Governance and brazilian educational policies: performance of the private apparatuses of hegemony

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REPOD-v12n2a2023-68710

Keywords:

Governance, Educational Policies, Business Reform, Public-Private Relationship, Private Apparatuses of Hegemony (PAHs)

Abstract

This article discusses the concept of governance, identifying the deepening of the public-private relationship in the context of educational policies, through on Gramsci's theoretical analysis and bibliographical research. The discussion was guided by the issue: What was the historical and political context in which the paradigm of governance and the role of Private Apparatuses of Hegemony (PAHs) emerged in directing educational policies? It was concluded that educational policies began to be developed through shared coordination with the PAHs in 1980. Therefore, these agents, in addition to implementing policies, act through strategies such as advocacy and networking, influencing the educational public policies agenda.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Kelly Leticia da Silva Sakata, Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul - Brasil

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Paraná (UFPR). Professora efetiva do Departamento de Pedagogia da Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul (UEMS). Maracaju, Mato Grosso do Sul, Brasil.

References

AGUIAR, M. A. S. Reformas Conservadoras e a “Nova Educação”: orientações hegemônicas no MEC e no CNE. Educação & Sociedade [online]. 2019, v. 40. Disponível em: https://doi.org/10.1590/ES0101-73302019225329. Acesso em: 5 mar. 2023.

ALVES, M. F. Como o MEC incentiva a iniciativa privada na educação pública. Entrevista Portal nexo, 2020. Disponível em: https://www.apufsc.org.br/2020/01/15/como-o-mec-incentiva-a-iniciativa-privada-na-educacao-publica. Acesso em: 5 mar. 2023.

BASTOS, P. A economia política do novo-desenvolvimentismo e do social desenvolvimentismo. Economia e Sociedade, Campinas, v. 21, número especial, p. 779-810, dez. 2012. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ecos/a/4RDKgrpJftSs5mpfRcdtrdt/abstract/?lang=pt. Acesso em: 5 mar. 2023.

BRELÀZ, G. Advocacy das Organizações da Sociedade Civil: Principais Descobertas de um Estudo Comparativo entre Brasil e Estados Unidos In: ENCONTRO DA ANPAD, 31, 2007. Rio de Janeiro. Anais... Rio de Janeiro, 2007.

CARVALHO, J. M. de. Cidadania no Brasil: O longo Caminho. 3. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2002.

CNTE. Conselho Nacional dos Trabalhadores em Educação. Notícias. Mercantilização da educação é um risco real no governo Lula. fev. 2023. Disponível em: https://www.cnte.org.br/index.php/menu/comunicacao/posts/noticias/75709-mercantilizacao-da-educacao-e-um-risco-real-no-governo-lula. Acesso em: 10 mar. 2023.

COUTINHO; C. N.; TEIXEIRA, A. P. Ler Gramsci para entender a realidade. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2003.

DAVIES, J. S. Whatever happened to coercion? A Gramscian critique of metagovernance theory. In: Proceedings of Annual Meeting of the Political Studies Association, Cardiff, UK (Vol. 27), 2013.

DAVIES, J. S. Contesting governance hegemonies: developments in critical theory and practice. Critical Policy Studies, Part1, v.8, n. 1, p.1-4, 2014.

DAVIES, J. S.; CHORIANOPOULOS, I. Governance: Mature Paradigm or Chicken Soup for European Public Management? Critical Policy Studies, v.12, n.3, p. 360- 366, 2018. https://dora.dmu.ac.uk/handle/2086/16337.

FERNANDES, F. A revolução burguesa no Brasil: ensaio de interpretação sociológica. Rio de Janeiro: Zahar editores, 1975.

FONTANA, B. Hegemonia e nova ordem mundial. In: COUTINHO, C. N.; TEIXEIRA.

Ler Gramsci para entender a realidade. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2003.

FRIGOTTO, G. Educação e Construção Democrática no Brasil: da ditadura civil militar à ditadura do capital. In: FÁVERO, O.; SEMERARO, G. A democracia e Construção do Público no pensamento Educacional brasileiro. Petrópolis, RJ: Vozes, 2002.

GAMA, D. S. da; SEVERO, R. C. B. S. O avanço neoliberal nos editais de seleção de projetos de ensino, pesquisa e extensão no Instituto Federal Catarinense. Revista Educação e Políticas em Debate, [S. l.], v. 12, n. 1, p. 514–530, 2022. DOI: 10.14393/REPOD-v12n1a2023-65309. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/65309. Acesso em: 15 mar. 2023.

GOMES, F. G. Conflito social e welfare state: Estado e desenvolvimento social no Brasil. Revista de Administração Pública [online]. 2006, v. 40, n. 2. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0034-76122006000200003. Acesso em: 5 mar. 2023.

GONÇALVES, A. O conceito de governança. In: XV Congresso Nacional do CONPEDI/UEA - Manaus: Anais de Congresso. 2006. Disponível em:

http://www.publicadireito.com.br/conpedi/manaus/arquivos/anais/XIVCongresso/078 .

Acesso em: 6 mar. 2023.

