The impacts of poverty on education

an analysis of social exclusion

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REP-2022-64994

Keywords:

Social inequality, Education, Poverty, Social issues

Abstract

This article discusses the impacts of poverty on the education of children and adolescents, analyzing the causes of social exclusion. The methodology starts from a qualitative approach, with an exploratory nature, and uses a semi-structured questionnaire to collect data from five teachers from a public school in the city of Serra, State of Espírito Santo, Brazil. As a result, it is observed that these teachers understand poverty and social exclusion as an obstacle in the education of children and adolescents and perceive the need for an effective public policy aimed at the education of the underprivileged. However, some of these professionals still didn’t arise as social agents involved in this intervention, explaining in their answers that they do not see themselves intertwined with issues that go beyond the act of teaching the classic disciplinary contents, revealing themselves to be aliens to the reality of the students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alessandra Ribeiro Lima, Universidade Federal do Espírito Santo

Specialist in Education, Poverty and Social Inequality, Federal University of Espírito Santo, State of Espírito Santo, Brazil; pedagogue and kindergarten teacher in the Municipal Education Network of Serra, State of Espírito Santo, Brazil.

Rainei Rodrigues Jadejiski, Universidade Federal do Espírito Santo

PhD student in Education, Federal University of Espírito Santo, State of Espírito Santo, Brazil; pedagogical coordinator at the State Department of Education of Espírito Santo, State of Espírito Santo, Brazil.

Maurício Valeriano Gomes, Centro Universitário Internacional Uninter

Undergraduate in in History, International University Center Uninter, State of Espírito Santo, Brazil.

References

ARROYO, M. G. Indagações sobre currículo: educandos e educadores: seus direitos e o currículo. Brasília: Ministério da Educação: Secretaria de Educação Básica, 2007. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/Ensfund/indag2.pdf. Acesso em: 7 jun. 2021.

ARROYO, M. G. Políticas educacionais e desigualdades: à procura de novos significados. Educação & Sociedade, Campinas, v. 31, n. 113, p. 1381-1416, out./dez. 2010. Doi: 10.1590/S0101-73302010000400017. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/WGyPfcRb7yFJPmFsj5pSxPx/?lang=pt. Acesso em: 7 jun. 2021.

ARROYO, M. G. Módulo introdutório: pobreza, desigualdades e educação. Curso de Especialização em Educação, Pobreza e Desigualdade Social, Brasília, DF, 2016. Disponível em: http://catalogo.egpbf.mec.gov.br/modulos/pdf/intro.pdf. Acesso em: 7 jun. 2021.

BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal, 1988.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF, 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 7 jun. 2021.

FAORO, R. Os donos do poder: formação do patronato político brasileiro. Porto Alegre: Globo, 1979.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005.

FIORENTINI, D.; LORENZATO, S. Investigação em educação matemática: percursos teóricos e metodológicos. 3. ed. Campinas: Autores Associados, 2012.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

GIL, A. C. Métodos e técnicas em pesquisa social. 4. ed. São Paulo: Atlas, 1995.

HERKENHOFF, J. B. Como funciona a cidadania. 2. ed. Manaus: Valer, 2001.

IAMAMOTO, M. V. O serviço social na contemporaneidade: trabalho e formação profissional. São Paulo: Cortez, 1998.

IAMAMOTO, M. V. A formação acadêmico-profissional no serviço social brasileiro. Serviço Social & Sociedade, São Paulo, n. 120, p. 609-639, out./dez. 2014. Doi: 10.1590/0101-6628.001. Disponível em: https://www.scielo.br/j/sssoc/a/t7jmcDg9vPQG3bhmz3WTPCs/?lang=pt. Acesso em: 7 jun. 2021.

LEITE, L. H. A. Módulo III: Escola: espaços e tempos de reprodução e resistências da pobreza. Curso de Especialização em Educação, Pobreza e Desigualdade Social, Brasília, DF, 2016. Disponível em: http://egpbf.mec.gov.br/modulos/pdf/modulo3.pdf. Acesso em: 7 jun. 2021.

PAULO NETTO, J. Cinco notas a propósito da “questão social”. Temporalis, Brasília, DF, n. 3, jan./jul. 2001.

PEREIRA, P. A. P. A questão social e as transformações das políticas sociais: respostas do Estado e da sociedade civil. SER Social, Brasília, DF, n. 6, p. 119-132, 2009. Doi: 0.26512/ser_social.v0i6.12852. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/SER_Social/article/view/12852. Acesso em: 7 jun. 2021.

REGO, W.; PINZANI, A. Módulo I: pobreza e cidadania. Curso de Especialização em Educação, Pobreza e Desigualdade Social, Brasília, DF, 2016. Disponível em: http://catalogo.egpbf.mec.gov.br/modulos/pdf/modulo1.pdf. Acesso em: 7 jun. 2021.

ROCHA, S. Pobreza no Brasil: afinal, de que se trata? 2. ed. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2005.

SANTOS, G. R. C. M.; MOLINA, N. L.; DIAS, V. F. Orientações e dicas práticas para trabalhos acadêmicos. Curitiba: Intersaberes, 2007.

SAVIANI, D. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. 11. ed. Campinas: Autores Associados, 2011.

SILVA, M. O. S. Pobreza, desigualdade e políticas públicas: caracterizando e problematizando a realidade brasileira. Katálysis, Florianópolis, v. 13, n. 2, p. 155-163, jul./dez. 2010. Doi: 10.1590/S1414-49802010000200002. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rk/a/8BFXyRfRdVDYkLvvgKdMwxQ/?lang=pt. Acesso em: 21 jul. 2022.

TELLES, V. S. Pobreza e cidadania. São Paulo: Editora 34, 2001.

Published

2022-12-30

How to Cite

LIMA, A. R.; JADEJISKI, R. R.; GOMES, M. V. The impacts of poverty on education: an analysis of social exclusion. Revista de Educação Popular , Uberlândia, v. 21, n. 3, p. 36–53, 2022. DOI: 10.14393/REP-2022-64994. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/64994. Acesso em: 24 nov. 2024.