The perceptions of undergraduate students and teachers who teach Mathematics about Dyscalculia
DOI:
https://doi.org/10.14393/BEJOM-v6-2025-72948Keywords:
Inclusive education, learning disorder, dyscalculiaAbstract
Dyscalculia is a Mathematics Learning Disorder little known by education professionals and debated in the literature. In this sense, this research aimed to investigate the perceptions about Dyscalculia of graduate students of the Mathematics Degree course and trained teachers from a university in the interior of Bahia. Adopting a qualitative approach, we conducted semi-structured and individual interviews with four participants, two undergraduate students and two basic education teachers. After producing and transcribing the data, we proceeded with analysis and discussions, based on the literature review, aiming to understand their perceptions. In this process, three categories were constructed. In the category Knowledge and identification of Dyscalculia, undergraduates stated that they knew Dyscalculia, without an in-depth explanation, while teachers were able to express some knowledge about Dyscalculia. In general, all interviewees had difficulties in identifying students with Dyscalculia. In the Use of resources and methodologies category, the interviewees indicated different strategies, but we noticed that they resolved momentary learning difficulties. And, finally, in the Importance of Training category, the interviewees pointed out that they had limited contact with this topic, representing a gap in their training. From these results, we conclude that the interviewees have limited knowledge about Dyscalculia, particularly in relation to its difficulties, as well as identifying the urgency of these discussions in the context of teacher training.
Downloads
References
AMERICAN PSYCHIATRY ASSOCIATION. Manual Diagnóstico e Estatístico de Transtornos Mentais DSM-5. 5ª edição. Porto Alegre: Artmed, 2014.
BERNARDI, J. Discalculia: O que é? Como intervir? Jundiaí: Paco Editorial, 2014.
BRASIL. Declaração de Salamanca e Linha de Ação sobre Necessidades Educativas Especiais. Brasília: [s. n.], 1994.
BRASIL. Lei Federal Nº. 9394 de 20 de dezembro. Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília: [s. n.], 1996. Diário Oficial da República Federativa do Brasil.
BRASIL. Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência. [S. l.: s. n.], 2015. Lei n. 13.146, de 6 de jul. de 2015.
BRASIL. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO E CULTURA. SECRETARIA DE EDUCAÇÃO ESPECIAL. Política Nacional de Educação Especial. Brasília, 1994.
BRASIL. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. SECRETARIA DE EDUCAÇÃO ESPECIAL (SEESP). Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. Brasília, 2008.
CAMPOS, A. M. A.; MANRIQUE, A. L. Investigando a Discalculia no Contexto da Educação Matemática. Ensino da Matemática em Debate, v. 8, n. 3, p. 46–64, 2021. [S. l.] DOI: 10.23925/2358-4122.2021v8i3p46-64.
CINTRA, V. P. Formação docente e educação matemática inclusiva. ACTIO, Curitiba, v. 7, n. 3, p. 1–19, set./dez. 2022.
DIAS, M. A. H.; PEREIRA, M. M. B.; VAN BORSEL, J. Avaliação do conhecimento sobre a discalculia entre educadores. Audiology - Communication Research, v. 18, n. 2, p. 93–100, abr. 2013.
EGIDO, V. S. Propostas de atividades para alunos discalcúlicos. Curitiba: [s. n.], 2013. Universidade Tecnológica Federal do Paraná.
FIORENTINI, D.; LORENZATO, S. Investigação em Educação Matemática: percursos teóricos e metodológicos. Campinas: Autores Associados, 2012.
MANTOAN, M. T. E. Inclusão escolar: O que é? Por quê? Como fazer? 1ª. São Paulo: Moderna, 2003. ISBN 85-16-03903-X.
MATOS, E. F.; SANTOS, D. M. F. Discalculia e Educação: Quais conhecimentos os professores possuem acerca deste tema. Revista Psicopedagogia, São Paulo, p. 272–283, 2021.
MINAYO, M. C. S. Técnicas de pesquisa - observação. In: O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. São Paulo: Hucitec, 2014. p. 261–273.
OLIVEIRA, S. R. S. Discalculia: particularidades que dificultam o aprendizado de matemática no ensino fundamental. [S. l.]: [s. n.], 2017. Trabalho de Conclusão de Curso (Superior) - Universidade Federal do Pará.
PAIVA, A. et al. Os métodos interpretativos e a entrevista online na investigação qualitativa. [S. l.: s. n.], maio 2011. p. 1–13. Disponível em: https://edineidepaes.wordpress.com/wp-content/uploads/2011/09/paper_metodosinterpretativosentrevistaonline_final.pdf. Acesso em: agosto de 2023.
PERETTI, L. Discalculia - Transtorno de Aprendizagem. 2009. Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missoes - URI, Erechim. 31 f. Monografia (Graduação em Matemática).
PINTO, L. C. Percepção, ensino e aprendizagem. Revista Educação em Debate, Fortaleza, 19 e 20, p. 01–23, 1990.
SILVA, E. T. d.; LONGHIN, S. R.; AMARAL, J. d. O. d. Discalculia enquanto (a)normalidade: abordagem na formação inicial de professores de matemática e em periódicos. Revista Educação Especial, v. 35, p. 1–15, 2022.
SILVA, R. M.; BARBOSA, D. E. F.; BARBOZA, P. L. O que pensa o professor de matemática acerca da Discalculia. In: EDUCAÇÃO no Século XXI - Volume 39. Belo Horizonte: Editora Poisson, 2019. p. 7–11.
SILVEIRA, C. P. Discalculia: superação das dificuldades de ensino e de aprendizagem da matemática. Tubarão: [s. n.], 2018. 61 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Superior) - Universidade do Sul de Santa Catarina.
TAYLOR, S. J.; BOGDAN, R. Introdução ao Método de Pesquisa Qualitativa: Uma Abordagem Fenomenológica às Ciências Sociais. Nova York: Wiley, 1984.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Lilian Aragão da Silva, Gabriela da Silva Santos

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
- Articles published from 2025 onwards are licensed under the CC BY 4.0 license. By submitting material for publication, authors automatically agree to the journal’s editorial guidelines and affirm that the text has been properly reviewed. Simultaneous submission of articles to other journals is prohibited, as is the translation of articles published in this journal into another language without proper authorization.
- Articles published prior to 2025 are licensed under the CC BY-NC 4.0 license.






