Words and views on the affects in the process of teaching/learning English

a Critical Discursive Psychology-based analysis of the Platonism as an intelligibility construction model

Authors

  • Diego Candido Abreu Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro / Doutorando em Estudos da Linguagem

DOI:

https://doi.org/10.14393/DL37-v13n1a2019-11

Keywords:

Critical Discursive Psychology, Discourse Studies, Affect, Platonism, Affective Turn

Abstract

The objective of this work is to generate intelligibility regarding how a body of interpretative repertoires based on the platonic philosophy schematizes discursively the reflection of English teachers regarding the influence of the affects in the process of learning/teaching this language. Guided by this objective and supported by the precepts of Critical Discursive Psychology, I lean myself on three English teachers’ discursive constructions that had as a foundation for their stances about the affects in the platonist theoretical model. Finally, I discuss critically about to what extent this philosophical system is in (con-/dis-) sonance with the contemporarily hegemonic understanding about the affects, highlighting the possible consequences of this (mis-)alignment.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

ABREU, D. C. Contra uma concepção insular das emoções: a virada afetiva em ASL como um eixo de desconstrução e reconstrução. Revista discente da UNIABEU. v. 5, n. 10, p. 14-25, 2017.

BARBOSA, S. M. A. D.; BEDRAN, P. F. Discurso e relações de poder na (re)construção da identidade profissional de professores de língua em uma comunidade de prática no ambiente digital. Horizontes de Linguística Aplicada, v. 15, p. 117-149, 2016.

BARCELOS, A. M. F.; COELHO, H. S. S. Language Learning and Teaching: What love's got to do with it? In: MACINTYRE, P.; GREGERSEN, T.; MERCER, S. (org.). Positive Psychology in SLA. 1ed. New York: Multilingual Matters, v. 1, p. 130-144, 2016.

BOURDIEU, P. A distinção: crítica social do julgamento. Porto Alegre: Zouk, 2007.

BUTLER, J. Gender trouble: feminism and the subversion of identity. London/New York: Routledge. Chapman & Hall, 1990.

DENZIN, N. K.; LINCOLN, Y. S. O planejamento da pesquisa qualitativa: teorias e abordagens. 2 ed. Porto Alegre: Artmed, 2006.

EDLEY, N. Analysing Masculinity: interpretative repertoires, ideological dilemmas and subject positions. In: WETHERELL, M.; TAYLOR, S.; YATES, S. J. (ed.). Discourse as Data: a guide to analysis. London: Sage and the Open University. 2001. p. 189‐228.

EDWARDS, D. Emotion discourse, Culture & Psychology, 5, pp. 271-291, 1999. DOI https://doi.org/10.1177/1354067X9953001

FORTENBAUGH, W. W. Aristotle on emotion. London: Academic Books, 1975.

FOUCAULT, M. As palavras e as coisas, São Paulo: Martins Fontes, 2002.

GARCEZ, P. M.; BULLA, G. S.; LODER, L. L. Práticas de pesquisa microetnográfica: geração, segmentação e transcrição de dados audiovisuais como procedimentos analíticos plenos. In: CAVALCANTI, M. C.; ZANOTTO, M. S. (org.). Trajetórias de pesquisa em Linguística Aplicada. Belo Horizonte: Editora da UFMG, 2014. DOI https://doi.org/10.1590/0102-445078307364908145

GEE, J. P. Discourse, small d, big D. In: K. TRACY; T. SANDEL; C. ILIE (ed). The International Encyclopedia of Language and Social Interaction. Wiley-Blackwell, International Communication Association, 2015. p. 1-5. DOI https://doi.org/10.1002/9781118611463.wbielsi016

GILBERT, N.; MULKAY, M. Opening Pandora’s box: a sociological analysis of scientists’ discourse. Cambridge: Cambridge University Press, 1984.

GONZALEZ-REY, F. Epistemología cualitativa y subjetividad. São Paulo: EDUC, 1997.

HARGREAVES, A. Emotional geographies of teaching. Teachers College records. Vol. 103, 2001. p. 1056-1080.

KNNUTTILA, S. Emotions in ancient and medieval philosophy. Oxford: Clarendon Press, 2004. DOI https://doi.org/10.1093/0199266387.001.0001

MORAES BEZERRA, I. C. R. Aprender a ensinar inglês: o que o afeto tem a ver com isso? Revista Soletras, nº 25, p. 257-281, 2013.

NICHOLSON, L.; SEIDMAN, S. Social postmodernism: beyond identity politics. Cambridge: Cambridge University Press, 1995. DOI https://doi.org/10.1017/CBO9780511520792

NUSSBAUM, M. The fragility of goodness. Journal of Philosophy n. 85, v.7, p. 376-383, 1988.

PAVLENKO, A. The affective turn in SLA: from “affective factors’ to ‘language desire’ and ‘commodification of affect’. In: BIELSKA, J.; GABRYS-BARKER, D. The affective dimension in second language acquisition. Salisbury, 2013. p. 5-61.

PLATÃO. República. Tradução de Carlos Alberto Nunes. 3 ed. Belém: UFPA, 2000.

PLATÃO. Fedro. Tradução por Carlos Alberto Nunes. Edição bilíngue. Pará: EDUFPA, 2010. (Col. Os diálogos de Platão).

PLATÃO. Diálogos – vol. VIII – Parmênides – Fílebo. Tradução de Carlos Alberto Nunes. Belém: Universidade Federal do Pará, 1974. (Coleção Amazônica; Série Farias Brito).

POTTER, J.; WETHERELL, M. Discourse analysis and the identification of interpretative repertoires. In: ANTAKI, C. Explaining and arguing: the social organization of accounts. London: Sage, 1994. p. 169-183.

RAJAGOPALAN. K. Sobre a instabilidade de gêneros. Boletim da ABRALIN, Fortaleza: Imprensa Universitária da UFC, v. 26, n.1, 2001.

REALE, G. Para uma nova interpretação de Platão. Tradução de Marcelo Perine. São Paulo: Edições Loyola, 1997.

SCHUTZ, P. A.; M. S. ZEMBYLAS (ed.). Advances in teacher emotion research. Dordrecht: Springer. 2009. DOI https://doi.org/10.1007/978-1-4419-0564-2

SILVA, F. V.; BARBOSA, M. S. M. F. Até que o ghosting os separe: a produção de subjetividade em discursos sobre o amor virtual. Calidoscópio Vol. 14, n. 2, p. 265-275, 2016. DOI https://doi.org/10.4013/cld.2016.142.09

VYGOTSKY, L. S. The teaching about emotions. Historical-psychological studies. In: RIERBER, R. (Ed.); HALL, M. J. (trad.). The collected works of L. S. Vygotsky (Vol. 6: Scientific Legacy). New York: Plenum, 1999. p. 71–235.

WETHERELL, M. Positioning and interpretative repertoires: conversation analysis and post-structuralism in dialogue. Discourse and society, vol. 9, n. 3, p. 387-412, 1998. DOI https://doi.org/10.1177/0957926598009003005

Published

2019-02-03

How to Cite

ABREU, D. C. Words and views on the affects in the process of teaching/learning English: a Critical Discursive Psychology-based analysis of the Platonism as an intelligibility construction model. Domínios de Lingu@gem, Uberlândia, v. 13, n. 1, p. 257–287, 2019. DOI: 10.14393/DL37-v13n1a2019-11. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/41872. Acesso em: 22 jul. 2024.