Analysis of experiences in Portuguese as a second language from an intersectional perspective
DOI:
https://doi.org/10.14393/DL34-v12n2a2018-16Keywords:
Experiences, Intersectionality, Portuguese as a second languageAbstract
This qualitative case study focuses on the concepts of experiences and intersectionality to analyze the relationship between an exchange student and the Portuguese language. This paper uses evidential paradigm to analyze data collected from semi structured interviews. The results of the study revealed that the experiences are related to the relationships, dynamics and circumstances experienced by a biography inscribed in a physical body that cannot be neglected. It is possible that lived experiences, in the intersection of the vectors of oppression, engender emotions that affect learning. Therefore, we suggest a responsible agenda for Applied Linguistics.Downloads
Metrics
References
ANZALDÚA, G. Como domar uma língua selvagem. Cadernos de Letras da UFF, Niterói, N. 39, p. 305-318, 2. sem. 2009.
BORGES, T. R. S. Por um sentir crítico: um olhar feminista interseccional sobre a socioconstrução de identidades sociais de gênero, raça/etnia e classe de professoras de línguas. Rio de Janeiro: Departamento de Letras, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, 2017, 232f. Dissertação de metrado.
CRENSHAW, K. Documento para o encontro de especialistas em aspectos da discriminação racial relativos ao gênero. Estudos Feministas, ano 10, Florianópolis, p. 171-195. 2002.
COLLINS, P. H. Se perdeu na tradução? Feminismo negro, interseccionalidade e política emancipatória. Parágrafo. Jan/Jun., 2017. V. 5, nº1, 2017.
DAMINOVIC, M. C. O linguista aplicado: de um aplicador de saberes a ativista político. Revista Linguagem & Ensino. Pelotas, v. 8, n. 2, p. 181-196, jul. / dez. 2005.
GINZBURG, C. Mitos, emblemas e sinais: morfologia e história. Tradução de Federico Carotti. São Paulo: Cia das letras, 1989.
hooks, b. Linguagem: ensinar novas paisagens/novas linguagens. Estudos Feministas, Florianópolis, v. 16, n. 3, set. / dez. 2008.
KOCH, I. G. V. A inter-ação pela linguagem. São Paulo: Contexto, 1998.
JUNG, N. M; SEMECHECHEM, J. A. Eventos religiosos e suas práticas de letramento em comunidades multilíngues/multiculturais. Fórum Linguístico (UFSC. Impresso), v. 6, p. 17-37, 2009.
LACERDA, H. C. O desenho da percepção afetiva: o caso da Vila Telebrasília-DF. 207 f. Dissertação (Mestrado em Arquitetura e Urbanismo). Programa de Pós-Graduação da Faculdade de Arquitetura e Urbanismo. Universidade de Brasília. Brasília, 2011.
LEFFA, V. J. Pra que estudar inglês, profe?: Auto-exclusão em língua-estrangeira. Claritas, São Paulo, v. 13, n. 1, p. 47-65, maio 2007.
MASTRELLA-DE-ANDRADE, M. R. Falar, Fazer, Sentir, Vir a ser: Ansiedade e Identidade no processo de aprendizagem de LE. In: MASTRELLA-DE-ANDRADE, M. R. (org.). Afetividade e Emoções no Ensino/Aprendizagem de Línguas: Múltiplos Olhares. Campinas: Pontes Editores, 2011.
MICCOLI, L. A experiência na linguística aplicada ao ensino de línguas estrangeiras: levantamento, conceituação, referências e implicações para pesquisa. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, v. 7, n. 1, p. 208-248, 2006.
______. Experiências de estudantes em processo de aprendizagem de língua inglesa: por mais transparência. Revista de Estudos da Linguagem, Belo Horizonte, v. 15, n. 1, p. 197-224, jan./jun. 2007. https://doi.org/10.17851/2237-2083.15.1.197-224
______. Ensino e aprendizagem de inglês: experiências, desafios e possibilidades. Campinas, SP: Pontes Editores, 2010.
MOITA LOPES, L. P. Da Aplicação da Linguística à Linguística Aplicada Indisciplinar. In: PEREIRA, R. C.; ROCA, P. (Org.). Linguística Aplicada: um caminho de diferentes acessos. São Paulo Contexto, 2011, p. 11-24.
NORTON-PEIRCE, B. Social identity, investiment, and language learning. TESOL Quaterly, n. 29, v. 1, p. 9-31, 1995. https://doi.org/10.2307/3587803
NORTON, B. Identity and Language Learning: Gender, Ethnicity and Educational Change. Longman Pearson Education, Harlow, England, 2000.
OKIN, S. M. Gênero, o público e o privado. Revista Estudos Feministas, n. 16, vol. 2, 2008; p. 305-332. https://doi.org/10.1590/S0104-026X2008000200002
RICHARDSON, R. J. et al. Pesquisa social: métodos e técnicas. São Paulo: Atlas, 1999.
SILVA, D. do N. e. 'A propósito de Linguística Aplicada' 30 anos depois: quatro truísmos correntes e quatro desafios. DELTA, São Paulo, v. 31, n. spe, p. 349-376, Ago. 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
Authors retain the copyright and waiver the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-ND 4.0), allowing the sharing of work with authorship recognition and preventing its commercial use.
Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.