Was it really class what you said?
The class from school curriculum to algorithmic curriculum
DOI:
https://doi.org/10.14393/DLv18a2024-36Keywords:
Discourse Analysis, Teaching on YouTube, Algorithmic CurriculumAbstract
The objective of this work is to analyze the shifts around the significant class, based on the notion of algorithmic curriculum. Based on Materialist Discourse Analysis, we draw a relationship between the school curriculum and the algorithmic curriculum, seeking to deepen the understanding of what we understand as a new curricular model, typical of computerized enunciative spaces – EEI. In this way, we can (re)think about the meanings of class and their displacements when it comes to a class in an EEI and, more specifically, on YouTube, thus establishing a critical look at the overlapping relationship that happens between pedagogical discourse and advertising discourse in this space, thinking about the limits of what is considered a class and what allows a YouTube video to be characterized as a class.
Downloads
References
ADORNO, G. Os vlogs e a identificação paradoxal dos criadores do discurso. Línguas e Instrumentos Linguísticos, n. 37, 2016. Disponível em: https://philarchive.org/rec/ADOOVE
ALTHUSSER, L. Ideologia e Aparelhos Ideológicos de Estado. In: ZIZEK, S. (org.). Um mapa da ideologia. Rio de Janeiro: Contraponto, 1996.
AUSTIN, J. L. Quando dizer é fazer: palavras e ação. Tradução de Danilo Marcondes de Souza Filho. Porto Alegre: Artes Médicas, 1990.
DALTOÉ, A. S.; FERREIRA, C. M. Ideologia e filiações de sentido no Escola Sem Partido. Linguagem em (Dis)curso–LemD, Tubarão, SC, v. 19, n. 1, p. 209-227, jan./abr. 2019. DOI https://doi.org/10.1590/1982-4017-190105-do0519
EVANGELISTA, R. Por uma etnografia do poder na inteligência artificial, no capitalismo de vigilância e no colonialismo digital. São Paulo: Aurora: revista de arte, mídia e política, v. 16, n. 47, p. 112-133, 2023. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/aurora/article/view/63042/43404. DOI https://doi.org/10.23925/1982-6672.2022v15i47p112-133
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2011.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2013.
GALLO, S. L. Novas fronteiras para a autoria. Porto Alegre: Organon, n. 53, p. 53-64, 2012. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/organon/article/download/35724/23306. DOI https://doi.org/10.22456/2238-8915.35724
GALLO, S. M. L.; SILVEIRA, J. da. Forma-discurso de escritoralidade: processos de normatização e legitimação. In: FLORES, G. G. Benedetto (et al.). Análise de discurso em rede: Cultura e Mídia, v. 3, 2017.
HASHIGUTI, S. T.; LEMES, F.; ÂNGELO, R. C. A sala de aula sob a vontade da neutralidade de sentidos. Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade, [s. l.], v. 29, n. 58, p. 119–133, 2020. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/8136. DOI https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.2020.v29.n58.p119-133
LEANDRO FERREIRA, M. C. Glossário de termos do discurso. Porto Alegre: UFRGS, 2001.
MALACHEN, J. Cultura, conhecimento e currículo: contribuições da pedagogia histórico-crítica. Campinas: Editora Autores Associados, 2022.
MIOTTO, K.; NEGRI, L. C.; SALLES, A. Educação para além da escola: considerações sobre o ato de educar à luz de Paulo Freire. Revista Educar Mais, v. 6, p. 1-12, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.15536/reducarmais.6.2022.2627. DOI https://doi.org/10.15536/reducarmais.6.2022.2627
MOREIRA, C. B.; FERNANDES, J. V. Circulação do conhecimento e currículo escolar: o discurso na área de linguagens da Base Nacional Comum Curricular no Ensino médio. In: PFEIFFER, C.; DIAS; J. P.; NOGUEIRA, L. (org.). Língua, Ensino, Tecnologia. Campinas: Pontes Editores, 2020. Disponível em: https://labeurb.unicamp.br/site/web/img/1606237444865_Lingua_Ensino_Tecnologia_20_11.pdf.
ORLANDI, E. P. Análise de discurso: princípios e procedimentos. 11. ed. Campinas: Pontes Editores, 2013.
PACHECO, J. Aula, fato ou mito? Passo Fundo: TEDx Talks, 2015. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=cYrgbptYcho
PARAÍSO, M. A. Currículos: teorias e políticas. São Paulo: Contexto, 2023.
PÊCHEUX, M. Foi “Propaganda” Mesmo que Você Disse? In: PÊCHEUX, M. Análise do Discurso: Michel Pêcheux - Textos selecionados por Eni Puccinelli Orlandi. 3. ed. Campinas: Pontes Editores, 2012.
PEQUENO, V. Tecnologia e esquecimento: uma crítica a representações universais de linguagem. 2019. Tese (Doutorado) - Curso de Linguística, Instituto de Estudos da Linguagem, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, SP, 2019.
PFEIFFER, C. C. ; GRIGOLETTO, M. Reforma do Ensino Médio e BNCC – Divisões, Disputas e Interdições de Sentidos. Revista Investigações, Pernambuco, v. 31, n. 2, 2018. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/INV/article/download/237561/31068. DOI https://doi.org/10.51359/2175-294x.2018.237561
ROCHA, R. Filosofia da Educação. São Paulo: Contexto, 2022.
SELHORST, L. A. A língua inglesa entre a Escola e o YouTube: apagamentos, contradições, deslocamentos. 97 f. 2023. Dissertação (Mestrado). Programa de Pós-Graduação em Ciências da Linguagem, Universidade do Sul de Santa Catarina (Unisul), Palhoça, 2023. Disponível em: https://repositorio.animaeducacao.com.br/handle/ANIMA/36800
SELHORST, L. A.; SILVEIRA, J. da. GALLO, S. Ensino de LE no YouTube: Um produto ou um processo? In: TREVIÑO, M. E. F.; MARTÍNEZ, M. S. H. (org.). Literacidad, discurso y traducción. Editorial Fontamara, 2023.
SILVEIRA, J. da. Hashtags e trending topics: a luta pelo(s) sentido(s) nos espaços enunciativos informatizados. Interletras, Grande Dourados, v. 31, n. 8, p. 1-18, 31 abr. 2020.
SILVEIRA, J. da. Os rumores da rede em sua composição audiovisual. In: ROMUALDO, E. C.; SANTOS, E. M. Linguagens, mídias e tecnologias. São Carlos: Pedro & João Editores, 2022. DOI https://doi.org/10.29327/214648.8.31-9
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Lucas Alves Selhorst

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
Authors retain the copyright and waiver the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-ND 4.0), allowing the sharing of work with authorship recognition and preventing its commercial use.
Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.