Cultural Semantics and Regional Linguistic Diversity

Studies on the lexicon of Campo do Meio city, South of Minas Gerais

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/DL49-v16n1a2022-9

Keywords:

Context and Scenario Semantics (SCC), Toponyms, Oral traditions, Idioms

Abstract

This paper presents a cultural analysis of the speech of one of the cities in the south of the state of Minas Gerais (Brazil), Campo do Meio. Information on toponyms, oral traditions and idioms was collected among the municipality's speakers in order to demonstrate the linguistic peculiarities of this rural people. For this, the Semantics of Contexts and Scenarios (SCC) was used as a theoretical framework, a semantic concept based on the idea that a natural language is a socialized and culturally determined system of representation of worlds and their events. The research, carried out in stages, culminated in the following procedures: collection of bibliographic material, selection of materials, interviews and transcription of data. We seek to demonstrate a work for linguistic studies of a cultural nature and to rescue a little of the culture of a people, lost day after day.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Geraldo José Rodrigues Liska, Universidade Federal de Alfenas

Doutor com residencia pós-doutoral em Estudos Linguísticos pela UFMG.

Breno Oliveira Correia, Universidade Federal de Alfenas

Mestrando em Educação pela Universidade Federal de Alfenas.

References

BAGNO, M. Preconceito Linguístico. 48ª e 49ª edição. São Paulo: Edições Loyola, 1999.

BAUMAN, Z. Amor Líquido: sobre a fragilidade dos laços humanos. Rio de Janeiro: Zahar, 2004. p. 75-88.

BOSI, E. Memória e Sociedade – Lembranças de Velhos. 7. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 1999.

BRASIL. Lei de diretrizes e bases da educação (1996). Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília: Câmara dos Deputados, 2015.

CAMPOS, L. C. M.; DIAS, A. B. C. Campo do Meio: memórias, identidades e heranças da terra. Belo Horizonte, MG: Tamoio Editora Gráfica Ltda., 2010.

CARVALHO, A. P. M. A. de. Língua e Identidade cultural: o estudo da toponímia local na escola. Ouro Branco: UFMG, 2012. 13p.

FERRAREZI Jr., C.; BASSO, R. Semântica, semânticas: uma introdução. São Paulo, SP: Editora Contexto, 2013.

FERRAREZI Jr., C. A pesquisa em Semântica de Contextos e Cenários: princípios e aspectos metodológicos. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2018.

FERRAREZI Jr., C. Introdução à Semântica de Contextos e Cenários: de La langue à la vie. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2010.

FERREIRA, A. B. de H. Dicionário da língua portuguesa. 5. ed. Curitiba: Positivo, 2010. 2222 p.

FERREIRA, M. de M., FERNANDES, T. M.; ALBERTI, V. (org.) História oral: desafios para o século XXI. Rio de Janeiro: Editora Fiocruz/Casa de Oswaldo Cruz / CPDOC - Fundação Getúlio Vargas, 2000, p. 01-45.

GOVERNO DE MINAS GERAIS. Prefeitura Municipal de Campo do Meio. Disponível em: http://www.campodomeio.mg.gov.br. Acesso em: 25 de agosto de 2018.

SOUZA, M. E. S. de. Os Personagens do Tempo – Uma análise dos sujeitos histórico e ideológico do homem velho. (Dissertação de Mestrado). Guajará-Mirim, RO: Universidade Federal de Rondônia, 2004.

Published

2022-01-06

How to Cite

RODRIGUES LISKA, G. J.; CORREIA, B. O. Cultural Semantics and Regional Linguistic Diversity: Studies on the lexicon of Campo do Meio city, South of Minas Gerais. Domínios de Lingu@gem, Uberlândia, v. 16, n. 1, p. 230–254, 2022. DOI: 10.14393/DL49-v16n1a2022-9. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/61515. Acesso em: 22 nov. 2024.

Most read articles by the same author(s)