The deontic and volitive modalities and the implicature of futurity in Spanish language comics
DOI:
https://doi.org/10.14393/DL42-v14n2a2020-8Keywords:
Futurity, Modality, Deonticity, Volatility, Spanish languageAbstract
The objective of this work is to describe and analyze the implicature of futurity through the deontic and volitive modalities in Spanish language comics, for online dissemination. Based on the modalities of Hengeveld (2004) and the Functional Discourse Grammar (FDG) of Hengeveld and Mackenzie (2008). For composition of the corpus, we selected ten comics relating to two characters from the Hispanic world, Mafalda and Gaturro, divided equally and containing deontic and volitional market modals. We verified that the deontic and volitive modalities express the implicature of futurity from events after the moment of enunciation and on which the modal values of desire, intention and obligation affect. In this sense, the notion of futurity is imbricated from the speaker's point of view with regard to his understanding of what is or is not a rule and social convention of compulsory conduct, whether or not controlled, which attenuates or asserts deonticity and volatility expressed. In this way, the deontic and volitional market modals, used in the expression of futurity, correspond to a semantic-pragmatic orientation that is related to the codification of the speaker's contents and intentions, based on his knowledge of the rules of conduct and/or what he appreciates as being desirable for themselves and/or for others.
Downloads
Metrics
References
DUEÑAS VELÁSQUEZ, A. Usos del cómic como estrategia pedagógica entre 2.000 y 2.015. 2018. 50f. Monografia (Especialização em Aprendizagem Escolar e suas Dificuldades) – Faculdade de Educação, Universidade Cooperativa da Colômbia, Bogotá, 2016.
DURÃO, A. B. de A. B. “História em quadrinhos: um gênero textual, no mínimo, divertido!” O desafio das Letras. Anais do I Encontro de Iniciação Científica da Faculdade Paranaense. Rolândia: Faculdade Paranaense (no prelo) 2003.
FÉLIX DE OLIVEIRA, N. O desenvolvimento de verbos volitivos na língua portuguesa: uma abordagem construcional. 2016. 245f. Tese (Doutorado em Linguística) – Programa de Pós-Graduação em Linguística da Faculdade de Letras, Universidade Federal de Juiz de Fora, Juiz de Fora. 2016.
GILI GAYA, S. Curso superior de sintaxis española. Barcelona: España Bibliografía, 1979.
HENGEVELD, K. Illocution, mood and modality in a functional grammar of Spanish. Journal of Semantics, v. 6, p. 227-269. 1988. Disponível em: encurtador.com.br/kIL29. Acesso em: 02 fev. 2019.
_____. The architecture of a Functional Discourse Grammar. In: MACKENZIE, J. L.; G ÓMEZ -GONZÁLEZ, M. Á. (Org.) A new architecture for Functional Grammar. Berlin: Mouton de Gruyter Amsterdam, 2004.
LYONS, J. Semantics. Cambridge: Cambridge University Press,1977.
OLBERTZ, H. G. Periphrastic expressions of non-epistemic modal necessity in Spanish: a semantic description. In: GARACHANA, M.; MONTSERRAT, S.; PUSCH, C. From composite predicates to verbal periphrases in Romance languages. 2016. Disponível em: http://zip.net/bhtFDy. Acesso em: 27 fev. 2017.
PALMER, F. R. Mood and Modality. Cambridge: Cambridge University Press, 1986.
_____. Negation and the modals of possibility and necessity. In: BYBEE, Joan. & FLEISCHMAN, Suzanne (Org.). Modality in grammar and discourse. Amsterdam/ Philadelphia: John Benjamins Publishing Company, 1995.
PESSOA, N. P. Um estudo dos valores deônticos no discurso publicitário. I Simpósio Mundial de Estudos de Língua Portuguesa (SMELP), 2008. Disponível em: https://bit.ly/2Rzrco2. Acesso em: 02 fev. 2019.
RINALDI, N. Um estudo sobre os diferentes valores modais do verbo 'poder' em entrevistas jornalísticas do espanhol. 2015. 128f. Dissertação (Mestrado em Estudos Linguísticos) – Programa de Pós-Graduação em Estudos Linguísticos do Instituto de Biociências, Letras e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista, São José do Rio Preto, 2015.
SILVA, A. A expressão da futuridade no português falado. Laboratório Editorial. São Paulo: Cultura Acadêmica Editora, 2002.
SOUSA, F. C. Volição, futuridade e irrealis: gramaticalização nas construções com o verbo querer. 2011. 193f. Tese (Doutorado em Linguística) – Programa de Pós-Graduação em Linguística da Faculdade de Letras, Universidade Federal de Juiz de Fora, Juiz de Fora, 2011.
TRINIDAD JARA, B. K. El comic como recurso didáctico para la comprensión lectora en ingles en los estudiantes del 2º grado de educación secundaria de la institución educativa. 2018. 139f. Monografia (Faculdade de Educação) – Faculdade de Ciências Sociais, Educação e da Comunicação, Universidade Nacional de Santiago Antúnez de Mayolo, Lima, 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Maria de Fátima Sousa Lopes, André Silva Oliveira
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
Authors retain the copyright and waiver the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-ND 4.0), allowing the sharing of work with authorship recognition and preventing its commercial use.
Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.