GRAMSCI, A. Escritos Políticos Volume 1. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1976.

GRAMSCI, A. Cadernos do Cárcere Volume 3. Maquiavel Notas sobre o Estado e a Política. 7. ed. Edição Carlos Nelson Coutinho. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2016.

HARVEY, D. O neoliberalismo: história e implicações. São Paulo: Loyola, 2008.

HARVEY, D. O enigma do capital: e as crises do capitalismo. Tradução de João Alexandre Peschanski. São Paulo, SP: Boitempo, 2011.

JESSOP, B. Accumulation Strategies, State Forms and Hegemonic Projects. In:CLARKE, S. (eds). The State Debate. Capital e classe. Palgrave Macmillan, Londres. 1991.

JESSOP, B. Governance and Metagovernance: On Reflexivity, Requisite Variety, and Requisite Irony. In: Governance, as Social and Political Communication. Manchester University Press, Manchester, 2003. pp. 142-172. ISBN 0719061547

JESSOP. B. The State: Government and Governance. In: Handbook of Local and Regional Development, London: Routledge, 2011.

LIBARDONI, M. Fundamentos teóricos e visão estratégica da advocacy. Revista de Estudos Feministas, Florianópolis, v. 8, n. 2, 2000. ISSN 0104-026X. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/11936/11202. Acesso em: 12 jul. 2021.

MARTINS, A. S.; SOUZA, C. A.; PINA, L. D. Empresas Sociais e a Privatização de Novo Tipo da Educação Básica: Um Estudo sobre a Relação Público Privada em Cidades de Minas Gerais-Brasil. Arquivos Analíticos de Políticas Educativas, v.28, n.183, 2020. Disponível em: http://epaa.asu.edu/ojs/. Acesso em: 2 jun. 2022.

OLMEDO, A. Philanthropic governance: charitable companies, the commercialization of education and that thing called ‘democracy’. In: VERGER, A.; LUBIENSKI, C.; STEINER-KHAMSI, G. (Eds.), World Yearbook of Education 2016: The Global

Education Industry. New York: Routledge.

OLIVEIRA, D. A. As políticas educacionais no governo Lula: rupturas e permanências. Educational policies in the Lula. Revista Brasileira Política Administração Educacional - RBPAE – v.25, n.2, p. 197-209, mai./ago. 2009. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/19491/11317. Acesso em: 3 mar. 2023.

RHODES, R. A. W. The New Governance: Governing without Government. PolíticasStudies. XLIV. p. 652-667, 1996. Disponível em: https://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1111/j.1467-9248.1996.tb01747.x. Acesso em: 4 jan. 2021.

SABATIER, P.A. An Advocacy Coalition Framework of Policy Change and the Role of Policy- Oriented Learning Therein. Policy Sciences, v.21, p.129-168, 1988a.

SABATIER, P.A. The advocacy coalition framework: revisions and relevance for Europe, Journal of European Public Policy, p.5, n.1, p. 98-130, 1998b.

SABATIER, P. A; JENKINS-SMITH, H. The Advocacy Coalition Framework: Assessment, Revisions and Implications for Scholars and Practitioners. In: SABATIER, P. A; JENKINS-SMITH, H. (eds). Policy Change and Learning: An Advocacy Coalition Approach. Boulder, CO: Westview Press, p. 211–35, 1993.

SABATIER, P.A; WEIBLE, C.M. The advocacy coalition framework: Innovations, and clarifications. In: SABATIER, P.A (Ed.). Theories of the Policy Process. 2. ed. Boulder: Westview Press, 2007. p.189-220.

SCHLESENER, A. H. Políticas Educacionais e formação dos trabalhadores: uma leitura a partir dos escritos de Gramsci. O Social em Questão - Ano XXIII – n. 47 - maio a ago./2020.

SHIROMA, E. O.; EVANGELISTA, O. Estado, Capital e Educação: Reflexões sobre hegemonia e Redes de Governança. Revista Educação e Fronteiras, Dourados/MS, v.4, n.11, p.21-38, maio/ago. 2014.

SILVA, V. R. Policy advocacy: contribuições para a construção de um conceito a partir de uma revisão sistemática da literatura. Revista da ESMESC, v.24, n.30, p. 395-417, 2017a. Disponível em: https://revista.esmesc.org.br/re/article/view/176/149. Acesso em: 10 jun. 2021.

VICENTE, V. M. B.; CALMON, P. C. D. P. A Análise de Políticas Públicas na Perspectiva do Modelo de Coalizões de Defesa. In: ENCONTRO DA ANPAD, 35. 2011. Rio de Janeiro. Anais. Rio de Janeiro, 2011.

Published

2023-05-18

How to Cite

SAKATA, K. L. da S. Governance and brazilian educational policies: performance of the private apparatuses of hegemony. Revista Educação e Políticas em Debate, [S. l.], v. 12, n. 2, p. 739–757, 2023. DOI: 10.14393/REPOD-v12n2a2023-68710. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68710. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

DOSSIÊ - ESTADO E POLÍTICAS EDUCACIONAIS NA AMÉRICA LATINA: CONFIGURAÇÕES ATUAIS