The argumentative versatility of the verb entregar in Portuguese language

a panchronic analysis

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/10.14393/DLv19a2025-17

Keywords:

Verb entregar, Panchronic analysis, Argument structure constructions, Portuguese language

Abstract

The study of verbs and their relationship with their arguments is a focus of interest for various linguistic perspectives concerned with the description of natural languages. This article presents the results of an investigation into the description of the verb entregar, considering its manifestation in various periods of Portuguese language. In syntactic terms, this verb is traditionally taken as ditransitive, whose configuration recruits direct object and indirect object complements. In pragmatic-semantic terms, its frame refers to the idea of transferring something to an entity. However, recent empirical samples point to the use of this verb in sentences with partial or total elision of complements, suggesting the idea of metaphorical transfer or even non-transfer. With a theoretical and methodological basis in Usage-Based Linguistics (Furtado da Cunha; Bispo; Silva; 2013; Rosário, 2022), this article examines, from a panchronic perspective, samples collected from the 14th century to the present day, with the aim of investigating the verb entregar in real usage data. For this theoretical framework, the grammar of a natural language is taken as the cognitive representation of individuals' experience with that language; therefore, linguistic use motivates its structure (Bybee, 2016). The research approach adopted here is essentially qualitative, with an emphasis on describing and interpreting the empirical material collected. The results show that, functionally and preferentially, the verb occurs in ditransitive clauses, with a significant increase in the 21st century in the use of the verb in clauses where the direct object complement is elided without the possibility of recovering or interpreting a referent.  Furthermore, in some instances, the notion of transfer from one entity to another is partially or totally opaque. It was observed that the verb entregar can be recruited in intransitive contexts, contrary to the traditional formal description. The results dialogue with the theoretical assumption that the licensing of verbs in certain constructions encompasses the general interpretation of basic scenes in our experience, which can be extended and adapted to cover different types of situations.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Nedja Lima de Lucena, UFRN

    Doutora (2016) em Estudos da Linguagem, na área de Linguística, pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Atualmente, é professora de Língua Portuguesa, na graduação (UFRN), e professora e pesquisadora, na área de Linguística, no Programa de Pós-Graduação em Estudos da Linguagem (PPgEL-UFRN).

  • Rayane Pontes Barbalho, UFRN

    Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Estudos da Linguagem (PPgEL-UFRN), na área de Linguística Teórica e Descritiva.

References

ALONSO, K. S.; CEZARIO, M. M. Tratamento da mudança linguística na abordagem da LFCU. In: OLIVEIRA, M. R.; LOPES, M. G. (org.). Funcionalismo linguístico: interfaces. São Paulo: Pontes Editores, 2023. p. 115-138.

BARROS, M. O livro das Ignorãças. São Paulo: Record, 1997 (e-book).

BECHARA, E. Moderna Gramática Portuguesa. 39. ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2019.

BORBA, F. S. Dicionário de usos do português do Brasil. São Paulo: Ática, 2002.

BYBEE, J. Língua, uso e cognição. Tradução de Maria Angélica Furtado da Cunha. São Paulo: Cortez, 2016.

CANÇADO, M.; AMARAL, L.; MEIRELLES, L. VerboWeb: classificação sintático-semântica dos verbos do português brasileiro. Banco de dados lexicais. UFMG. 2017. Disponível em: http://www.letras.ufmg.br/verboweb

CEZARIO, M. M.; FURTADO DA CUNHA, M. A. (org.). Linguística centrada no uso – uma homenagem a Mário Martelotta. Rio de Janeiro: Faperj, 2013.

FURTADO DA CUNHA, M. A.; CEZÁRIO, M. M. Conhecimento, criatividade e produtividade sob a perspectiva da Linguística Funcional Centrada no Uso. Alfa, São Paulo, v. 67, p. 1-27, 2023. DOI https://doi.org/10.1590/1981-5794-e15041t

CHAFE, W. L. Significado e estrutura linguística. Rio de Janeiro: Livros Técnicos e Científicos, 1979.

