ChatGPT is no discursive genre
DOI:
https://doi.org/10.14393/DLv18a2024-48Keywords:
ChatGPT, Language education, Datafication, Discursive genre, Surveillance capitalismAbstract
One of the consequences of datafication is an extractive relationship between society and technology companies whose platforms are embedded in our lives, such as Artificial Intelligence companies. One of the consequences of the rapid development and popularization of artificial intelligence tools is the questioning of whether they should be incorporated into teaching practices such as text production. It is argued here that AI may be relevant to writing practice, but it is not a discursive genre. Based on the potentialities and impediments of ChatGPT, the concept of discursive genre, the status of writing in our society, and the capital processes behind political decisions on the adoption of AI in public education are discussed. The theoretical lenses that frame this work are Indisciplinary Applied Linguistics (Moita Lopes, 2006) and Surveillance Capitalism (Zuboff, 2015). Among the results is the configuration of a regime of depersonalized reminiscences as a form of discursive endurance in the current data economy.
Downloads
References
ANDERSON, P. Balanço do Neoliberalismo. In: SADER, E.; GENTILI, P. (ed.) Pós-neoliberalismo: as políticas sociais e o Estado democrático. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1995, p. 9-23.
ANUÁRIO BRASILEIRO DE SEGURANÇA PÚBLICA 2024. São Paulo: Fórum Brasileiro de Segurança Pública, ano 18, 2024.
BAIDOO-ANU, D.; ANSAH, L. O. Education in the era of generative Artificial Intelligence (AI): understanding the potential benefits of ChatGPT in promoting teaching and learning. Journal of AI, v. 7, p. 52-62, 2023. DOI https://doi.org/10.61969/jai.1337500
BAKHTIN, M. Gêneros discursivos. In: BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 2003.
BAKHTIN M. Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico da linguagem. São Paulo: Hucitec, 1995.
BRITO, R. F.; LOPES, M. Â. P. T. Constituição do sujeito acadêmico em tempos de ferramentas de Inteligência Artificial. Um olhar filosófico-discursivo. Sapere aude – Belo Horizonte, v. 14 – n. 27, p. 54-75, jan./jun. 2023. DOI https://doi.org/10.5752/P.2177-6342.2023v14n27p54-75
BUZATO, M. E. K. Inteligência artificial, pós-humanismo e Educação: entre o simulacro e a assemblagem. Dialogia, São Paulo, n. 44, p. 1-20, e23906, jan./abr. 2023. DOI https://doi.org/10.5585/44.2023.23906
CAVALCANTE, I. F.; LEMOS, E. C. Reflexões sobre a produção do conhecimento em face da Inteligência Artificial. Revista de Educação, PUC-Campinas, v. 28, e238671, 2023. DOI http://doi.org/10.24220/2318-0870v28e2023a8671
CERUTTI-RIZZATTI, M. E. Ensino de língua portuguesa e inquietações teórico-metodológicas: os gêneros discursivos na aula de português e a aula de português como gênero discursivo. Alfa, Rev. Linguíst., São José Rio Preto, v. 56, n. 1, 2012. DOI https://doi.org/10.1590/S1981-57942012000100011
CESARINO, L. O mundo do avesso: verdade e política na era digital. São Paulo: Ubu Editora, 2022.
COULDRY, N.; MEJIAS, U. A. The costs of connection: how data is colonizing human life and appropriating it for capitalism. Stanford: Stanford University Press, 2019. DOI https://doi.org/10.1515/9781503609754
GOLÇALVES, E. C.; COITINHO, J. B. O ChatGPT sonha com ovelhas elétricas? Uma análise bakhtiniana da IA a partir de perguntas sobre educação e tendências pedagógicas. Texto Digital, Florianópolis, v. 19, n. 2, p. 4-30, 2023. DOI
https://doi.org/10.5007/1807-9288.2023.e96973
HELMOND A. The platformization of the web: making web data platform ready. Social Media+ Society, v. 1, n. 2., set. 2015. DOI https://doi.org/10.1177/2056305115603080
LIBÂNEO, J. C. Didática. São Paulo: Cortês, 1994.
KRENAK, A. Ideias para adiar o fim do mundo. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.
