Bakhtin and Chico Buarque in dialogue at the school context
a carnivalized classroom?
DOI:
https://doi.org/10.14393/DL43-v14n3a2020-3Keywords:
Bakhtin, Classroom, Chico Buarque, CarnivalizationAbstract
This text intends to approach the Bakhtinian concepts of dialogism, polyphony and carnivalization (Bakhtin 1997, 2002, 2013, 2014) in accordance with the writings of Geraldi (2013), Freitas (2013) and Kraemer (2013), that pointed out the applicability of the Bakhtinian architecture at the school context. For this purpose, we present the possibility of a dialogical work with the Chico Buarque´s musical chronicles as a way to motivate the student´s critical reading as well as their responsiveness, overturning the hierarchical relations in the classroom, thus, setting up a carnivalization process. In this sense, the present work intends to constitute a theoretical-methodological support for Portuguese language teachers of basic education.
Downloads
Metrics
References
BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 1997.
BAKHTIN, M. Problemas da poética de Dostoiévski. Trad. Paulo Bezerra. 5 ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2002.
BAKHTIN, M. Questões de estilística no ensino da língua. Tradução, posfácio e notas de Sheila Grillo e Ekaterina Vólkova Américo. São Paulo: Editora 34, 2013.
BAKHTIN, M. Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico da linguagem. São Paulo: Editora Hucitec, 2014.
BUARQUE, C. Sonho de um carnaval. São Paulo: Editora Musical Arlequim Ltda., 1965.
FERNANDES, R. (org.). Chico Buarque: o poeta das mulheres, dos desvalidos e dos perseguidos. São Paulo: LeYa, 2013.
FREIRE, P. Professora sim, tia não: cartas a quem ousa ensinar. São Paulo: Editora Olho d’Água, 1997.
FREITAS, M. T. de A. Implicações do ser no mundo e responder aos desafios que a educação nos apresenta. In: FREITAS, M. T. (org.). Educação, arte e vida em Bakhtin. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2013.
GERALDI, J. W. Bakhtin tudo ou nada diz aos educadores: os educadores podem dizer muito com Bakhtin. In: FREITAS, M. T. (org.). Educação, arte e vida em Bakhtin. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2013.
HOMEM, W. Histórias de canções: Chico Buarque. São Paulo: Leya, 2009.
KRAMER, S. A educação como resposta responsável: apontamentos sobre o outro como prioridade. In: FREITAS, M. T. (org.). Educação, arte e vida em Bakhtin. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2013.
SILVA, A. V. da. A lírica buarqueana. In: FERNADES, R. (org.). Chico Buarque: o poeta das mulheres, dos desvalidos e dos perseguidos. São Paulo: Leya, 2013.
TELLES, T. Chico Buarque na sala de aula 1: Leitura, interpretação e produção de textos. 3 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
Authors retain the copyright and waiver the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-ND 4.0), allowing the sharing of work with authorship recognition and preventing its commercial use.
Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.