From the museums monument to the street ones
the transmediated literary text in the classroom
DOI:
https://doi.org/10.14393/DL35-v12n3a2018-14Keywords:
Literature Teaching, Transmedia Storytelling, Subjective Reading, CollectionsAbstract
With the recent studies on literacy practices in multi/hypermedia environments, it has become more of a challenge to rethink both theoretically and practically the teaching of Literature in schools. Therefore, the purpose of this article is to analyze the displacements and ruptures caused in the approach of the literary text when inserted within a project of construction of a transmedia storytelling. It is an action research carried out with students in their last year of middle school, whose project consists of reading and adapting the novel “Senhora”, by José de Alencar, into a short film. The approach was documented through audio-visual recordings and the researcher’s field diary. When contrasting the novel with the short film produced by the students, we looked at the main differences between the two works, and, based on the records collected in the field, we sought to analyze the reading process that produced these changes in the film. The theoretical foundation took into account the postulates of subjective reading (LANGLADE, 2013, JOUVE, 2013), as well the theoretical reflections about collections based on García-Canclini (1989). As a result, we concluded that the insertion of transmedia storytelling in Literature not only allows students to read the novel, but also to produce a new text from it; (and that is) mainly through relating and creating intertextual relations between the story created by José Alencar and their reading collection repertoires, especially in respect to television and the motion pictures/movie theater/cinema.. Thus, the transmedia storytelling produced by the students broke the protective glass built around the novel, and instead ensured the construction of new senses/meanings from it, which were redefined and (re)appropriated by the students.Downloads
Metrics
References
ALBANESE, B. C. Trajetórias transmídias de leitura literária na escola. 2016. 154 f. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada). Instituto de Estudos da Linguagem, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2016.
______.O cinema na escola: um multiletramento em sala e em cena no Ensino Fundamental II. (IN) PINHEITO, P. (org.) Multiletramento em teoria e prática: desafios para a escola de hoje. São Leopoldo, RS: Editora Unisinos, 2017.
DALEY, E. Expandindo o conceito de letramento. Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas, 49(2): 481-491, Jul./Dez.2010
DENA, C. Transmedia practice: theorizing the practice of expressing a fictional world across distinct media and environments. University of Sydney, Austrália, 2009.
DOMINGOS, A. C. M. Narrativa transmídia: travessia entre Comunicação e Letras. Aletria, v.23, n. 3, Set/dez, 2013.
GARCÍA-CANCLINI, N. Culturas híbridas – estratégias para entrar e sair da modernidade. Tradução de Heloísa Pezza Cintrão, Ana Regina Lessa; tradução da introdução Gênese Andrade. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2011.
JENKINS, H. Cultura da convergência. Tradução de Susana Alexandria. São Paulo, SP: Editora Aleph, 2009.
JOUVE, V. A leitura como retorno a si: sobre o interesse pedagógico das leituras subjetivas. In: ROUXEL, A; LANGLADE, G; REZENDE, N. L. (orgs.). Leitura subjetiva e ensino de literatura. São Paulo, SP: Alameda, 2013.
LANGLADE, G. O sujeito leitor, autor da singularidade da obra. (IN) ROUXEL, A; LANGLADE, G; REZENDE, N. L. (orgs.). Leitura subjetiva e ensino de literatura. São Paulo, SP: Alameda, 2013.
KNOBEL, M.; LANKSHEAR, C. Pesquisa pedagógica: do projeto à implementação. Tradução de Magda França Lopes. Porto Alegre, RS: Artmend, 2008.
MOITA-LOPES, L. P. Pesquisa interpretativista em Linguística Aplicada: a linguagem como condição e solução. Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada, v. 10, n. 2, p. 329-338, 1994.
NEVES, C. A. B. A literatura no Ensino Médio: gêneros poéticos em travessia no Brasil e na França. 2014. 884 f. Tese (Doutorado em Linguística Aplicada). Instituto de Estudos da Linguagem, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2014.
NEW LONDON GROUP. A pedagogy of multiliteracies: designing social futures. Harvard Educational Review, Spring, 66:1, 1996.
NOFFKE, S.; SOMEKH, B. Action Research. In: SOMEKH, B.; LEWIN, C. (orgs.). Research Methods in Social Sciences. Sage. 2005.
PETIT, M. A arte de ler ou como resistir à adversidade. Tradução de Arthur Bueno e Camila Boldrini. São Paulo, SP: Editora 32, 2009.
RANNOU, N. Le sujectlecteus dans l’enseigment Du Français Langue Etrangère. Comunicação oral proferida no III Ciclo de Diálogos em Linguística Aplicada. Campinas – SP, em 15 de abril de 2014.
ROUXEL, A. Mutações epistemológicas e o ensino de literatura: o advento do sujeito leitor. Tradução de Samira Murad. Revista Criação e Crítica, n.9, nov.2012.
______. A tensão entre utilizar e interpretar na recepção de obras literárias em sala de aula: reflexão sobre uma inversão de valores ao longo da escolaridade. (IN) ROUXEL, A; LANGLADE, G; REZENDE, N. L. (orgs.) Leitura subjetiva e ensino de literatura. São Paulo, SP: Alameda, 2013.
SIGNORINI, I. Letramentos multi-hipermidiáticos e formação de professores de língua. (IN) SIGNORINI, I.; FIAD, R.S. (orgs.) Ensino de língua: das reformas, das inquietações e dos desafios. Belo Horizonte, MG: Editora da UFMG, 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
Authors retain the copyright and waiver the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-ND 4.0), allowing the sharing of work with authorship recognition and preventing its commercial use.
Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.