Say about each other and talk about yourself
a study of the constitution of the subject from reflective diaries
DOI:
https://doi.org/10.14393/DL31-v11n4a2017-12Keywords:
Teacher-researcher, Discursive genre, Reflective diary, Subjectivation processes, Distance learningAbstract
This article aims to investigate the processes of subjectivation that are establish in the discourse of students. Specifically, we intend to analyze to what extent the students’ subjects inscribe in their discourses marks of a reflection on the teaching practice observed that may interfere with their future classroom performance. We will use as reflexive daily analysis data written by students enrolled in discipline "Applied research on Language Teaching (ARLT)” of the academic education of Letters of the modality of distance learning of the Federal University of Paraíba (Virtual UFPB). These data, selected from a corpus constituted by 110 40 reflective diaries, were collected in the Moodle environment of the Virtual UFPB and were the results of an activity requested in said subject and produced after research that these students developed in Portuguese language classrooms. As a theoretical basis, we will use the production of Bakhtin/Voloshinov ([1988]1929), Bakhtin ([2000]1935), Specifically, using the notions of Dialogic and otherness. We also turn to other authors, as Baumann (2005) and Hall (2008), to discuss the concept of identity, which are aligned with the Dialogical Theory. Regarding the results, we verified that the student in the position of researcher critically evaluates the teaching performance, Frequently, listing different problems in the classes observed and, consequently, pointed to a deficient language teaching.Downloads
Metrics
References
BAKHTIN, M. [V.]. Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. 3. ed. São Paulo: Hucitec, 1986.
______. Estética da criação verbal. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1997.
BAUMAN, Z. Identidade. Rio de Janeiro: Zahar, 2005.
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental: língua portuguesa/Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1998.
BORTONI-RICARDO, S. M. O professor pesquisador: introdução à pesquisa qualitativa. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.
CAMPOS, F. C. A; SANTORO, F.; BORGES, M. (Org). Cooperação e aprendizagem on-line. Rio de Janeiro: DP&A, 2003.
COSTA, J. C. de L. A construção da identidade do Jesus negro em o Auto da compadecida, de Ariano Suassuna: uma abordagem discursiva. 2012. 88 f. Dissertação (Mestrado em Linguística) – Programa de Pós-Graduação em Linguística da Universidade Federal da Paraíba, 2012
HALL, S. A identidade Cultural na Pós-Modernidade. Rio de Janeiro: DP&A, 2006.
_______. Quem Precisa da Identidade? In: SILVA, T. T. (Org.) Identidade e Diferença: a perspectiva dos Estudos Culturais. Petrópolis - RJ: Vozes, 2008.
FARACO, C. A. Linguagem & Diálogo: As ideias linguísticas do círculo de Bakhtin/ Carlos Alberto Faraco. – São Paulo: Parábola Editorial, 2009. (Linguagem).
LIBERALI, F. C. O diário como ferramenta para a reflexão crítica. Tese de Doutorado. Programa de Linguística Aplicada ao Ensino de Línguas/Pontifícia Universidade de São Paulo,1999. Disponível em: http://www.educadores.diaadia.pr.gov.br/arquivos/File/2010/artigos_teses/LinguaPortuguesa/Fernanda.pdf. Acesso em: 22 de Set 2015.
MAZILLO, T. M. da F. O diário do professor-aluno: um instrumento para avaliação do agir. In: GUIMARÃES, A. M. O Interacionismo Sociodiscursivo: questões epistemológicas. São Paulo: Mercado de Letras, 2007.
NUNES, E. de O. (org.) A aventura sociológica. Rio de Janeiro: Zahar, 1978.
REICHMANN, C. L. Professores-em-construção: reflexões sobre reposicionamento identitário em um diário dialogado. Leitura. Revista do programa de Pós-Graduação em Letras e Linguística (UFAL), 2007. p. 223-240. vol. 39.
SOBRAL, A. Do dialogismo ao gênero: as bases do pensamento do Círculo de Bakhtin. Campinas-SP: Mercado das Letras, 2009.
SOUSA, M. E. V. de. A surpresa do Previsível no discurso de sala de aula. João Pessoa: Editora Universitária da UFPB, 2002.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
Authors retain the copyright and waiver the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-ND 4.0), allowing the sharing of work with authorship recognition and preventing its commercial use.
Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.