A study on solving mathematical problems with deaf students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/BEJOM-v2-n3-2021-55642

Keywords:

A study on solving mathematical problems with deaf students

Abstract

This work analyzed which elements are revealed during the resolution of problems in recorded video format to Pounds and Portuguese written by deaf students. The path chosen for the development of this work has a qualitative and exploratory character with a case study which allowed to investigate the contributions made possible by the use of the Brazilian Sign Language in Problem Solving and to understand the main difficulties of deaf students in problem solving activities without the use of Libras. Data were collected through a semi structured interview with 3 (three) deaf students, from the 9th year from a school that caters exclusively to the deaf; And also, through the application of a test with mathematical problems for the 3 (three) deaf students, in two phases: in the first, the student will receive the test in Portuguese Language and, in the second, in Libras, whose objective was to discover the contributions of the Brazilian Sign Language in the interpretation of mathematical problems by deaf students. The results presented indicate it is irrelevant whether the problem is proposed in Portuguese or in Libras, since the participants presented difficulties in the mathematical interpretation of the problem, as well as in the related mathematical content. Therefore, it is necessary a mathematics teaching appropriate to deaf and whose differentiated teaching methodology and specific to this public.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Andresa Maria Justulin, UTFPR/CP

Graduated in Mathematics Degree (2004) from Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho / Bauru (SP), Master in Education for Science (2009) from the same university and PhD in Mathematics Education (2014) from Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho / Rio Claro (SP). She is currently an Adjunct Professor at the Federal Technological University of Paraná (UTFPR), Campus Cornélio Procópio, working in the Mathematics Degree course and in the Professional Master's Program in Mathematics Teaching (PPGMAT). She has experience in the area of Education, working mainly on the following topics: Mathematical Education, Problem Solving, Teacher Training, attitudes and teaching of Mathematics. (Source: Lattes Curriculum).

References

ALMEIDA, M. F. O. A importância da comunicação em LIBRAS na vidadas pessoas surdas. In: Portal Educação. Disponível em: https://www.portaleducacao.com.br/educacao/artigos/22074/a-importancia-da-comunicacao-em-Libras-na-vida-das-pessoas-surdas. Acesso em 26 set. 2016.

BOGDAN, R. C.; BIKLEN, S. K. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Portugal: Porto, 1994.

BORGES, F. A; NOGUEIRA, C. M. I. Um panorama da inclusão deestudantes surdos nas aulas de matemática. In: NOGUEIRA, C. M. I. (ORG.). Surdez, Inclusão e Matemática. Curitiba: CRV, p. 43-70, 2013.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Matemática. (3o e 4o ciclos do ensino fundamental). Brasília: MEC, 1998. Disponível em http://cptstatic.s3.amazonaws.com/pdf/cpt/pcn/volume-03-matematica.pdf

BRITO, L. F. A Língua Brasileira de Sinais. 1998, 64p. Disponível em: https://www.librasgerais.com.br/materiais-inclusivos/downloads/gramatica-libras.pdf. Acesso em: 30 jan 2019.

LUPINACCI, M. L. V. e BOTIN, M. L. M. Resolução de problemas no ensino de matemática. In: ANAIS DO VIII ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÂO MATEMÀTICA, Recife, 2004. p. 1-5. Disponível em :http://www.sbembrasil.org.br/files/viii/pdf/02/MC18361331034.pdf.

MOURA, M. C. Surdez e linguagem. In: LACERDA, C. B. F; SANTOS, L. F. (ORG.). Tenho um aluno surdo, e agora?Introdução à LIBRAS e educação desurdos. São Carlos: EdUFSCar, p. 13-26, 2014.

NETO, M. O. T. Os significados produzidos por estudantes durante a resolução de problemas em Matemática. Disponível em: http://www.sbem.com.br/files/ix_enem/Comunicacao_Cientifica/Trabalhos/CC15493997215T.rtf. Acesso em: 29 mai 2018.

NOGUEIRA, C. M. I; ZANQUETA, M. E. M. T. Surdez, Bilinguismo e o EnsinoTradicional da Matemática. In: NOGUEIRA, C. M. I (ORG.). Surdez, Inclusão e Matemática. Curitiba: CRV, p. 23-41, 2013.

POLYA, G. A arte de resolver problemas. Tradução de Heitor Lisboa de Araújo. Rio de Janeiro: Editora Interciência, 2006.

ROCHA, L. R. M. O que dizem surdos e gestores sobre vestibulares em Libraspara ingresso em Universidades Federais. 2015. 127 f. Dissertação (Programa de Pós-Graduação em Educação Especial), Universidade Federal de São Carlos. SãoCarlos: UFSCar, 2015. p.125.

SILVA, J. A. F. Refletindo sobre as dificuldades de aprendizagem na Matemática: algumas considerações. Dissertação (Trabalho de Conclusão de Curso) - Universidade Católica de Brasília, Brasília, 2005. 11p. Disponível em: https://www.ucb.br/sites/100/103/TCC/22005/JoseAugustoFlorentinodaSilva.pdf.

Published

2020-12-22

How to Cite

MARTINS, A. B. de O.; JUSTULIN, A. M. A study on solving mathematical problems with deaf students. BRAZILIAN ELECTRONIC JOURNAL OF MATHEMATICS, Uberlândia, v. 2, n. 3, p. 21–36, 2020. DOI: 10.14393/BEJOM-v2-n3-2021-55642. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/BEJOM/article/view/55642. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Articles - Mathematics Education