Walter Benjamin, a critic in Weimar
DOI:
https://doi.org/10.14393/LL63-v36n2-2020-10Keywords:
Walter Benjamin, Weimar, German Baroque, State of exception, TechniqueAbstract
My aim in this essay is to present how Walter Benjamin followed the transformations of his time when he wrote The Origin of the German Tragic Drama and how it reverberated and echoed in his work. First, I locate the awakening of the author’s interest in the transition from the Wilhelmine Empire to the Republic. Then, I portray the horrors of war through the ethos of Germanity and the material domination of technique as mystification of history as second nature. Finally, I present, in the social conflicts during the Social Democracy, the rise of Nazi-fascism, a debate about sovereignty and state of exception, characteristic of the German baroque. With this, I hope to constitute a historical mosaic of the Weimar period drawing on the author's quotations, while providing a panorama of themes that approach such distant historical periods.
Downloads
References
ADORNO, T.W; BENJAMIN, W. Correspondências 1928-1940. São Paulo: Unesp, 2012.
ADORNO, T.W; HORKHEIMER, M. A dialética do esclarecimento. Rio de Janeiro: Zahar, 2006.
AGAMBEN, G. Estado de exceção. São Paulo: Boitempo, 2004.
BENJAMIN, W. A obra de arte na época da sua possibilidade de sua reprodução técnica (3ª versão) In: BENJAMIN, W. Estética e sociologia da arte. Belo Horizonte: Autêntica, 2017.
BENJAMIN, W. “As armas do futuro” (a), “Capitalismo como religião” (b), “De cidadão do mundo a grão-burguês” (c) e “Drama barroco e Tragédia” (d). In: BENJAMIN, W. Capitalismo como religião. São Paulo: Boitempo, 2014.
BENJAMIN, W. “Experiência e pobreza” (a) e “Stefan George em retrospectiva” (b). In: BENJAMIN, W. Documentos de cultura, documentos de barbárie: escritos escolhidos. São Paulo: Cultrix, Edusp, 1986.
BENJAMIN, W. “Alarme contra incêndio”, “Ministério Interior”, “Panorama imperial”, “Para o planetário” e “Posto de gasolina”. In: BENJAMIN, W. Rua de mão única e infância berlinense. Belo Horizonte: Autêntica, 2013.
BENJAMIN, W. Origem do drama trágico alemão. Belo Horizonte: Autêntica, 2011.
BENJAMIN, W. Passagens. Belo Horizonte: UFMG, 2006.
BENJAMIN, W. Sobre o conceito de história. In: BENJAMIN, W. Walter Benjamin: aviso de incêndio. São Paulo: Boitempo, 2005.
BENJAMIN, W. Gesammelte Briefe. Band II. Frankfurt am Main: Suhrkamp, 1996.
BENJAMIN, W. Teoria do fascismo alemão. In: BENJAMIN, W. Obras escolhidas: magia, técnica, arte e política. São Paulo: Brasiliense, 1996.
BERCOVICI, G. Constituição e estado de exceção permanente: a atualidade de Weimar. São Paulo: Azougue Editorial, 2004.
BOLLE, W. Fisionomia da Metrópole Moderna. São Paulo: Edusp, 2000.
BOLLE, W. História. Conceptos de Walter Benjamin. Buenos Aires: Las Quarenta, 2014.
BUCK-MORSS, S. A dialética do olhar: Walter Benjamin e o projeto das passagens. Belo Horizonte: UFMG, 2002.
DYMETMAN, A. Uma arquitetura da indiferença. São Paulo: Perspectiva, 2002.
ELIAS, N. O processo civilizador. Rio de Janeiro: Zahar Edições, 1994.
ELIAS, N. Os alemães. Rio de Janeiro: Zahar Edições, 1992.
KLEIN, C. Weimar. São Paulo: Perspectiva, 1995.
MARINETTI, F. Manifesto del Futurismo. Disponível em: https://it.wikisource.org/wiki/I_Manifesti_del_futurismo/Fondazione_e_Manifesto_del_futurismo. Acesso em: 28 jan. 2020.
MATOS, O. Modernidade: república em estado de exceção. Revista USP, São Paulo, n. 59, 2003.
RICHARDS, L. A república de Weimar. São Paulo: Cia das Letras, 1988.
RINGER, F. O declínio dos mandarins alemães. São Paulo: Edusp, 2000.
ROUANET, S. Apresentação de Origem do drama barroco alemão. São Paulo: Brasiliense, 1984.
SCHOLEM, G. A história de uma amizade. São Paulo: Perspectiva, 1985
TIEDEMANN, R; SCHWEPPENHÄUSER, H. Comentários. In: BENJAMIN. W. Origem do drama trágico alemão. Belo Horizonte: Autêntica, 2011.
WITTE, B. Walter Benjamin: uma biografia. Belo Horizonte: Autêntica, 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors retain author's rights but grant the journal the right of firsth publication. The works are licensed under Creative Commons Attribution License, which allows sharing provided that the authors and this journal are properly ackonwledged.