In the interaction with ChatGPT, a conversation about academic literacies
DOI:
https://doi.org/10.14393/DLv18a2024-61Keywords:
ChatGPT, Academic writing, Ethics, Generative artificial intelligences, Academic literaciesAbstract
Artificial intelligence (AI) has existed for over half a century; however, generative artificial intelligence (GenAI) is recent and has played a central role in popularizing AI and intensifying public debate around this field of knowledge in recent years. Against this backdrop, this study aims to analyze the unique aspects of using generative artificial intelligence in the planning and composition of academic/scientific texts, considering authorial subjectivity and ethics in intellectual production. To this end, we conducted a theoretical-descriptive study using a qualitative approach, exploring the ChatGPT tool through an inventory of questions centered on the concept-term "academic literacies," designed to challenge the GenAI’s knowledge base. The responses generated by the machine were subsequently contrasted with the theoretical framework of this study, which includes works by Cortiz (2023), Buzato (2023), Lea and Street (2006), Street (2010; 2014 [1995]), and Silva (2016). The findings indicate the need for a critical and engaged student-user who interprets responses generated by language models, such as ChatGPT, as preliminary prompts for reflection on knowledge objects, with careful attention to the responsible use of data provided by these models. Thus, students are required to exhibit authorial autonomy in constructing academic/scientific knowledge and in textualizing it through GenAI.
Downloads
Metrics
References
BARBOSA, X. C.; BEZERRA, R. F. Breve introdução à história da inteligência artificial. Jamaxi, [s. l.], v. 4, n. 1, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufac.br/index.php/jamaxi/article/view/4730.
BUZATO, M. E. K. Inteligência artificial, pós-humanismo e Educação: entre o simulacro e a assemblagem. Dialogia, [s. l.], n. 44, p. 1-11, 2023. DOI https://doi.org/10.5585/44.2023.23906
CAZDEN, C. et al. Uma pedagogia dos multiletramentos: desenhando futuros sociais. Tradução de Adriana Alves Pinto et al. Belo Horizonte: LED, 2021 [1996].
COLLOMB, C.; GOYET, S. Meeting the machine halfway: vers une sémiopolitique de i´agir computationnel. Hal, Paris, 2015. Disponível em: https://hal.science/hal-01253444.
CORTIZ, D. Glossário da inteligência artificial. São Paulo. 29 jun. 2023. Instagram: @diogocortiz. Disponível em: https://www.instagram.com/reel/CuFzJcxJpjh/.
FERREIRA, S. ChatGPT vai ter acesso à internet para gerar conteúdo atualizado aos usuários. Época: negócios, Rio Grande do Sul, 2023. Disponível em: https://epocanegocios.globo.com/empresas/noticia/2023/09/quem-faz-a-epoca-negocios.ghtml.
GOMES, R. Análise e interpretação de dados de pesquisa qualitativa. In: DESLANDES, S. F.; GOMES, R.; MINAYO, M. C. S. (org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis: Vozes, 2009. p. 79-108.
HYLAND, K. Disciplinary discourse: social interactions in academic writing. Singapura: Pearson Education Limited, 2000.
LEA, M. R.; STREET, B. The “academic literacies” model: theory and applications. Theory Into Practice, v. 45, n. 4, pp. 368-377, 2006. DOI https://doi.org/10.1207/s15430421tip4504_11
LEITE, R. P. Por dentro da gaiola de Faraday: estudos e ideias sobre a estrutura da matéria (1836-1838). Dissertação (Mestrado em História da Ciência) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, 2012.
LIBÂNEO, J. C. Tendências pedagógicas na prática escolar. Revista da Ande, São Paulo, n. 6, p. 9-11, 1982.
MAHONEY, A. A.; ALEMIRA, L. R. A dimensão afetiva e o processo ensino-aprendizagem. In: MAHONEY, A. A.; ALEMIRA, L. R. (org.). Afetividade e aprendizagem: contribuições de Haneri Wallon. 4. ed. São Paulo: Edições Loyola, 2014. p. 15-24.
MARCONI, M. A.; LAKATOS, E. M. Fundamentos de metodologia científica. São Paulo: Atlas, 2017 [1985].
PACHECO, J. T.; BERNARDINO, C. G. Culturas disciplinares em análise sociorretórica de gêneros: em busca de uma proposição conceitual. Fórum linguístico, Florianópolis, v. 19, n. 4, p. 4-9, out./dez. 2022. DOI https://doi.org/10.5007/1984-8412.2022.e81982
PAVEAU, M-A. Análise do discurso digital. Tradução de Julia Lourenço Costa e Roberto Leiser Baronas. São Paulo: Pontes, 2021.
RUSSEL, S. J.; NORVIG, P. Artificial Intelligence: a modern approach. 3. ed. New Jersey: Prentice Hall, 2009.
SANTOS, A. Como funciona o roubo que a Inteligência Artificial faz com a literatura? São Paulo, 10 jun. 2024. Twitter: @savagefiction. Disponível em: https://x.com/Savagefiction/status/1800185004061856192.
SILVA, N. I. Letramento acadêmico e ações afirmativas: percursos identitários de estudantes ingressos pelo sistema de reserva de vagas em cursos da área de saúde da UFPE. Tese (Doutorado em Linguística) - Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2016.
SODRÉ, M. A interação humana atravessada pela midiatização. Revista do Instituto Humanitas Unisinos, v. 289, 13 abr. 2009. Disponível em: https://www.ihuonline.unisinos.br/artigo/2476-muniz-sodre.
SORDI, M. R. L. Alternativas propositivas no campo da avaliação: por que não? In: CASTANHO, S; CASTANHO, M. E. (org.). Temas e textos em metodologia do ensino superior. Campinas: Papirus, 2001. p. 171-182.
STREET, B. Dimensões “escondidas” na escrita de artigos acadêmicos. Tradução de Armando Silveiro. Perspectiva, Florianópolis, v. 28, n. 2, p. 541-567, jul./dez. 2010. DOI https://doi.org/10.5007/2175-795X.2010v28n2p541
STREET, B. Letramentos sociais: abordagens críticas do letramento no desenvolvimento, na etnografia e na educação. Tradução de Marcos Bagno. São Paulo: Parábola Editorial, 2014 [1995].
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Everton Henrique Souza-Silva, Sônia Virginia Martins Pereira
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
Authors retain the copyright and waiver the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-ND 4.0), allowing the sharing of work with authorship recognition and preventing its commercial use.
Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.