Grammatical sources and the division of contents of the De Institutione Grammatica Libri Tres (1572) by Manuel Álvares
DOI:
https://doi.org/10.14393/DL50-v16n2a2022-2Keywords:
Linguistics Historiography, Grammaticography, Latin Language, Renaissance humanism, Missionary LinguisticsAbstract
We investigate the work De Institutione Grammatica Libri Tres (1572) by Fr. Manuel Álvares, SJ (1526-1583) in this article, which is one of the results of the researches developed in the group Filologia, línguas clássicas e línguas formadoras da cultura nacional (FILIC/CNPq/UFF), in the field of Linguistics Historiography, more specifically in the field of History of Grammar, or Grammaticography. We begin our text with the contextualization of the grammatical work and analyze the ancient grammatical sources used by the Portuguese humanist. In the second part of our study, we present the division of contents of Álvares' grammar, describing the summary of the 16th century work, which had a great impact on linguistic thought in the European world and in Portuguese America, between the 16th and 18th centuries. The Alvare’s work is of interest to the Historiography of Linguistics in Brazil. The sequence of grammatical contents found was continous in modern texts that describe the Latin language, and the work of Álvares is still indirectly influential in the Western grammatical tradition.
Downloads
References
ÁLVARES, M. De Institutione Grammatica libri tres. Lisboa: João Barreira, 1572.
ÁLVARES, M. Libri tres de Institutione Grammatica [1572]. Regii: Apud Jos. Davolium, 1823.
CARDOSO, S. A gramática latina no séc. XVI: as partes orationis na gramática do Pe. Manuel Álvares (1572) e na Minerva de Sanctius (1587). Revista da Faculdade de Letras línguas e Literaturas, Porto, v. 12, p. 159-172, 1995. Disponível em: https://ler.letras.up.pt/uploads/ficheiros/2703.pdf. Acesso em: 17 jun. 2021.
CAVALIERE, R. Gramaticografia da língua portuguesa no Brasil: tradição e inovação. Limite, n. 6, p. 217-236, 2012.
FERNANDES, G. De Institutione Grammatica Libri Tres (1572) de Manuel Álvares (1526-1583). Revista da Academia Brasileira de Filologia, Rio de Janeiro, v. 4, p. 85-99, 2007. Disponível em: http://www.filologia.org.br/abf/rabf/4/085.pdf. Acesso em: 17 jun. 2021.
FRANCA, L. O método pedagógico dos jesuítas. Rio de Janeiro: Agir, 1952.
FRANCA, L. O método pedagógico dos jesuítas: o Ratio Studiorum. São Paulo: Kírion, 2019.
KALTNER, L. Escrever sobre a areia: estudos culturais sobre o Brasil do século XVI (Volume 1). Rio de Janeiro: Sapere, 2013.
KALTNER, L. O latim na colonização do Brasil quinhentista. Cadernos de Letras da UFF, Dossiê:Línguas e culturas em contato, Rio de Janeiro, n. 53, p.39-60, 2016. DOI https://doi.org/10.22409/cadletrasuff.2016n53a243
KEMMLER, R. De institvtione grammatica libri tres (Lisboa, 1573): a edição princeps da ars minor de Manuel Álvares. Revista Portuguesa de Humanidades, Braga, v. 17, 2013a. Disponível em:
https://repositorio.utad.pt/bitstream/10348/8206/1/Kemmler%20-%202014d%20-%20Ars%20minor%20RPH.pdf. Acesso em: 17 jun. 2021.
KEMMLER, R. Para uma melhor compreensão da história da gramática em Portugal: agramaticografia portuguesa à luz da gramaticografia latinoportuguesa nos séculos XV a XIX. Veredas – Revista da Associação Internacional de Lusitanistas, Santiago de Compostela, v. 19, 2013b. Disponível em: https://digitalis-dsp.uc.pt/bitstream/10316.2/34567/1/Veredas19_artigo9.pdf?ln=pt-pt. Acesso em: 17 jun. 2021.
LEITE, S. História da Companhia de Jesus no Brasil. Tomo I. Tipografia Porto Médico, 1938.
MIRANDA, M. O Padre Manuel Álvares e a primeira gramática global. In: Diocese do Funchal – A Primeira Diocese Global: História, Cultura e Espiritualidades. Volume 2, p. 505-513, Funchal: Esfera do Caos, 1995.
MIRANDA, M. Humanismo jesuítico e identidade da Europa: “uma comunidade pedagógica europeia”. Hvmanitas, Coimbra, v. 53, p. 84-111, 2001.
MIRANDA, M. O Humanismo no Colégio de São Paulo (séc. XVI) e a tradição humanística europeia. Hvmanitas, Coimbra, v. 62, p. 243-263, 2010. DOI https://doi.org/10.14195/2183-1718_62_13
MIRANDA, M. A Ratio Studiorum e o desenvolvimento de uma cultura escolar na Europa moderna. Hvmanitas, Coimbra, v. 63, p. 473-490, 2011. DOI https://doi.org/10.14195/2183-1718_63_26
NAVARRO, E. O ensino da gramática latina, grega e hebraica no Colégio das Artes de Coimbra no tempo de Anchieta. In: PINHO, S. et al. Actas do Congresso Internacional Anchieta em Coimbra – Colégio das Artes da Universidade (1548-1998). v.1. Coimbra: Fundação Eng. António de Almeida, 2000. p. 385-406.
PONCE DE LEÓN, R. A gramática racionalista em Portugal no século XVI (1497-1610). In: DUARTE, S.; PONCE DE LEÓN, R. (org.). A Gramática Racionalista na Península Ibérica (Séculos XVI-XIX). Porto: Faculdade de Letras da Universidade do Porto, Centro de Linguística da Universidade do Porto, 2015. p. 9-40.
RODRIGUES, F. História da Companhia de Jesus na Assistência de Portugal. Tomo II, v. 2. Porto: Livraria Apostolado da Imprensa, 1938.
SPRINGHETTI, E. Storia e fortuna della Grammatica di Emmanuele Alvares, S. J. Humanitas, Coimbra, v. 13-14, 1961-1962. Disponível em: https://www.uc.pt/fluc/eclassicos/publicacoes/ficheiros/humanitas13-14/07_Springhetti.pdf. Acesso em: 17 jun. 2021.
SWIGGERS, P. A historiografia da linguística: objeto, objetivos, organização. Confluência. Rio de Janeiro, n. 44-45, p. 1-21, 2013. Disponível em: http://llp.bibliopolis.info/confluencia/pdf/1171.pdf. Acesso em: 17 jun. 2021.
TORRES, A. Gramática e linguística: Ensaios e Outros Estudos. Braga: Universidade Católica Portuguesa, Faculdade de Filosofia, Instituto de Letras e Ciências Humanas, Centro de Estudos Linguísticos, 1998.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Leonardo Kaltner, Janaina Fernanda de Oliveira Lopes

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
Authors retain the copyright and waiver the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-ND 4.0), allowing the sharing of work with authorship recognition and preventing its commercial use.
Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.