The textbook author and the mother tongue teacher in editorial paratexts (1936-1962)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/DLv17a2023-30

Keywords:

Portuguese language textbooks, Editorial paratexts, Teacher education

Abstract

In this article, I investigate the ways found by Companhia Editora Nacional to participate in discussions about teacher education between 1930 and 1960, a time when both secondary and higher education were being institutionalized in Brazil. I start from the hypothesis that, by presenting authors of Portuguese language textbooks through graphic-linguistic resources endowed with illocutionary force, the publishing house also established representations of the mother tongue model teacher. My aim is, therefore, to analyze and describe the paratexts used to present the authors of the textbooks and, based on them, establish possible representations of the model teacher. The material includes four textbooks that, during the investigated period, were highlighted in the educational environment: Compêndio de língua portuguesa and Manual de língua portuguesa, by Artur de Almeida Torres; and Português para o ginásio and Português para o colégio, by José Cretella Júnior. As a theoretical framework, I resort to a discursive approach, which recognizes, in the production of meaning in discourse and history, the character of social practice of semiosis and, therefore, the generalized performativity of language. The methodology consists in the description of the paratexts followed by the analysis of the language acts performed through them in the course of the debate on teacher education. The results obtained show that, when presenting its authors, Nacional sometimes delimited a select set of self-taught teachers, legitimized by traditional educational institutions and intellectual groups; and sometimes it claimed the need for licensed teachers, legitimized by official and bureaucratic instances.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Cristian Henrique Imbruniz, USP

Doutorando no programa de pós-graduação em Filologia e Língua Portuguesa da Universidade de São Paulo (USP/Brasil) e pesquisador convidado no Centre de Recherches Historiques da École des Hautes Études en Sciences Sociales, (EHESS/França).

References

AUSTIN, J. How to do things with words. Oxford: Oxford University Press, 1962.

CHACON, L. Reflexões sobre o ensino/aprendizagem do português do Brasil para estudantes universitários estrangeiros. Trab. ling. apl. v. 22, p. 55-61, 1993. Disponível em: https://bit.ly/3Pp70GY. Acesso em: 22 jun. 2023.

CORRÊA, M. Letramentos em perspectiva histórica: do império da escrita aos sonhos do pós-pandemia. Muiraquitã, v. 1, n. 1, p. 1-15, 2020. DOI https://doi.org/10.29327/210932.1.1-2

CORRÊA, M. O modo heterogêneo da escrita. São Paulo: Martins Fontes, 2004.

CRETELLA, J. Concursos de latim. Atualidades pedagógicas, ano 3, n. 18, p. 2-3, 1952.

CRETELLA, J. Concursos de português. Atualidades pedagógicas, ano 4, n. 19, 1953. p. 1-5.

CRETELLA, J. Português para o colégio: primeiro ano. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1955.

CRETELLA, J. Português para o colégio: segundo ano. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1953.

CRETELLA, J. Português para o ginásio: terceira e quarta séries. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1948.

BOMENY, H. Reformas educacionais. In: ABREU, A. (org.). Dicionário histórico-biográfico da primeira república (1889-1930). Rio de Janeiro: CPDOC/FGV, 2015. p. 7559-7571.

DUTRA, E. Companhia Editora Nacional: tradição editorial e cultura nacional. In: SEMINÁRIO BRASILEIRO SOBRE LIVRO E HISTÓRIA EDITORIAL, 1., 2004, Rio de Janeiro. Anais […]. Rio de Janeiro: UFF/LIHED/FCRB, 2004. p. 1-22. Disponível em: https://bit.ly/3qukep7. Acesso em: 14 jan. 2022.

FERREIRA, J. (org.). Ênio da Silveira. São Paulo: Edusp/Com-Arte, 2003.

FERREIRA, F. O sonho americano de Monteiro Lobato: relações Brasil-EUA na obra do escritor. 2019. 203 f. Dissertação (Mestrado em Filosofia) – Instituto de Estudos Brasileiros, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2019. DOI

FREITAS, M.; BICCAS, M. História social da educação no Brasil (1926-1996). São Paulo: Cortez, 2008.

