Bakhtin and Chico Buarque in dialogue at the school context

a carnivalized classroom?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/DL43-v14n3a2020-3

Keywords:

Bakhtin, Classroom, Chico Buarque, Carnivalization

Abstract

This text intends to approach the Bakhtinian concepts of dialogism, polyphony and carnivalization (Bakhtin 1997, 2002, 2013, 2014) in accordance with the writings of Geraldi (2013), Freitas (2013) and Kraemer (2013), that pointed out the applicability of the  Bakhtinian architecture at the school context. For this purpose, we present the possibility of a dialogical work with the Chico Buarque´s  musical chronicles as a way to motivate the student´s critical reading as well as their responsiveness, overturning the hierarchical relations in the classroom, thus, setting up a carnivalization process. In this sense, the present work intends to constitute a theoretical-methodological support for Portuguese language teachers of basic education.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Rodrigo Gonçalves Dias Pitta, Prefeitura Municipal de Vila Velha

Professor at the municipal de ensino de Vila Velha-ES. Graduated in Portuguese Letters from the Federal University of Espírito Santo and a master's degree in Arts from the Instituto Federal do Espírito Santo.

References

BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 1997.

BAKHTIN, M. Problemas da poética de Dostoiévski. Trad. Paulo Bezerra. 5 ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2002.

BAKHTIN, M. Questões de estilística no ensino da língua. Tradução, posfácio e notas de Sheila Grillo e Ekaterina Vólkova Américo. São Paulo: Editora 34, 2013.

BAKHTIN, M. Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico da linguagem. São Paulo: Editora Hucitec, 2014.

BUARQUE, C. Sonho de um carnaval. São Paulo: Editora Musical Arlequim Ltda., 1965.

FERNANDES, R. (org.). Chico Buarque: o poeta das mulheres, dos desvalidos e dos perseguidos. São Paulo: LeYa, 2013.

FREIRE, P. Professora sim, tia não: cartas a quem ousa ensinar. São Paulo: Editora Olho d’Água, 1997.

FREITAS, M. T. de A. Implicações do ser no mundo e responder aos desafios que a educação nos apresenta. In: FREITAS, M. T. (org.). Educação, arte e vida em Bakhtin. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2013.

GERALDI, J. W. Bakhtin tudo ou nada diz aos educadores: os educadores podem dizer muito com Bakhtin. In: FREITAS, M. T. (org.). Educação, arte e vida em Bakhtin. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2013.

HOMEM, W. Histórias de canções: Chico Buarque. São Paulo: Leya, 2009.

KRAMER, S. A educação como resposta responsável: apontamentos sobre o outro como prioridade. In: FREITAS, M. T. (org.). Educação, arte e vida em Bakhtin. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2013.

SILVA, A. V. da. A lírica buarqueana. In: FERNADES, R. (org.). Chico Buarque: o poeta das mulheres, dos desvalidos e dos perseguidos. São Paulo: Leya, 2013.

TELLES, T. Chico Buarque na sala de aula 1: Leitura, interpretação e produção de textos. 3 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.

Published

2020-04-09

How to Cite

DE CARVALHO, L. Q.; DIAS PITTA, R. G. Bakhtin and Chico Buarque in dialogue at the school context: a carnivalized classroom?. Domínios de Lingu@gem, Uberlândia, v. 14, n. 3, p. 790–808, 2020. DOI: 10.14393/DL43-v14n3a2020-3. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/47493. Acesso em: 22 nov. 2024.