MARCUSCHI, L. Da fala para a escrita: atividades de retextualização. In: MARCUSCHI, L. Oralidade e Letramento. São Paulo: Cortez, 2001.
MARCUSCHI, L. Produção textual, análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.
MEJIAS, U. A.; COULDRY, N. Datafication. Internet Policy Review, v. 8, n.4, 2019. DOI https://doi.org/10.14763/2019.4.1428
MOITA LOPES, L. P. (org.) Por uma Linguística Aplicada Indisciplinar. São Paulo: Parábola, 2006.
OPENAI Introducing ChatGPT. 30 nov. 2022. Disponível em: https://openai.com/index/chatgpt/.
OSTERWALDER, A.; PIGNEUR, Y. Business model generation: a handbook for visionaries, game changers, and challengers. v. 1. New York: John Wiley & Sons, 2010.
PALHARES, I. Gestão Tarcísio vai usar ChatGPT para produzir aulas digitais no lugar de professores. Folha de São Paulo, São Paulo. 17 de abril de 2024a. Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/educacao/2024/04/gestao-tarcisio-vai-usar-chatgpt-para-produzir-aulas-digitais-no-lugar-de-professores.shtml.
PALHARES, I. Ministério Público cobra explicação da gestão Tarcísio sobre o uso do ChatGPT para produzir aulas. Folha de São Paulo, São Paulo. 18 de abril de 2024b. Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/educacao/2024/04/ministerio-publico-cobra-explicacao-da-gestao-tarcisio-sobre-uso-do-chatgpt-para-produzir-aulas.shtml.
PIMENTEL, M., AZEVEDO, V., CARVALHO, F. ChatGPT: a era da autoria híbrida humana/o-IA. Revista SBC Horizontes, 2023. Disponível em: http://horizontes.sbc.org.br/index.php/2023/03/chatgpt-a-era-da-autoria-hibrida/.
PINHO, C. M. de A.; GASPAR, M. A.; SASSI, R. J. Aplicação de técnicas de inteligência artificial para classificação de fuga ao tema em redações. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 40, n. 40, 2024. DOI https://doi.org/10.1590/0102-469839773
SÃO PAULO. Governo de SP lança parceria com municípios para alfabetizar crianças de até 7 anos. Governo de São Paulo, abr. 2024. Disponível em: https://www.saopaulo.sp.gov.br/spnoticias/ultimas-noticias/governo-de-sp-lanca-parceria-com-municipios-para-alfabetizar-criancas-de-ate-7-anos/.
SKLOOT, R. The Immortal Life of Henrietta Lacks. New York: Crown; 2010.
RIGHTTOWARN. A Right to warn about advanced artificial intelligence. 2024. Disponível em: https://righttowarn.ai
ROJO, R.; BARBOSA, J. P. Hipermodalidade, multiletramentos e gêneros discursivos. São Paulo: Parábola Editorial, 2015.
ROJO, R. O Ensino de Língua Portuguesa nos últimos 10 anos no Brasil. Conferências da ALAB, 2020. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=XqtgeXX0-7w&t=33s.
SILVA, D. N. The Pragmatics of Chaos: Parsing Bolsonaro’s Undemocratic Language. Trabalhos em Linguística Aplicada, v. 59, n. 1, p. 507–537, 2020. DOI http://dx.doi.org/10.1590/01031813685291420200409
STREET, B. Literacy: Theory and Practice. Cambridge University Press: New York, 1984.
VICARI, R. M. Influências das Tecnologias da Inteligência Artificial no ensino Estudos Avançados, v. 35, n. 101, 2021. DOI https://doi.org/10.1590/s0103-4014.2021.35101.006
ZARIFHONARVAR, A. Economics of ChatGPT: A Labor Market View on the Occupational Impact of Artificial Intelligence. Journal of Electronic Business & Digital Economics, (February fev.7, 2023). DOI http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.4350925
ZUBOFF, S. Big other: Surveillance Capitalism and the Prospects of an Information Civilization. Journal of Information Technology, v. 30, n. 1, p. 75-89, 2015.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Gleiton Bonfante

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
Authors retain the copyright and waiver the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-ND 4.0), allowing the sharing of work with authorship recognition and preventing its commercial use.
Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.