The collective construction of epistemological, political, and pedagogic principles of liberating School Physical Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REP-2023-69138

Keywords:

School Physical Education, Paulo Freire, Popular education, Praxis

Abstract

Paulo Freire’s legacy has been a source of interpretations and resignifications by educators of different curricular components. In this sense, we have been approaching the work of the patron of Brazilian education and educators who share the same utopia of, through School Physical Education, materializing political-pedagogical practices in the light of Freire’s teachings. The intention of this dialogical movement permeated by the participant research was to identify and delineate political-pedagogical and epistemological principles of Physical Education at school in the light of Liberating Pedagogy. As a path taken, we built a collective of resistance and used the narratives of our Life Stories, the sharing of experience reports and Pedagogical Letters, and the dialogue in Culture Circles. As considerations, we highlight the possibility of building counter-hegemonic research in Physical Education at school, considering teachers as intellectuals.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Valdilene Aline Nogueira, Universidade São Judas Tadeu

PhD in Physical Education, São Judas Tadeu University, State of São Paulo, Brazil; professor at the same institution.

Daniel Teixeira Maldonado, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo

PhD in Physical Education,  São Judas Tadeu University, State of São Paulo, Brazil; post-doctoral internship at the University of São Paulo, Brazil; professor at the Federal Institute of Education, Science and Technology of São Paulo, State of São Paulo, Brazil.

Elisabete dos Santos Freire, Universidade São Judas Tadeu

PhD in Physical Education, São Judas Tadeu University, State of São Paulo, Brazil; post-doctoral internship at the University of São Paulo, State of São Paulo, Brazil; assistant professor at São Judas Tadeu University, State of São Paulo, Brazil.

References

ADAMS, T. Sulear. In: STRECK, D.; REDIN, E.; ZITKOSKI, J. J. (org.). Dicionário Paulo Freire. 4. ed. São Paulo: Autêntica, 2018. p. 385-387.

APPLE, M. Ideologia e currículo. Porto Alegre: Artmed, 1989.

BOROWSKI, E. B. V.; MEDEIROS, T. N.; BOSSLE, F. (org.). Por uma perspectiva crítica na educação física escolar: ensaiando possibilidades. Curitiba: CRV, 2020.

BOSSLE, F. Nosso “inédito viável”: professor de educação física intelectual transformador. In: MALDONADO, D. T.; NOGUEIRA, V. A.; FARIAS, U. S. (org.). Os professores como intelectuais: novas perspectivas didático-pedagógicas na educação física escolar brasileira. Curitiba: CRV, 2018. p. 19-34.

BOSSLE, F. et al. “Sulear”: uma perspectiva de orientação epistemológica para pesquisa qualitativa crítica na educação física escolar. In: BOROWSKI, E. B. V.; MEDEIROS, T. N.; BOSSLE, F. (org.). Por uma perspectiva crítica na educação física escolar: ensaiando possibilidades. Curitiba: CRV, 2020. p. 14-33.

BOTÍA, A. B. “¿De nobis ipsis silemus?”: epistemología de la investigación biográfico-narrativa en educación. Revista Electrónica de Investigación Educativa, Ensenada, v. 4, n. 1, p. 1-24, 2002. Disponível em: https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1607-40412002000100003. Acesso em: 14 maio 2022.

BRACHT, V. Prefácio. In: NOGUEIRA, V. A.; FARIAS, U. S.; MALDONADO, D. T. (org.). Práticas pedagógicas inovadoras nas aulas de educação física escolar: indícios de mudanças 2. Curitiba: CRV, 2017. p. 11-13.

BRANDÃO, C. R. Círculo de cultura. In: STRECK, D.; REDIN, E.; ZITKOSKI, J. J. (org.). Dicionário Paulo Freire. 4. ed. São Paulo: Autêntica, 2018. p. 117-119.

BRANDÃO, C. R.; STRECK, D. R. (org.). Pesquisa participante: o saber da partilha. Aparecida: Ideias & Letras, 2006.

FIORI, E. M. Prefácio. In: FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2017.

FREIRE, P. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1979.

FREIRE, P. Educação na cidade. 7. ed. São Paulo: Cortez, 1981.

FREIRE, P. A importância do ato de ler: em três artigos que se complementam. 51. ed. São Paulo: Cortez, 2011.

FREIRE, P. Educação e mudança. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2014.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2017a.

FREIRE, P. Pedagogia da libertação em Paulo Freire. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2017b.