COLOMBI, S. A transitividade em discussão: análise dos verbos “emprestar”; “entregar” e “passar”. In: XVI Congresso Nacional de Linguística e Filologia. Anais do XVI CNLF. Rio de Janeiro: Cadernos do CNLF, 2012. v. XVI, Fronteira, 2019, n. 4, t. 1. p. 150-157.

CORRÊA, R. A.; STEINBERG, S. H. Dicionário escolar francês-português Português-francês. 2. ed. Rio de Janeiro: MEC, 1961.

CUESTA, P. V. Gramática de língua portuguesa. Lisboa: Edições 70, 1971.

CUNHA, A. G.; MELLO SOBRINHO, C. Dicionário etimológico Nova Fronteira. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1997.

CUNHA, C. A gramática do português contemporâneo: de acordo com a nomenclatura gramatical brasileira. 7. ed., rev. Belo Horizonte: Bernardo Álvares, 1978.

CUNHA, C. F.; CINTRA, L. F. L. Nova gramática do português contemporâneo. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1985.

DU BOIS, J. W. Argument structure: Grammar in use. In: DU BOIS, J. W.; KUMPF, L. E.; ASHBY, W. J. (org.) Preferred argument structure: grammar as architecture for function. Filadélfia: John Benjamins, 2003, p. 11-60. DOI https://doi.org/10.1075/sidag.14

FURTADO DA CUNHA, M. A. A gramática da oração: argumentos nucleares vs. argumentos oblíquos. In: VI Congresso Internacional da Abralin, 2009, João Pessoa. Anais do VI Congresso Internacional da Abralin. João Pessoa: Ideia, 2009. v. 1. p. 2082-2088. Disponível em: https://www.abralin.org/site/publicacoes.

FURTADO DA CUNHA, M. A. BISPO, E. B.; SILVA, J. R. Linguística funcional centrada no uso. In: CEZARIO, M. M.; FURTADO DA CUNHA, M. A. (org.). Linguística centrada no uso – uma homenagem a Mário Martelotta. Rio de Janeiro: Mauad: Faperj, 2013. p. 13-39. DOI https://doi.org/10.22409/gragoata.v19i36.32985

FURTADO DA CUNHA, M. A. O complemento dos verbos de enunciação. Revista Lingüística, v. 2, n. 1, p. 69-84, 2006.

FURTADO DA CUNHA, M. A. O objeto zero de verbos transitivos. Revista Linguística. v. 4 n. 1, 2015. Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/rl/article/view/4411

FURTADO DA CUNHA, M. A. As construções de movimento causado e ditransitiva: elos de polissemia. DELTA: Documentação e Estudos em Linguística Teórica e Aplicada, [S. l.], v. 33, n. 1, 2017. DOI https://doi.org/10.1590/0102-445035497694443078

FURTADO DA CUNHA, M. A.; BISPO, E. B. Construções de estrutura argumental: teoria e prática. In: CEZARIO, M. M. C.; MARQUES, P. M.; CASTANHEIRA, D. (org.). Pesquisa funcionalistas e aplicações ao ensino superior. São Paulo: Pimenta Cultural, 2024, p. 20-47. DOI https://doi.org/10.31560/pimentacultural/2024.99635.1

FURTADO DA CUNHA, M. A.; OLIVEIRA, M. R.; MARTELOTTA, M. E. Linguística Funcional: teoria e prática (org.). Rio de Janeiro: DP&A, 2003.

FURTADO DA CUNHA, M. A; SOUZA, M. M. Transitividade e seus contextos de uso. São Paulo: Cortez, 2011.

FURTADO DA CUNHA, M. A.; SILVA, J. M. Transitividade: do verbo à construção. Revista Linguística, Rio de Janeiro, v.14, n.1. p. 48-64, 2018. DOI https://doi.org/10.31513/linguistica.2018.v14n1a15344

GALVES, C.; ANDRADE, A. L.; FARIA, P. Tycho Brahe Parsed Corpus of Historical Portuguese. 2017. Disponível em: https://www.tycho.iel.unicamp.br/corpus/ Acesso em: 25 nov. 2023.

GERHARDT, T. E.; SILVEIRA, D. T. (org.). Métodos de pesquisa. Porto Alegre: EDUFRGS, 2009.

