Methodological-type steps in the writing of dissertations in the area of Discourse Analysis
DOI:
https://doi.org/10.14393/DLv19a2025-13Keywords:
Genre, Higher education, Academic WritingAbstract
In this article, we analyze how master’s students from the Graduate Program in Literature at the Federal University of Piauí (PPGeL/UFPI), particularly within the disciplinary culture of the Discourse Analysis subfield, incorporate methodological steps throughout the various sections of their dissertations. This study aims to explore the specific use and distribution of these steps across sections, highlighting patterns and deviations from traditional models. Our investigation of the dissertation genre is motivated by several factors: (i) producing a dissertation is a fundamental milestone in academic careers, as it is a key requirement for obtaining a master’s degree. The process of composing, arguing, and defending a dissertation serves as a “gateway” to more advanced academic pursuits, significantly shaping a scholar’s trajectory; (ii) students faced with writing a dissertation are often relatively inexperienced in academic writing and research practices. As a result, they may “lack the confidence or the necessary metalanguage to critically reflect on the discourse, practices, and genres accepted within the academic community they are entering” (Figueiredo; Bonini, 2006, p. 441); and (iii) research on the dissertation as a genre, especially from a socio-rhetorical perspective in the Brazilian academic context, is still relatively scarce, making this an underexplored area with potential for new insights. One of our central research questions is: why are methodological steps often found in sections other than the Methodology? To address this, we analyzed a corpus of eight dissertations produced in the aforementioned graduate program, utilizing the analytical tools provided by socio-rhetorical genre studies (Swales, 1990; 2004; 2016; Askehave; Swales, 2001; Hyland, 2004; 2015; 2018). Our findings reveal a significant presence of methodological steps in the Introduction section, contrary to traditional expectations. Moreover, while certain steps are typically associated with specific sections, they are not confined exclusively to them. This suggests a more complex compositional structure. For example, the significant presence of steps related to methodology in the introduction challenges the boundaries of the sections, while also confirming them, as we observe the presence of typical academic paper sections in the corpus, even if labeled differently. Based on these findings, we argue that teaching academic writing in postgraduate programs should be reoriented to account for this structural complexity, better preparing students for the nuanced demands of dissertation writing.
Downloads
References
ALVES FILHO, F. Como mestrandos agem retoricamente quando precisam justificar suas pesquisas. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, v. 18, . 1, p. 131-158, 2018. DOI https://doi.org/10.1590/1984-6398201812071
ALVES FILHO, F.; RIO LIMA, C. Estratégias sociorretóricas para proposição de pesquisa na cultura disciplinar de química: uma análise de projetos de pesquisa de experts. Revista da Anpoll, v. 51, n. 2, p. 139–152, 2020. DOI https://doi.org/10.18309/anp.v51i2.1393
ASKEHAVE, I.; SWALES, J. Genre identification and communicative purpose: a problem and a possible solution. Applied Linguistics, v. 22, n. 2, p. 195-212, 2001. Disponível em: https://academic.oup.com/applij/article-abstract/22/2/195/195286.
BAKHTIN, M. Os gêneros do discurso. In: BAKHTIN, M. Os gêneros do discurso. Tradução de Paulo Bezerra. São Paulo: Editora 34, 2016. p. 11-69. DOI https://doi.org/10.22456/2594-8962.70365
BATISTA JR., J.; SATO, D.; MELO, I. Análise de discurso crítica para linguistas e não linguistas. São Paulo: Parábola Editorial, 2018.
BERNARDINO, C.; ABREU, N. A unidade retórica de metodologia em artigos empíricos da cultura disciplinar da área de psicologia: uma investigação sociorretórica. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, v. 18, n. 4, p. 887-918, 2018. DOI http://dx.doi.org/10.1590/1984-6398201812954
BERNARDINO, C.; COSTA, R. A introdução de artigos acadêmicos e as diferenças entre culturas disciplinares. Intersecções, v. 9, n. 18, p. 151-170, 2016. Disponível em: https://revistas.anchieta.br/index.php/RevistaInterseccoes/article/view/1258.
BEZERRA, B. O gênero como ele é (e como não é). São Paulo: Parábola Editorial, 2022.
BRASILEIRO, A. Como produzir textos acadêmicos e científicos. São Paulo: Contexto, 2021.
CAVALCANTE, S. Análise retórica da seção considerações finais do gênero dissertação de mestrado das áreas de letras e matemática. 2022. Dissertação (Mestrado em Letras) – Universidade Estadual do Piauí, Programa de Mestrado Acadêmico em Letras, 2022.
COSTA, R. L. Culturas disciplinares e artigos acadêmicos experimentais: um estudo comparativo da descrição sociorretórica. 2015. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada) – Centro de Humanidades, Universidade Estadual do Ceará, 2015.
FIGUEREDO, D.; BONINI, A. Práticas discursivas e o ensino do texto acadêmico: concepções de alunos de mestrado sobre a escrita. Linguagem em (Dis)curso, v. 6, n. 2, p. 413-446, 2006. DOI https://doi.org/10.1590/1982-4017-06-03-04
FONTINELE, S. Estratégias retóricas: uma análise da seção de introdução do gênero dissertação de mestrado nas áreas de letras e matemática. 2022. Dissertação (Mestrado em Letras) – Universidade Estadual do Piauí, Programa de Mestrado Acadêmico em Letras, Teresina, 2022.
