Significant learning of the concept of polygon and the decision-makings of a mathematics teacher
DOI:
https://doi.org/10.14393/BEJOM-v1-n1-2020-50091Keywords:
Mathematical Education, psychology of Mathematical Education, Geometry teachingAbstract
The objective of this work is to analyze the decisions of a mathematics teacher in the process of elaborating and applying a didactic sequence that aimed at learning the concept of polygon. The work was developed within the scope of Professional Master in Science and Mathematics Teaching of the Programa de Pós Graduação de Ensino de Ciências e Matemática (PPGECM) - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) and it was directed to students of the sixth year of elementary school. The classes were recorded in audio and video, and printed sheets with students registration were used. Four decisionmakings were listed, and they were related to: (a) elaboration of learning material (textbook or proper materials); (b) teaching strategy (verbal reception or discovering); (c) promotion of dialogues (formal or informal definitions) and (d) conduction of learning posture (meaningful or mechanical), with David Ausubel - s Meaningful Learning Theory as a basis. The qualitative and explanatory analysis, within the scope of the so called teacher research, showed that the teacher decided to build a potentially significant material; to direct learning through verbal reception; to promote dialogues that rescued the own words of the students, but encouraging formal definitions; and to lead the class in a way that encourages a posture of accountability for meaningful learning.
Downloads
References
AUSUBEL, D. P. Aquisição e Retenção de Conhecimentos: Uma Perspectiva Cognitiva. Tradução de Lígia Teopisto. 1ª Edição. Lisboa: Plátano, 2003.
BARBOSA, A. C. I. Aprendizagem significativa do conceito de polígono: uma sequência didática para o sexto ano do ensino fundamental. Dissertação [Mestrado Profissional] - Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática. Universidade Federal de Uberlândia, 2018. Disponível em: ≪https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/22183≫. Acesso em 06 dez 2019.
BIANCHINI, E. Matemática – 6º ano. 8ª edição. São Paulo: Moderna, 2015.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Conselho Nacional de Secretaria de Educação. Brasília: Distrito Federal, 2017. Disponível em: ≪http://basenacionalcomum.mec.gov.br/wp-content/uploads/2018/02/bncc-20dez-site.pdf≫. Acesso em 14 ago 2019.
BRUM, W. P.; SCHUHMACHER, E. Aprendizagem de conceitos de geometria esférica e hiperbólica no ensino médio sob a perspectiva da teoria da aprendizagem significativa usando uma sequência didática. Aprendizagem Significativa em Revista, V.3, N.2, 1 - 21, 2013. Disponível em: ≪http://www.if.ufrgs.br/asr/artigos/Artigo_ID45/v3_n2_a2013.pdf≫ Acesso em 14 ago 2019.
CARNEIRO, V. C. Contribuições para a Formação do Professor de Matemática Pesquisador nos Mestrados Profissionalizantes na Área de Ensino. Bolema, Rio Claro (SP), Ano 21, nº 29, p. 199-222, 2008.
DOLCE, O.; POMPEO, J. N. Fundamentos de matemática elementar 9: geometria plana. 7. ed. São Paulo: Atual, 1993. v. 9, 1993.
DOMINGOS, J. Um estudo sobre polígonos a partir dos princípios de Van Hiele, 272p. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal do Espírito do Santo, Vitória, 2010.
FIORENTINI, D.; LORENZATO, S. Investigação em educação matemática: percursos teóricos e metodológicos. 3ª edição. Campinas: Autores Associados, 2009.
FREITAS, R. F. B; VIANA, O. A. Organizadores prévios para o ensino de semelhança de triângulos: uma experiência de estágio. In: V SEMANA DE MATEMÁTICA DO PONTAL & I COLÓQUIO DE ANÁLISE MATEMÁTICA DO PONTAL, 2014, Ituiutaba, MG, Anais da V Semana de Matemática do Pontal e I Colóquio de Matemática Aplicada do Pontal, Ituiutaba. Mg, 2014.