GOLDBERG. A. Constructions at work: the Nature of Generalization in Language. New York: Oxford University Press, 2006. DOI https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780199268511.001.0001

HOPPER, P. J.; THOMPSON, S. A. Transitivity in grammar and discourse. Language, v. 56, p. 251-299, 1980. DOI https://doi.org/10.1353/lan.1980.0017

HOUAISS, A.; VILLAR, M. S. Minidicionário Houaiss da Língua Portuguesa. Elaborado no Instituto Antonio Houaiss de Lexicografia e Banco de Dados da Portuguesa. São Paulo: Moderna, 2015.

LAWRENCE, A. AntConc (Version 4.3.1) [Computer Software]. Tokyo, Japan: Waseda University, 2024. Disponível em: https://www.laurenceanthony.net/software/AntConc

LOPES, M. G.; ROSÁRIO, I. C. Metodologia da pesquisa sincrônica. In: ROSÁRIO, I. C. (org.). Metodologia da pesquisa funcionalista. Porto Velho: Edufro, 2023. p. 37-56.

LUCENA, N. L. Polissemia na Gramática de Construções: uma análise a partir da construção transitiva. Todas as Letras – Revista de Língua e Literatura, [s. l.], v. 23, n. 2, p. 1-12, 2021. DOI https://doi.org/10.5935/1980-6914/eLETLL2113259

MARTELOTTA, M. E. Mudança linguística: uma abordagem centrada no uso. São Paulo: Cortez, 2011.

NASCENTES, A. Dicionário etimológico resumido. São Paulo: Instituto Nacional do Livro, 1966.

OLIVEIRA, M. R.; ROSA, F. S. L. Metodologia de pesquisa diacrônica. In: ROSÁRIO, I. (org.). Metodologia da pesquisa funcionalista. Porto Velho: Edufro, 2023. p. 57-76.

OLIVEIRA, M. R. Gramaticalização e construcionalização na pesquisa funcionalista. In: OLIVEIRA, M. R.; LOPES, M. G. (org.). Funcionalismo linguístico: interfaces. São Paulo: Pontes Editores, 2023. p. 51-80.

ROCHA LIMA, C. H. Gramática Normativa da Língua Portuguesa. 49. ed. Rio de Janeiro: José Olympio, 2011.

ROSÁRIO, I. (org.). Metodologia da pesquisa funcionalista. Porto Velho: Edufro, 2023.

ROSÁRIO, I. C. (org.). Introdução à Linguística Funcional Centrada no Uso: teoria, método e aplicação. Rio de Janeiro: EDUFF, 2022.

ROSARIO, I. C.; OLIVEIRA, M. R. Funcionalismo e abordagem construcional da gramática. Alfa. São Paulo, n. 60, v. 2, p. 233-259, 2016. DOI https://doi.org/10.1590/1981-5794-1608-1

SARDINHA, T. B. Linguística de corpus: histórico e problemática. DELTA, São Paulo, v. 16, n. 2, 2000. p. 323-367. DOI https://doi.org/10.1590/S0102-44502000000200005

SILVA, E. L.; MENEZES, E. M. Metodologia da pesquisa e elaboração de dissertação. 3. ed. rev. atual. Florianópolis: Laboratório de Ensino a Distância da UFSC, 2001.

TOMASSELO, M. (ed.). The new psychology of language cognitive and functional approaches to language structures. v. 1. New Jersey: Lawrence Erlbaum, 1998.

TRAUGOTT, E. C.; TROUSDALE, G. Constructionalization and constructional changes. Oxford: Oxford University Press, 2013. DOI https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780199679898.001.0001

TRASK, R. L. Dicionário de linguagem e linguística. São Paulo: Contexto, 2008.

Published

2025-05-19

How to Cite

LUCENA, Nedja Lima de; BARBALHO, Rayane Pontes. The argumentative versatility of the verb entregar in Portuguese language: a panchronic analysis. Domínios de Lingu@gem, Uberlândia, v. 19, p. e019017, 2025. DOI: 10.14393/10.14393/DLv19a2025-17. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/76940. Acesso em: 6 dec. 2025.