HYLAND, K. Disciplinary discourses: social interactions in academic writing. Michigan: The University of Michigan Press, 2004.
HYLAND, K. Genre, discipline and identity. Journal of English for Academic Purposes, v. 19, p. 32-43, 2015. DOI https://doi.org/10.1016/j.jeap.2015.02.005
HYLAND, K. Disciplinas e discursos: interações sociais na construção do conhecimento. In: DIEB, M. (org.). A aprendizagem e o ensino da escrita: desafios e resultados em experiências estrangeiras. Campinas: Pontes Editores, 2018.
MARCUSCHI, L. Produção textual, análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.
MONTEIRO, B.; ALVES FILHO, F. Organização retórica da seção metodologia do gênero projeto de pesquisa: uma análise de projetos na área de Linguística. Linguagem em Foco, v. 10, n. 1, p. 13-26, 2018. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/1185.
MOTTA-ROTH, D.; HENDGES, G. Produção textual na universidade. São Paulo: Parábola, 2010.
LIMA DE OLIVEIRA, J.; ALEXANDRE, L. Como mestrandos de linguística agem retoricamente quando elaboram sua identificação do problema de pesquisa. Letras em Revista, Teresina, v. 11, n. 1, p. 219-235, 2020. Disponível em: https://ojs.uespi.br/index.php/ler/article/view/235.
PAIVA, F. Uma análise sociorretórica de conclusões de dissertações de mestrado escritas por pesquisadores da cultura (inter)disciplinar em História e Letras. Revista Porto das Letras, Palmas, v. 5, n. 2, p. 136-161, 2019. DOI https://doi.org/10.29327/2.1373.1-13
PAIVA, F. Configuração das unidades sociorretóricas em considerações finais de dissertações no curso de mestrado em Letras. Humanidades & Inovação, v. 8, n. 36, p. 278-300, 2021. Disponível em: https://revista.unitins.br/index.php/humanidadeseinovacao/article/view/3346.
PAIVA, F.; DUARTE, A. Uma organização retórica da seção de metodologia em artigos acadêmicos escritos por estudantes do curso de letras na perspectiva dos estudos linguísticos. Form@re, v. 6, n. 1, p. 102-123, 2018. DOI https://doi.org/10.22481/lnostra.v6i1.13206
RITTI-DIAS, F.; BEZERRA, B. Análise retórica de introduções de artigos científicos da área da saúde pública. Revista Horizontes de Linguística Aplicada, Brasília, v. 12, n. 1, p. 163-182, 2013. DOI https://doi.org/10.26512/rhla.v12i1.1238
ROCHA, C.; ALVES FILHO, F. Estratégias retóricas utilizadas por mestrandos da subárea de Análise do Discurso quando escrevem a metodologia de suas dissertações. Revista Cocar, Belém, v. 2, 2023. Disponível em: https://periodicos.uepa.br/index.php/cocar/article/view/6696.
ROCHA, C.; SOUSA, C. Como mestrandos escrevem as seções de considerações finais nas áreas de Linguística e Políticas Públicas. Entrepalavras, Fortaleza, v. 13, n. 2, p. 25-46, 2023. DOI https://doi.org/10.22168/2237-6321-22651
SILVA, A.; BERNARDINO, C.; VALENTIM, D. A construção sociorretórica da seção de Introdução em artigos acadêmicos de Linguística Aplicada. Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas, v. 59, n. 1, p. 686–714, 2020. DOI https://doi.org/10.1590/010318135375015912020
SILVA, T.; PACHECO, J. A configuração retórica da seção de introdução em artigos acadêmicos da área de educação física. Revista de Letras, Maringá, v. 21, n. 32, p. 1-20, 2019. DOI http://dx.doi.org/10.3895/rl.v20n31.8666
SILVA, J. C.; ARAÚJO, A. A metodologia de pesquisa em análise do discurso. GrauZero: Revista de Crítica Cultural, v. 5, n. 1, p. 17-31, 2017. DOI https://doi.org/10.30620/gz.v5n1.p17
SILVA, R.; ANJOS, M. A pós-graduação em Letras na UFPI (2004-2014): da criação do Mestrado ao desenvolvimento da produção linguística. Revista Abralin, v. 20, n. 3, 2021. DOI https://doi.org/10.25189/rabralin.v20i3.1900
SWALES, J. Genre analysis: English in academic and research settings. Cambridge: Cambridge University Press, 1990.
SWALES, J. Research genres: explorations and applications. Cambridge: Cambridge University Press, 2004. DOI https://doi.org/10.1017/CBO9781139524827
SWALES, J. Reflections on the concept of discourse community. Asp, [S.l.], n. 69, p. 7-19, 2016. DOI https://doi.org/10.4000/asp.4774
UNIVERSIDADE FEDERAL DO PIAUÍ (UFPI). Manual de normalização de monografia, dissertação e tese. Teresina: UFPI, 2020.
YANG, R.; ALLISON, D. Research articles in applied linguistics: moving from results to conclusions. English for Specific Purposes, [S.l.], v. 22, p. 365-385, 2003. DOI https://doi.org/10.1016/S0889-4906(02)00026-1
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Carlos Eduardo Mourão da Rocha, Francisco Alves Filho

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
Authors retain the copyright and waiver the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-ND 4.0), allowing the sharing of work with authorship recognition and preventing its commercial use.
Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.