The syntax-prosody interplay in double comma usage

statements on punctuation teaching

Authors

  • Geovana Soncin Universidade Estadual Paulista
  • Aline de Azevedo Rodrigues Universidade Estadual Paulista

DOI:

https://doi.org/10.14393/DL35-v12n3a2018-8

Keywords:

Literacy, Writing, Punctuation, Syntax, Prosody

Abstract

The purpose of this article is to identify and to describe, considering the interface between syntax and prosody, oscillations of double commas usage found in texts written by students from the eighth and ninth grades, the last grades of Brazilian Junior High School. In the analysis, we investigate possible relations between syntactic and prosodic boundaries and, from them, we discuss some teaching practices used on classes of punctuation, specifically on comma usage classes. According to the results, on the one hand, there is a difference among the ways how students use commas in explanatory and adverbials structures. On the other hand, the results show that some syntactic structures involved in double comma usage are related to a prosodic organization of Brazilian Portuguese, such as the extension of intonational phrases and the more prominent accent of this prosodic constituent. Considering the results, we argue that prosody plays a role in writing process, which corroborates the notions of constitutive heterogeneity of writing and multidimensional nature of punctuation marks.

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Author Biographies

Geovana Soncin, Universidade Estadual Paulista

Doutora em Estudos Linguísticos pela Universidade Estadual Paulista com ênfase em Análise Linguística. Pesquisadora associada ao Departamento de Estudos Linguísticos e Literários, da Universidade Estadual Paulista, no câmpus de São José do Rio Preto. Atualmente é bolsista de Pós-Doutorado (FAPESP). 

Aline de Azevedo Rodrigues, Universidade Estadual Paulista

Licenciada em Letras (Português- Inglês) pela Universidade Estadual Paulista, mestranda do programa de Pós-Graduação em Estudos Linguísticos da mesma mesma universidade no Instituto de Biociências, Letras e Ciências Exatas em São José do Rio Preto.

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Published

2018-09-21

How to Cite

SONCIN, G.; DE AZEVEDO RODRIGUES, A. The syntax-prosody interplay in double comma usage: statements on punctuation teaching. Domínios de Lingu@gem, Uberlândia, v. 12, n. 3, p. 1571–1606, 2018. DOI: 10.14393/DL35-v12n3a2018-8. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/40616. Acesso em: 22 jul. 2024.