Get out overdrawn

a dialogic look in headlines about personal finances

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/DL28-v11n1a2017-6

Keywords:

Dialogism, Other speech, News, Headlines, Personal finances

Abstract

Know how to spend. Knowing save. Exiting overdrawn? It is often read or heard questions like these in the media. These statements usually appear in late season or year beginning, as that is when people receive the Christmas bonus and find themselves faced with decisions about saving the money to pay off debts, or enjoy the balance more and go shopping. And the media, aware of this time, spray a series of statements that bring in its wake guidance on how to manage money and how to get out of the web of debts if they overdo the dose. This article focuses on these kinds of statements, on the covers of newspapers to investigate in the light of the reflections of the Russian thinker Mikhail Bakhtin, especially the dialogic if these headlines imply that people do not know how to manage their own money. Were used key ideas theoretical Bakhtin's as the voices, the dialogic characteristic in the statements and others of speech.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Leusa Cristina Santos, Universidade Católica de Pernambuco (Unicap)

Doutoranda em Ciências da Linguagem pela Universidade Católica de Pernambuco (Unicap) (2015, em andamento). Mestra em Letras pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE) (2013). Tem como objeto de pesquisa manchetes capa de jornais. Possui especialização em Linguística Aplicada a Práticas Discursivas pela Faculdade Frassinetti do Recife (Fafire), no Programa de Pós-Graduação lato sensu, concluído em 2010. Graduada em Jornalismo pela Universidade Católica de Pernambuco (1998).

References

BAKHTIN, M. Marxismo e Filosofia da Linguagem. 13 ed. São Paulo: Hucitec, 2009. 203 p.

______. O discurso no romance. In: ______. Questões de literatura e estética. A teoria do romance. 4 ed. São Paulo: Hucitec/Unesp, 1998. p. 71-210.

______. Os gêneros do discurso. In: ______. Estética da criação verbal. 5 ed. São Paulo: Martins Fontes, 2010. p. 261-306.

______. Problemas da poética de Dostoiévski. 5. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2010. 341 p.

FARACO, C. et al. Uma introdução a Bakhtin. Curitiba: Hatier, 1988. 105 p.

FIORIN, J. Introdução ao pensamento de Bakhtin. 1 ed. São Paulo: Ática, 2008. 144 p.

TRAQUINA, N. Teorias do Jornalismo: a tribo jornalística – uma comunidade interpretativa transnacional – vol. II. Florianópolis: Insular, 2. ed., 2008. 213 p.

Published

2016-12-27

How to Cite

SANTOS, L. C. Get out overdrawn: a dialogic look in headlines about personal finances. Domínios de Lingu@gem, Uberlândia, v. 11, n. 1, p. 109–129, 2016. DOI: 10.14393/DL28-v11n1a2017-6. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/35049. Acesso em: 4 dec. 2024.