, T. da S.; PETRI, V. Contradição, luta, resistência: reflexões sobre a exclusão da língua espanhola do currículo do ensino médio brasileiro. Cadernos de Letras da UFF, v. 28, n. 57, p. 319-340, dez. 2018. DOI https://doi.org/10.22409/cadletrasuff.2018n57a610

GREES, M. F. Multiculturalismo e formação docente em espanhol: o currículo como resistência. Matraga - Revista Do Programa De Pós-Graduação Em Letras Da UERJ, v. 26, n. 46, 2019, p. 98-121. DOI https://doi.org/10.12957/matraga.2019.36422

MALTA, S. C. L. Uma Abordagem Sobre Currículo E Teorias Afins Visando À Compreensão E Mudança. Revista Espaço do Currículo, [S. l.], v. 6, n. 2, 2013.

LOPES, L. P. da M. Por uma linguística aplicada indisciplinar. São Paulo: Parábola Editorial, 2015.

LISBOA, E. C. S. O Lugar do Espanhol no Ensino Médio: Um Estudo de Caso numa Escola Pública do DF. [Trabalho de Conclusão de Curso]. Universidade de Brasília, Brasília, 2019.

PAULINO, L. S. A lei 11.191/2018 e o seu processo de criação a partir de uma análise político-linguística. 2021. 165 f. Dissertação (Mestrado em Linguística) – Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2018.

SAMPIERI H. R; FERNÁNDEZ, C.; BAPTISTA, P. Metodología de la investigación. 6. ed. México: Mcgraw-Hill Education, 2014.

SEVERO, C. G. Política(s) linguística(s) e questões de poder. ALFA: Revista de Linguística, São Paulo, v. 57, n. 2, 2013. DOI https://doi.org/10.1590/S1981-57942013000200006

VALE, M. S. do; NASCIMENTO, G. R.; ANICÉZIO, G. F. C. O novo cenário político-pedagógico do ensino do espanhol no Brasil após a revogação da Lei 11.161/05. In: JORNADA DE INICIAÇÃO CIENTÍFICA E EXTENSÃO – JICE, 2017, Paraíso do Tocantins. Anais... Paraíso do Tocantins: Instituto Federal do Tocantins, 2017.

Published

2025-10-30

How to Cite

SANTOS, Luan da Silva. Plurilingualism at risk: the status of Spanish in Brazilian language and educational policies. Domínios de Lingu@gem, Uberlândia, v. 19, p. e019055, 2025. DOI: 10.14393/DLv19a2025-55. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/74491. Acesso em: 5 dec. 2025.