GENETTE, G. Paratextos editoriais. Cotia: Ateliê Editorial, 2009.

HAIDAR, M. O ensino secundário no Brasil Império. São Paulo: EdUSP, 2008.

INQUÉRITO. Deve o latim ser conservado nos currículos do curso secundário? Atualidades pedagógicas, ano 1, n. 1, p. 24, 1950.

LOBATO, M. América. Rio de Janeiro: Globo, 2009.

MAGALHÃES, L. Estudo do projeto “Pontos essenciais para uma reforma eficiente do ensino secundário” (24-3-36). f. 1-10. Disponível em: https://bit.ly/3HU2Lgr. Acesso em: 25 nov. 2021.

MENDONÇA, A. Universidade e formação de professores: uma perspectiva histórica. Cad. Pesq., n. 90, p. 36-44, 1994. Disponível em: https://bit.ly/3EbotuO. Acesso em: 13 abr. 2022.

NAGLE, J. Educação e sociedade na primeira república. São Paulo: Edusp, 2009.

OS DEBATES SOBRE… Correio da Manhã, Rio de Janeiro, ano XXXVI, n. 13.016, p. 3, 17 abr. 1937. Disponível em: https://bit.ly/43w49AG. Acesso em: 17 abr. 2023.

PONTOS essenciaes para uma reforma eficiente do ensino secundario. GC g 1936.03.24/01. f 39-54. Disponível em: https://bit.ly/3G1kq3U. Acesso em: 29 nov. 2021.

SARTI, R.; RAMOS, P. Três mais um, quatro do quatro e a história da formação de professores no Brasil. Debates em educação, v. 13, n. esp., p. 471-491, 2021. DOI https://doi.org/10.28998/2175-6600.2021v13nEspp471-491

SCHWARTZMAN, S.; BOMENY, H.; COSTA, V. Tempos de Capanema. Rio de Janeiro: Paz e Terra/FGV, 2000.

SOUZA, R. História da organização do trabalho escolar e do currículo no século XX: ensino primário e secundário no Brasil. São Paulo: Cortez, 2008.

TOLEDO, M. A Companhia Editora Nacional e a política de editar coleções: entre a formação do leitor e o mercado de livros. In: BRAGANÇA, A.; ABREU, M. (org.). Impresso no Brasil: dois séculos de livros brasileiros. São Paulo: Unesp, 2010. p. 139-156.

TOLEDO, M. Coleção Atualidades pedagógicas: do projeto político ao projeto editorial (1931-1981). 2001. 271 f. Tese (Doutorado em Educação) – Pontifícia Universidade Católica, São Paulo, 2001.

TOLEDO, M. O ensino médio no Brasil: uma história de suas finalidades, modelos e a sua reforma atual. In: TOLEDO, M.; MACHADO, A. Golpes na história e na escola: Brasil e América Latina nos séculos XX e XXI. São Paulo: Cortez/ANPUH, 2017. p. 178-198.

TOLEDO, M. Política editorial de traduções: John Dewey na Coleção Cultura, Sociedade e Educação, dirigida por Anísio Teixeira. Educ. Pesqui., v. 4, e171567, 2018. DOI https://doi.org/10.1590/s1678-4634201844171567

TORRES, A. Compêndio de língua portuguesa: literatura para a 5ª série ginasial. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1941.

TORRES, A. Compêndio de língua portuguesa: literatura para a 5ª série ginasial. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1937.

TORRES, A. Manual de língua portuguesa: primeiro ano dos cursos clássico e científico. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1951.

TORRES, A. Manual de língua portuguesa: para a segunda série dos cursos clássico e científico. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1945.

Published

2023-07-06

How to Cite

IMBRUNIZ, C. H. The textbook author and the mother tongue teacher in editorial paratexts (1936-1962). Domínios de Lingu@gem, Uberlândia, v. 17, p. e1730, 2023. DOI: 10.14393/DLv17a2023-30. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/69150. Acesso em: 22 jul. 2024.