Multimodal text and plurisemiotic text

conceptual contours

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/DLv18a2024-18

Keywords:

Mode, Multimodality, Plurisemioticity, Semiosis, Text

Abstract

In the current context of Brazilian Textual Linguistics (TL), we observe the variable use of the terms "multimodal text" and "plurisemiotic text". Thus, we argue that, although both terms point to the same empirical data (an entity of hybrid materiality) theoretically, they circumscribe different concepts. We aim, therefore, to draw a minimal conceptual contour of these terms and discuss their respective theoretical and methodological developments. To do so, we traced the genesis of the terms to identify the theoretical frameworks in which they appear. In the framework of multimodality approaches, the multimodal text is a semiotic instance mobilizing a multiplicity of modes in a communicative situation. This concept of text, based on mode, is imported to TL. Plurisemioticity appears in discourse studies as a discursive activity characterized by contact between semiotic systems, but we do not find plurisemiotic text as a concept. Based on sign and sense, we propose a concept of plurisemiotic text in the ways of Eugenio Coseriu's TL.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Clemilton Lopes Pinheiro, UFRN

Professor de Linguística no Departamento de Letras e no Programa de Pós-Graduação em Estudos da Linguagem da Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Mateus Parducci Soares de Lima, UFRN

Graduado em Letras/Português, mestre e doutorando em Estudos da Linguagem pelo  Programa de Pós-Graduação em Estudos da Linguagem da UFRN.

Héberton Mendes Cassiano, UFRN

Doutorando em Estudos da Linguagem no Programa de Pós-Graduação em Estudos da Linguagem da UFRN. Professor da Secretaria de Educação do Estado do Ceará.

References

BENTES, A. C.; LEITE, M. Q. (org.). Linguística de texto e análise da conversação: panorama das pesquisas no Brasil. São Paulo: Cortez, 2010.

BENTES, A. C., RAMOS, P.; ALVES FILHO, F. Enfrentando desafios no campo de estudos do texto. In: BENTES, A. C.; LEITE, M. Q. (org.). Linguística de texto e análise da conversação: panorama das pesquisas no Brasil. São Paulo: Cortez, 2010. p. 389-428.

BOUTET, J. Atividades de linguagem em situações de trabalho. Parágrafo, v. 4. n. 1, p. 91-97, 2016.

CAVALCANTE, M. M.; CUSTÓDIO FILHO, V. Revisitando o estatuto do texto. Revista do Gelne, v. 12, n. 2, p. 56-71, 2010.

CHARAUDEAU, P. MAINGUENEAU, D. Dictionnaire d’analyse du discours. Paris: Éditions du Seuil, 2002. DOI https://doi.org/10.4000/mots.8703

COPE, B.; KALANTZIZ, M. A grammar of multimodality. The International Journal of Learning, n. 16, p. 361-425, 2009. DOI https://doi.org/10.18848/1447-9494/CGP/v16i02/46137

COSERIU, E. Lingüística del texto. Introducción a la hermenéutica del sentido. Édition et annotation d’Oscar Loureda Lamas. Madrid: Arco/Libros, 2007.

JAKOBSON, R. On linguistic aspects of translation. In: BROWER, R. A (ed.). On translation. Cambridge: Harvard University Press, 1959. p. 232-239. DOI https://doi.org/10.4159/harvard.9780674731615.c18

JEWITT, C. An introduction to multimodality. In: JEWITT, C. (ed.). The Routledge Handbook of Multimodal Analysis. 2 ed. New York: Routledge, 2011. p. 28-39.

KOCH, I. V. Introdução à Linguística Textual: trajetória e grandes temas. São Paulo: Martins Fontes, 2004.

KRESS, G.; VAN LEEUWEN, T. Multimodal discourse: the modes and media of contemporary communication. London: Hodder Arnold, 2001.

KRESS, G. What is mode. In: JEWITT, C. (ed.). The Routledge Handbook of Multimodal Analysis. 2 ed. New York: Routledge, 2011, p. 54-67.

MARCUSCHI, L. A. Da fala para a escrita: atividades de retextualização. São Paulo: Cortez, 2001.

PAVEAU, M. A. L’Analyse du discours numérique. Dictionnaire des formes et des pratique. Paris: Ed. Hermann, 2017. DOI https://doi.org/10.1016/j.amcp.2016.10.007

PAVEAU, M. A. Technographismes en ligne. Énonciation matérielle visuelle et iconisation du texte. Corela HS-28, p. 1-23, 2019. DOI https://doi.org/10.4000/corela.9185

PINHEIRO, C. L.; LIMA, M. P. S. de. Perspectiva Textual-Interativa e Plurissemioticidade: discussão sobre alcance e limite com base em um estudo bibliométrico. Letras Raras, v. 11, n. 3, p. 224-240, 2022. DOI https://doi.org/10.35572/rlr.v11i3.2494

PINHEIRO, C. L.; MOREIRA, J. F. B. Surrounding Field (los entornos), Meaning and Multimodality: Possibilities of Eugenio Coseriu’s Text Linguistics. CONCORDIA DISCORS vs DISCORDIA CONCORS, v. 15, p. 159-180, 2021.

SAUSSURE, F. Curso de linguística geral. São Paulo: Cultrix, 2006 [1916].

SAUSSURE, F. Escritos de linguística geral. São Paulo: Cultrix, 2012 [2002].

TĂMÂIANU-MORITA, E. Disciplinas de textualidade na Linguística Integral de Eugenio Coseriu: Análise de texto, Linguística (geral) do texto, Teoria do texto. Eutomia, 30(1), p. 125-145, 2021. DOI https://doi.org/10.51359/1982-6850.2021.252664

Published

2024-04-16

How to Cite

PINHEIRO, C. L.; LIMA, M. P. S. de; CASSIANO, H. M. Multimodal text and plurisemiotic text: conceptual contours. Domínios de Lingu@gem, Uberlândia, v. 18, p. e1818, 2024. DOI: 10.14393/DLv18a2024-18. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/71969. Acesso em: 2 jan. 2025.