Lgbtqia+ agenda and Critical Literacy

a proposal for activities in English language classes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/DLv17a2023-38

Keywords:

Homosexualility, English Language Education, Federal Institutes, Integrated High School

Abstract

Recently, the LGBTQIA+ agenda has received attention from researchers in Critical Applied Linguistics, since language education makes it possible to promote the coexistence of young people with diversity. However, the school curriculum is still quite conservative, and administrators and teachers see the topic as highly complex. This paper, anchored in theoretical notes from Critical Literacy, discusses a systematized proposal of activities developed in an English class of a vocational computing course integrated into High School at a federal public institution in Brazil. Carrying out the activities raised reflections around the fact that, from a critical perspective, texts approaching themes concerning gender identities can contribute to an education committed to a more inclusive and egalitarian society.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Lauro Sérgio Machado Pereira, Instituto Federal do Norte de Minas Gerais

Lauro Sérgio Machado Pereira is a Ph.D. candidate in the Graduate Program of Linguistics (PPGL) at the University of Brasília (UnB), Brazil. 

References

BRASIL. OCEM/LE. Orientações Curriculares do Ensino Médio: Línguas Estrangeiras, Linguagens, Códigos e Tecnologias. Brasília: MEC-SEB, 2006.

BORTONI-RICARDO, S. M. O professor pesquisador: introdução à pesquisa qualitativa. São Paulo: Parábola, 2008.

CHANCEL, L.; PIKETTY, T.; SAEZ, E.; ZUCMAN, G. World Inequality Report 2022. World Inequality Lab, 2022. Disponível em: https://wir2022.wid.world/www-site/uploads/2022/03/0098-21_WIL_RIM_RAPPORT_A4.pdf. Acesso em: 26 set. 2022. DOI https://doi.org/10.4159/9780674276598

DUBOC, A. P. Letramento crítico nas brechas da sala de línguas estrangeiras. In: TAKAKI, N. H.; MACIEL, R. F. (org.). Letramentos em terra de Paulo Freire. Campinas: Pontes, 2017. p. 209-229.

DUBOC, A. P. M.; FERRAZ, D. M. Reading ourselves: placing critical literacies in contemporary language education. Rev. Bras. Linguist. Apl. v. 18, n. 2, 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbla/a/5fBc6fcqNQxKkw53cM6THgn/?lang=en. Acesso em: 09 abr. 2023. DOI https://doi.org/10.1590/1984-6398201812277

FERRAZ, D. M. Visibilidade LGBTQIA+ e educação linguística: por entre os discursos de ódio, aceitação e respeito. Revista X, Curitiba, vol. 14, n. 4, 2019. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/revistax/article/view/66079. Acesso em: 16 abr. 2023. DOI https://doi.org/10.5380/rvx.v14i4.66079

FRANÇA, L. S.; IFA, S. Letramento crítico e questões de gênero e sexualidade em aulas de língua inglesa no Projeto Casas de Cultura no Campus: reflexão e expansão de percepções. The ESPecialist, [S. l.], v. 42, n. 1, 2021. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/esp/article/view/43694. Acesso em: 17 abr. 2023. DOI https://doi.org/10.23925/2318-7115.2021v42i1a2

FREEBODY, P. Critical literacy education: On living with “innocent language.” In: STREET, B.; HORNBERGER, N. H. (ed.). Encyclopedia of language education. Boston: Springer, 2008. p. 107-118.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2013.

HABERMAS, J. Conhecimento e interesse. São Paulo: Editora Unesp, 2014.

JORDÃO, C. M.; FOGAÇA, F. C. O letramento crítico na aula de língua inglesa. DELTA: Documentação e Estudos em Linguística Teórica e Aplicada, [S. l.], v. 28, n. 1, 2014. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/5482. Acesso em: 8 abr. 2023.

JUCÁ, L. Prefácio: "Quem somos nós, para onde vamos e de onde viemos?" ou sobre a tragédia e a magnificência do viver. In: MARTINEZ, J. Z.; WALESKO, A. M. H. (org.). Formação intercultural e colaborativa entre professor@s. Campinas: Pontes, 2022. p. 11-20.

LIBERALI, F. C. Formação de professores de línguas: rumos para uma sociedade crítica e sustentável. In: GIMENEZ, T.; MONTEIRO, M. C. G. (org.). Formação de professores de línguas na América Latina e transformação social. Campinas: Pontes, 2010. p. 71-91.

LIBERALI, F. C.; LIBERALI, A. R. A. Para pensar a metodologia de pesquisa nas ciências humanas. Revista Inter Fainc, Santo André, v. 1, n. 1, 2011. Disponível em: https://www.academia.edu/14259747/Para_pensar_a_metodologia_de_pesquisa_nas_ci%C3%AAncias_humanas. Acesso em: 20 set. 2022.

