Literacy events description on the first year of a Brazilian undergraduate course

plagiarism, paraphrase and academic writing teaching

Authors

  • Marcia Sipavicius Seide Universidade Estadual do Oeste do Paraná

DOI:

https://doi.org/10.14393/DL33-v12n1a2018-3

Keywords:

Applied Linguistics, Academic literacies, Literacy events, Plagiarism, Paraphrase

Abstract

This case study describes literacy events that took place at a first year subject of a Brazilian undergraduate course on Languages. They include events promoted by professor efforts and those created as a response to student learning needs. Prominent among them was the need to overcome plagiarism as a writing strategy. This paper is based on teaching focused on student needs and on Literacies Approach to writing academic teaching (LEA; STREET, 1998). Data were generated by collection of student pieces of academic writing. Analysis of data shows that teacher educational intervention resulted in development of paraphrasing and using citation abilities and decrease of plagiarism in quantity and/or quality suggesting that responsiveness to students needs should be prioritized regardless of writing learning approach assumed by the teacher.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Marcia Sipavicius Seide, Universidade Estadual do Oeste do Paraná

Docente do Programa de Pós-Graduação em Letras da Unioeste  e do Colegiado do Curso de Letras do Campus de Marechal Cândido Rondon.Membro efetivo do GT da ANPOLL Lexicologia, lexicografia e terminologia.Doutora em Língua Portuguesa e Filologia pela Universidade de São Paulo.

References

ARÉAN-GARCIA, N. Trajetória da constelação sufixal:- imo, - ista, -ístico (a) e ística – desde a origem grega às línguas modernas. Estudos Linguísticos, 42 (1), p. 442-454, jan-abr.2013. Disponível em: https://revistas.gel.org.br/estudos-linguisticos/article/viewFile/979/565. Acesso em: 29 ago 2016.

BRETAG, T. Implementing plagiarism policy in the internationalized university, 2005. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/228675234. Acesso em: 10 ago 2016.

CAMARGOS, D. UFMG cassa diploma de doutorado de professora por plágio. Disponível em: https://www.em.com.br/app/noticia/gerais/2015/10/27/interna_gerais,701989/ufmg-cassa-diploma-de-doutorado-de-professora-por-plagio.shtml. Acesso em 10 out. 2016.

CARLINO,P. Enseñar a escribir en todas las materias: como hacerlo en la universidad. In: Seminario Internacional de Inauguración Subsede Cátedra UNESCO. Lectura y escritura: nuevos desafíos, 2002. Mendoza, Argentina: Facultad de Educación Nacional de Cuyo, Mendoza, 6 de abril de 2002, p. 1-6.

CAVALCANTI, M. C. Um olhar metateórico e metametodológico em pesquisa em Linguística Aplicada: implicações éticas e políticas. In: MOITA-LOPES (org.) Por uma Linguística Aplicada Indisciplinar. São Paulo: Ed. Parábola. 2006. p. 231-252.

COPATTI, C.; MOREIRA, D. O. A formação estética para a construção do sensível na docência universitária. In: FÁVERO, A. A.; TONIETO, C.; ODY L. C. (orgs.). Docência Universitária: pressupostos teóricos e perspectivas didáticas. Campinas: Mercado de Letras, 2015, p. 121-147.

COSTA VAL, M. G. Redação e textualidade. São Paulo: Martins Fontes, 1993.

COUGHLIN, P. Plágio em Cinco Universidades de Moçambique: Amplitude, Técnicas de Detecção e Medidas de Controlo. Cadernos IESE, Maputo, Moçambique no.15, 2015. Disponível em: http://www.iese.ac.mz. Acesso em: 10 ago 2016.

DE MICHELI, A.; IGLESIA, P. Writing to learn biology in the framework of a didactic-curricular change in the first year program at an argentine university. In: THAISS, C. et. al. (orgs.) Writing Programs Worldwide. The WAC Clearinghouse South Carolina, USA, 2012, p. 35-42.

DEMO, P. Pesquisa: princípio científico e educativo. 14. ed. São Paulo: Cortez, 2011, 120p.

IVANIČ, R. Discourses of writing and learning to write. Language and education. v. 18, n. 3, p. 220-245, março, 2004. Disponível em: http://www.tandfonline.com/toc/rlae20/18/3?nav=tocList. Acesso em: 06 fev 2017.

LEA, M.; M.; STREET, B. V. Student Writing in Higher Education: an academic literacies approach. Studies in Higher Education, vol.23, no.2, p.175-172. Acesso em: 10 jan 2017. http://dx.doi.org/10.1080/03075079812331380364

LEWIS, M. The Lexical Approach. The State of ELT and a Way Forward. Londres: Language Teaching Publications, 1993, 330p.

MASSINI-CAGLIARI, G. Adaptação fonológica de nomes próprios de origem estrangeira: comparação entre Português Arcaico e Português Brasileiro. Estudos Linguísticos, São Paulo, 40 (20), p. 795-807, mai-ago 2011. Disponível em: https://revistas.gel.org.br/estudos-linguisticos/article/download/.../883. Acesso em: 29 ago 2016.

MCGOWAN, U. Plagiarism detection and prevention: are we putting the cart before the horse? Higher Education In a Changing World, p. 287-293. 2005. Disp. em https://www.researchgate.net/publication/228339483_Plagiarism_detection_and_prevention_Are_we_putting_the_cart_before_the_horse.Acesso em: 29 ago 2016.

Published

2018-03-29

How to Cite

SIPAVICIUS SEIDE, M. Literacy events description on the first year of a Brazilian undergraduate course: plagiarism, paraphrase and academic writing teaching. Domínios de Lingu@gem, Uberlândia, v. 12, n. 1, p. 67–91, 2018. DOI: 10.14393/DL33-v12n1a2018-3. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/38511. Acesso em: 22 jul. 2024.