Social Programs
the process of nominalization in an articulatory-enunciative perspective
DOI:
https://doi.org/10.14393/DL45-v15n1a2021-4Keywords:
Nominal Formation, Articulatory Process, Social Programs, Semantics of EnunciationAbstract
This article intends to analyze the nominations of Social Programs made through nominal formations (FN), in order to verify how such formations are internally and externally constituted and, once constituted, which discursive domains they are anchored, in other words, which historical-social traces act in the enunciation of such forms. Hence, our work was anchored on the theoretical assumptions established by the Semantics of Enunciation. In this way, we take as specific object of analysis the nominations of the Programs Amigos da Escola; Bolsa Família; Ciência sem Fronteiras; Fome Zero e Minha Casa, Minha Vida. In possession of these FNs, we analyze how the articulatory process between the name-nucleated and the determinants of nominal formations, as elements of perspective, is manifested. As a result of our analysis, we found that the FNs under observation are articulated in a sub and internominal way, as postulated by Dias (2018). In addition, we also observed that the meaning of the elements of the nominal formations occurs in a “block”, not in isolation, nor only through a process of compositionality. In other words: the construction of the meaning effects of these elements is, above all, social, historical and, therefore, enunciative.
Downloads
Metrics
References
BENVENISTE, E. Problemas de linguística geral II. Campinas: Pontes, 2. ed., 2006.
BRASIL. Lei nº 11.977, de julho de 2009. Dispõe sobre o Programa Minha Casa, Minha Vida – PMCMV e a regularização fundiária de assentamentos localizados em áreas urbanas. Planalto: 2009a. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato20072010/2009/lei/l11977.htm. Acesso em: 01 jun. 2018.
CEGALLA, D. P. Dicionário escolar da língua português. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 2005.
CEGALLA, D. P. Novíssima gramática da língua portuguesa. 48. ed. revisada. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 2008.
CHIERCHIA, G. Semântica. Campinas: UNICAMP/ EDUEL, 2003.
DALMASCHIO, L.; LACERDA, P. B. G.; DIAS, L. F. Nomeações da Copa do Mundo no Brasil: Enunciação e Direções Argumentativas. Revista da Anpoll. nº 39, p. 49-61, Florianópolis, jul./ago. 2015. DOI https://doi.org/10.18309/anp.v1i39.918
DIAS, L. F. Os sentidos da liberdade no mundo wiki. In: SCHONS, C. R.; CAZARIN, E. A. (org.) Língua, escola e mídia – en(tre)laçando teorias, conceitos e metodologias. Passo Fundo: Editora Universitária de Passo Fundo, 2011, p. 272-287.
DIAS, L. F. O adjetivo na formação nominal: uma abordagem enunciativa. Web Revista Discursividade, Campo Grande, v. 9, p. 1-10, 2012.
DIAS, L. F. Formações nominais designativas da língua do Brasil: uma abordagem enunciativa. Letras, Santa Maria, v. 23, n. 46, p. 11-22, jan./jun. 2013a. DOI https://doi.org/10.5902/2176148511723
DIAS, L. F. Pertinência enunciativa e sustentação referencial: nos limites do sintático e do semântico. Desenredo, Passo Fundo, v. 9, n. 2, p. 389-398, 2013b. DOI https://doi.org/10.5335/rdes.v9i2.3855
DIAS, L. F. A "linguagem cidadã" em questão: uma abordagem enunciativa. In: BRESSANIN, J. A.; ZATTAR, N.; KARIM, T. M.; DI RENZO, A. M. (org.). Linguagem e interpretação: a institucionalização dos dizeres na história. Campinas: Editora RG, 2013c. p. 211-222.
DIAS, L. F. Enunciação e relações linguísticas. Campinas: Pontes, 2018.
GUIMARÃES, E. Semântica do acontecimento. Campinas: Pontes, 4. ed., 2017.
GUIMARÃES, E. Semântica Enunciação e Sentido. Campinas: Pontes, 2018.
GUIMARÃES, I. C. T. O conceito de substantivo em uma perspectiva enunciativa. In: DIAS, L. F.; LACERDA, P. B. G.; DALMASCHIO, L. Enunciação e Materialidade Linguística. Belo Horizonte: FALE/UFMG, 2015.
PERINI, M. A. Gramática descritiva do português brasileiro. São Paulo: Parábola Editorial, 2010.
ROJO, R. Pedagogia dos multiletramentos: diversidade cultural e de linguagem na escola. In: ROJO, R.; MOURA, E. (org.). Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola, 2012. p. 11-31.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Edna Silveira, Luciani Dalmaschio
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
Authors retain the copyright and waiver the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-ND 4.0), allowing the sharing of work with authorship recognition and preventing its commercial use.
Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.