FREIRE, P.; GUIMARÃES, S. Aprendendo com a própria história II. São Paulo: Paz e Terra, 2000.

GADOTTI, M. Lições de Freire. Revista da Faculdade de Educação, São Paulo, v. 23, n. 1-2, 1997. DOI 10.1590/rfe.v23i1-2.59588. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/rfe/article/view/59588. Acesso em: 14 maio 2022.

GADOTTI, M. Pedagogia da práxis. 2. ed. São Paulo: Cortez, 1998.

GENTILI, P.; SILVA, T. T. Neoliberalismo, qualidade total e educação: visões críticas. 15. ed. São Paulo: Vozes, 2015.

GUSTSACK, F. Invasão cultural. STRECK, D.; REDIN, E.; ZITKOSKI, J. J. (org.). Dicionário Paulo Freire. 4. ed. São Paulo: Autêntica, 2018. p. 389-391.

KUENZER, A. Z. A formação de educadores no contexto das mudanças no mundo do trabalho: novos desafios para as faculdades de educação. Educação & Sociedade, Campinas, v. 19, n. 63, p. 105-125, 1998. DOI 10.1590/S0101-73301998000200007. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/qfvGxrH5fhVFSxYmgHPdQyS/?lang=pt. Acesso em: 14 maio 2022.

MALDONADO, D. T. Professores e professoras de educação física progressistas do mundo, uni-vos!. Curitiba: CRV, 2020.

MALDONADO, D. T.; NOGUEIRA, V. A.; FARIAS, U. S. (org.). Os professores como intelectuais: novas perspectivas didático-pedagógicas na educação física escolar brasileira. Curitiba: CRV, 2018.

MALDONADO, D. T.; NOGUEIRA, V. A.; FARIAS, U. S. (org.). Linguagens na educação física escolar: diferentes formas de ler o mundo. Curitiba: CRV, 2021.

NEIRA, M. G. Prefácio. In: MALDONADO, D. T. Professores e professoras de educação física progressistas do mundo, uni-vos! Curitiba: CRV, 2020.

NÓVOA, A. Universidade e formação docente. Interface: Comunicação, Saúde, Educação, Botucatu, v. 4, n. 7, p. 129-138, 2000. DOI 10.1590/S1414-32832000000200013. Disponível em: https://www.scielo.br/j/icse/a/GvJyMSqMSQQpjvnWcRrHkTQ/?lang=pt. Acesso em: 14 maio 2022.

PALUDO, C. Educação popular. In: STRECK, D.; REDIN, E.; ZITKOSKI, J. J. (org.). Dicionário Paulo Freire. 4. ed. São Paulo: Autêntica, 2018. p. 236-238.

RIBEIRO, D. Escritora participa da mesa “Feminismos plurais” na Flup. [Entrevista cedida a Thayná Rodrigues]. Portal Geledés, São Paulo, 2018. Disponível em: https://www.geledes.org.br/djamila-ribeiro-gente-luta-por-uma-sociedade-em-que-as-mulheres-possam-ser-consideradas-pessoas/. Acesso em: 14 maio 2022.

SANTOS, B. Um discurso sobre as ciências. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2008.

SILVA, M. S.; BRACHT, V. Na pista de práticas e professores inovadores na educação física escolar. Kinesis, Santa Maria, v. 30, n. 1, p. 80-94, 2012. DOI 10.5902/010283085718. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/kinesis/article/view/5718. Acesso em: 14 maio 2021.

SOUSA, C. A.; NOGUEIRA, V. A.; MALDONADO, D. T. (org.). Educação física escolar e Paulo Freire: ações e reflexões em tempos de chumbo. Curitiba: CRV, 2019.

STRECK, D. R.; REDIN, E.; ZITKOSKI, J. J. (org.). Dicionário Paulo Freire. 4. ed. São Paulo: Autêntica, 2018.

VIEIRA, A. Cartas pedagógicas. In: STRECK, D.; REDIN, E.; ZITKOSKI, J. J. (org.). Dicionário Paulo Freire. 4. ed. São Paulo: Autêntica, 2018. p. 111-112.

Published

2023-10-18

How to Cite

NOGUEIRA, V. A.; MALDONADO, D. T.; FREIRE, E. dos S. The collective construction of epistemological, political, and pedagogic principles of liberating School Physical Education. Revista de Educação Popular, Uberlândia, n. Edição Especial, p. 296–319, 2023. DOI: 10.14393/REP-2023-69138. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/69138. Acesso em: 25 aug. 2024.