LÜDKE, M. A complexa relação entre o professor e a pesquisa. In: André, M. (Org.). O papel da pesquisa na formação e na prática dos professores. Campinas: Papirus, p. 27-54, 2001.
MOREIRA, M. A. Mapas conceituais. Cad. Cat. Ens. Fis., Florianópolis, 3(1), p.17-25, 1986. Disponível em https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/7934≫. Acesso em 14 ago 2019.
MOREIRA, M. A. ¿Al final, qué es aprendizaje significativo? Qurriculum: Revista de Teoría, Investigación y Práctica Educativa, N. 25, p. 29-56, 2012. Disponível em: ≪https://lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/96956/000900432.pdf?sequence=1&isAllowed=y≫. Acesso em 14 ago 2019.
MORI, I.; ONAGA, D. S. Matemática: ideias e desafios, 6º ano. 17ª edição. São Paulo: Saraiva, 2012.
PERRENOUD, P. Construir as competências desde a escola. Trad. Bruno Magne. Porto Alegre. Artes Médicas Sul, 1999.
PIVATTO, B., SCHUHMACHER, E. Conceitos de teoria da aprendizagem significativa sob a ótica dos mapas conceituais a partir do ensino de Geometria. REVEMAT. Florianópolis (SC), v. 08, n. 2, p. 194-221, 2013. Disponível em: ≪http://dx.doi.org/10.5007/1981-1322.2013v8n2p194≫. Acesso em 14 ago 2019.
PROENÇA, M. C. Um estudo exploratório sobre a formação conceitual em geometria de alunos do Ensino Médio. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática) - Universidade Estadual Paulista, Bauru, 2008.
PROENÇA, M. C.; PIROLA, N. A. Um estudo sobre o desempenho e as dificuldades apresentadas por alunos do ensino médio na identificação de atributos definidores de polígono. Zetetiké, Campinas, v. 17, n. 31, 11-45, 2009. Disponível em https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646723/13625 Acesso em 14 ago 2019.
SANTOS, R.T.; BAIRRAL, M. A. Aspectos emergentes na construção do conceito de polígono por alunos do 6º ano de uma escola pública.Vidya, v. 35, n. 1, p. 15-40, jan./jun., 2015.
SILVA, L. R.; BOIAGO, C. E. P.; VIANA, O. A. Formação conceitual em Geometria: uma sequência didática proposta nas ações do PIBID. In: III Encontro Mineiro Sobre Investigação na Escola, 2012, Ituiutaba. Anais III Encontro Mineiro Sobre Investigação na Escola, Ituiutaba: III EMIE, 2012. Disponível em http://www.emie.facip.ufu.br/sites/emie.facip.ufu.br/files/Anexos/Bookpage/Anexos_III_Encontro_Mineiro_Anais_Trabalho_23.pdf. Acesso em 28 mai 2019.
SILVEIRA, E. Matemática: Compreensão e Prática - 6ºano. 3ªedição. São Paulo: Moderna, 2015.
SOUZA, A. B.; BARBOSA, A. C. I.; SANTOS, L. K. C. A.; VIANA, O. A. Materiais concretos no processo de formação conceitual de polígonos: uma experiência que "não deu certo"? In: V ENCONTRO MINEIRO SOBRE INVESTIGAÇÃO NA ESCOLA, 2014, Anais V Encontro Mineiro Sobre Investigação na Escola, Uberlândia. MG, 2014.
VAN HIELE, P. Structure and Insight - a theory of mathematics education. Orlando: Academic Press, 1986.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Odalea Aparecida Viana, Ana Carolina Igawa Barbosa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The published articles are licensed under the CreativeCommons CCBY-NC/4.0 version. By submitting the material for publication, the authors automatically waive their copyright, agree to the editorial guidelines of the journal, and assume that the text has been properly reviewed. Simultaneous submission of articles to other journals is prohibited, as is the translation of articles published in the journal into another language without proper authorization.