LIBERALI, F. C.; MAGALHÃES, M. C. C.; MEANEY, M. C.; SANTIAGO, C.; CANUTO, M.; SANTOS, J. A. A. A group of students’ views on the use of multimedia at school: a critical analysis. In: SILVA, K. A.; PEREIRA, L. S. M. Contemporary critical studies in linguistics: festschrift for Kanavillil Rajagopalan. Campinas: Pontes, 2022. p. 173-200.

LIMA, I. G. de; HYPOLITO, Á. M. A expansão do neoconservadorismo na educação brasileira. Educação e Pesquisa, [S. l.], v. 45, 2019. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/162556. Acesso em: 19 abr. 2023. DOI https://doi.org/10.1590/s1678-463420194519091

LUKE, A.; FREDBODY, P. Critical Literacy and the Question of Normativity: An Introduction. In: MUSPRATT, S.; LUKE, A.; FREDBODY, P. (org.). Constructing Critical Literacies: Teaching and Learning Textual Practice. St. Leonards: Allen & Unwin, 1997. p. 1-18.

MATTOS, A. M. A. Construindo cidadania nas aulas de inglês: uma proposta para o letramento crítico. In: TAKAKI, N. H.; MACIEL, R. F. (org.). Letramentos em terra de Paulo Freire. Campinas: Pontes, 2017. p. 171-191.

MENEZES DE SOUZA, L. M. T. O professor de inglês e os letramentos no século XXI: métodos ou ética? In: JORDÃO, C.; MARTINEZ, J. R.; HALU, R. (org.). Formação “Desformatada”: Prática com Professores de Língua Inglesa. Campinas: Pontes, 2011. p. 279-304.

MENEZES DE SOUZA, L. M. T. M.; MONTE-MÓR, W. Still Critique? Revista Brasileira de Linguística Aplicada, Belo Horizonte, v. 18, n. 2, 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbla/a/xY5kvBfvGC8JkJr9D6WtfVr/?lang=en. Acesso em: 26 ago. 2022. DOI https://doi.org/10.1590/1984-6398201813940

MENEZES DE SOUZA, L. M. T.; MONTE-MÓR, W. Um projeto de educação continuada deve continuar que educação? In: NASCIMENTO, A. K. O.; ZACHI, V. J. (org.). Formação docente em língua inglesa: diferentes perspectivas. Campinas: Mercado de Letras, 2019. p. 9-16.

MONTE MÓR, W. Crítica e Letramentos Críticos: Reflexões preliminares. In: ROCHA, C. H.; MACIEL, R. F. (org.). Língua estrangeira e formação cidadã: por entre discursos e práticas. Campinas: Pontes, 2015. p. 31-59.

MUSPRATT, S.; LUKE, A.; FREDBODY, P. Constructing Critical Literacies: Teaching and Learning Textual Practice. St. Leonards: Allen & Unwin, 1997.

PACHECO, E. Desvendando os institutos federais: identidade e objetivos. Educação Profissional e Tecnológica em Revista, [S. l.], v. 4, n. 1, 2020. Disponível em: https://ojs.ifes.edu.br/index.php/ept/article/view/575. Acesso em: 13 mar. 2023. DOI https://doi.org/10.36524/profept.v4i1.575

PENNYCOOK, A. Critical Applied Linguistics: A Critical Introduction. Mahwah: Lawrence Erlbaum Associates, 2001. DOI https://doi.org/10.4324/9781410600790

RAJAGOPALAN, K. Por uma linguística crítica: linguagem, identidade e a questão ética. São Paulo: Parábola, 2003.

SENE, R. A. R. Identidades de raça, de gênero e de sexualidade nas aulas de língua inglesa na visão das/os estudantes. 2017. 200f. Dissertação (Mestrado em Linguagem, Identidade e Subjetividade) – Universidade Estadual de Ponta Grossa, Ponta Grossa, 2017.

SILVESTRE, V. P. V. Práticas problematizadoras e de(s)coloniais na formação de professores/as de línguas: teorizações construídas em uma experiência com o Pibid. 2016. 239f. Tese (Doutorado em Letras e Linguística) – Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2016.

SILVESTRE, V. P. V. Colaboração e crítica na formação de professores/as de línguas: teorizações construídas em uma experiência com o Pibid. Campinas: Pontes, 2017.

Published

2023-08-18

How to Cite

PEREIRA, L. S. M. Lgbtqia+ agenda and Critical Literacy: a proposal for activities in English language classes. Domínios de Lingu@gem, Uberlândia, v. 17, p. e1738, 2023. DOI: 10.14393/DLv17a2023-38. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/69509. Acesso em: 24 nov. 2024.