The introduction of internship report
a rhetoric analysis
DOI:
https://doi.org/10.14393/DL21-v10n1a2016-4Keywords:
Rhetorical organization, CARS model, Internship reportAbstract
Considering the diversity of possibilities of genres analyses, in this study, we chose socio rhetorical approach, which is characterized, in general, for an interest in the social nature of discourse. Among the theorists who follow this line of research, we selected the studies of Swales (1990), since his work turns to genre analysis in a professional and academic context. Regarding the academic context, Swales intends to get students to develop the knowledge of genres and learn to produce texts that have the genre characteristics. From this perspective, this article aims to identify qualitatively the rhetorical organization the introduction of internship report genre produced by undergraduate students of Letters – Portuguese, English and Spanish languages and Agronomy from Federal University of Uberlândia (UFU). The theoretical and methodological apparatus adopted is based on the contributions of Swales (1990) related to analysis, genre teaching and to the application of CARS model (Create a Research Space). We conclude that although there is flexibility in the rhetorical information in the internship reports of the two surveyed courses, demonstrating particular styles used by the authors, there is a pattern (almost unchanged) of this information.
Downloads
References
ARANHA, S. A argumentação nas introduções de trabalhos científicos da área de Química. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada ao Ensino de Línguas). Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 1996.
________. Contribuições Linguísticas para a argumentação da introdução acadêmica. Tese. (Doutorado em Letras Linguística e Língua Portuguesa). Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, UNESP, Araraquara, 2004.
ARAÚJO, A. D. O gênero resenha acadêmica: organização retórica e sinalização lexical. In: BIASI-RODRIGUES, B.; ARAÚJO, J. C.; SOUSA, S. C. T. de. (Org.) Gêneros textuais e comunidades discursivas: um diálogo com John Swales. Belo Horizonte: Autêntica, 2009. p. 77- 93.
BIASI-RODRIGUES, B. O gênero resumo: uma prática discursiva da comunidade acadêmica. In: BIASI-RODRIGUES, B.; ARAÚJO, J. C.; SOUSA, S. C. T. de. (Org.) Gêneros textuais e comunidades discursivas: um diálogo com John Swales. Belo Horizonte: Autêntica, 2009. p. 49-75.
BIASI-RODRIGUES, B. Estratégias de condução de informações em resumos de dissertações. Tese (Doutorado em Linguística). Programa de Pós-Graduação em Letras da Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 1998.
BEZERRA, B. G. A distribuição das informações em resenha acadêmicas. Mestrado em Linguística - UFCE, Fortaleza, 2001.
KOCH, I. G. V. A coesão textual. São Paulo: Contexto, 2012.
MEURER, J. L.; BONINI, A.; MOTTA-ROTH, D. (Org.) Gêneros: teorias, métodos, debates. São Paulo: Parábola Editorial, 2005.
MOTTA-ROTH, D. Rethorical feature and disciplinary cultures: a genre-based study of academic book reviews in linguistics, chemistry and economics. Tese (Doutorado em Letras). Programa de Pós-Graduação em Letras da Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 1995.
MOTTA-ROTH, D.; HENDGES, G. R. Uma análise de gênero de resumos acadêmicos (abstracts) em Economia, Linguística e Química. Revista do Centro de Artes e Letras, 18(1-2): 53-90, 1996.
MOTTA-ROTH, D.; HENDGES, G. R. Uma análise transdisciplinar do gênero abstract. Disponível em: http://coral.ufsm.br/labler/publi/anlise.htm Acesso em: 28 jan. 2015.
PIMENTA, V. R. Textos forenses: um estudo de seus gêneros textuais e sua relevância para o gênero "sentença". Dissertação (Mestrado em Linguística) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2007.
SANTOS, M. B. dos. Academic Abstracts: a Genre Analysis. Dissertação (Mestrado em inglês). Programa de Pós-Graduação em Letras da Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 1995.
SWALES, J. Genre Analysis: English in academic and research settings. 12 ed. Cambridge: Cambridge University Press, 1990.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
Authors retain the copyright and waiver the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-ND 4.0), allowing the sharing of work with authorship recognition and preventing its commercial use.
Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.