Intersections between digital technologies and social agency in the teaching of reading in English

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/DLv19a2025-52

Keywords:

Digital technology, Social agency, Generative Artificial Intelligence, Digital Educational Resource, English reading teaching

Abstract

The concept of technology encompasses techniques, knowledge, and tools developed to solve or mitigate human problems (Silva et al., 2013). From ancient inventions like the wheel to contemporary software, all technological advancements stem from a common source, human intelligence. These creations shape everyday life and contribute to the reconfiguration of social practices. In the present context, a specific form of digital technology has sparked significant debates across various domains of human activity, particularly in the academic/school sphere: the Generative Artificial Intelligence (GAI). This article focuses on the teaching of reading in English as a foreign language in higher education, drawing from a qualitative master's research conducted by Albuquerque (2024) at the School of Science and Technology of the Federal University of Rio Grande do Norte (in Portuguese, ECT/UFRN). The study aims to analyze how the collaborative production of Digital Educational Resources (DER) using GAI (ChatGPT) can foster the development of social agency among individuals engaged in such practices. The research was carried out in the course “Reading Practice in English” (in Portuguese, PLI), offered at ECT/UFRN, and involved seven participants — one professor and six undergraduate student monitors from different engineering fields. Over the course of three multiliteracies workshops, the participants explored the use of ChatGPT in conjunction with other digital platforms (Quizizz, Plickers, and Flippity) to create DER for teaching reading in English, aligned with the pedagogical objectives of the PLI course. For data analysis, a theoretical framework was adopted to integrate studies on technology, Artificial Intelligence, social agency, and multiliteracies. The findings indicate that the critical and creative use of GAI in pedagogical practices can enhance the development of learners’ social agency, contributing to the reconfiguration of ways of acting, teaching, and constructing meaning in the academic/school sphere.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Rômulo Albuquerque, State University of Campinas (UNICAMP)

    Doutorando em Linguística Aplicada pelo PPGLA/UNICAMP. Mestre em Estudos da Linguagem (PPgEL/UFRN), na área de Linguística Aplicada. Graduado em Letras - Inglês pela UFPE. Possui experiência na educação básica e no ensino superior como professor de língua inglesa, supervisor pedagógico e professor-estagiário em disciplinas de graduação.

References

ALBUQUERQUE, R. Produção colaborativa de RED com IAG para leitura em língua inglesa. Orientadora: Dra. Glicia Azevedo. 2024. 150f. Dissertação (Mestrado em Estudos da Linguagem) – Centro de Ciências Humanas, Letras e Artes, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2024.

AZEVEDO, G. Agência social no ensino de argumentação emancipadora In: AZEVEDO , I.; AZEVEDO, G.; MOLINA, M (org.). Ensino de argumentação: prática social, formação e agência. Campinas: Pontes, 2025. p. 277-296.

BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

BAKHTIN, M. Os gêneros do discurso. São Paulo: Editora 34, 2016.

COECKELBERGH, M. AI Ethics. Cambridge: The MIT Press, 2020. DOI https://doi.org/10.7551/mitpress/12549.001.0001

FLUSSER, V. O mundo codificado. São Paulo: Cosac Naif, 2007.

KALANTZIS, M.; COPE, B. Literacy in the Time of Artificial Intelligence. DOI https://doi.org/10.35542/osf.io/es5kb

KALANTZIS, M.; COPE, B.; PINHEIRO, P. Letramentos. Campinas: Editora da Unicamp, 2020.

KLEIMAN, A. 2005. Preciso "ensinar" o letramento? Não basta ensinar a ler e escrever? Coleção Linguagem e Letramento em Foco. 2. ed. Unicamp: Cefiel & MEC Secretaria de Ensino Fundamental, 2005.

LIMA-LOPES, R. Por uma revisão crítica do uso de inteligência artificial na educação. SciELO Preprints, 2025. DOI https://doi.org/10.1590/SciELOPreprints.11450

MONTENEGRO, V.; AZEVEDO, G.; VIEIRA, L. Produção textual colaborativa entre IH e IAG: Uma experiência com o Story.com. Revista Linguagem em Foco, Fortaleza, v. 16, n. 3, p. 151–171, 2025. DOI https://doi.org/10.46230/lef.v16i3.13919

PRAXEDES, D.; AZEVEDO, G.; ALBUQUERQUE, R. Produção de um episódio de podcast com o uso da inteligência artificial via oficina de multiletramentos. Cadernos de Letras da UFF, Brasil, v. 35, n. 69, 2024. DOI https://doi.org/10.22409/cadletrasuff.v35i69.63603

SANTOS-MARQUES, I.; KLEIMAN, A. Projetos, oficinas e práticas de letramento: leitura e ação social. Revista Com Sertões, Juazeiro, v. 7, n. 1, p. 16-34, jul.-dez. 2019. DOI https://doi.org/10.36943/comsertoes.v7i1.7275

SILVA, F. Desinformação tem tratamento: leitura crítica contra a pandemia de Fake News e pós-verdade. 2023. 217f. Orientadora: Dra. Glícia Azevedo. Tese (doutorado) – Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Centro de Ciências Humanas, Letras e Artes, Programa de Pós-graduação em Estudos da Linguagem. Natal, 2023.

SILVA, F. et al. Práticas de L3itur4 & 3scrit4. Natal: Universidade Federal do Rio Grande do Norte, 2013.

STREET, B. V. Letramentos sociais: abordagens críticas do letramento no desenvolvimento, na etnografia e na educação. 2. ed. São Paulo: Parábola, 2014.

VOLOSHINOV, V. N. Marxismo e filosofia da linguagem. 16. ed. São Paulo: Editora 34, 2017.

Published

2025-10-28

How to Cite

ALBUQUERQUE, Rômulo. Intersections between digital technologies and social agency in the teaching of reading in English. Domínios de Lingu@gem, Uberlândia, v. 19, p. e019052, 2025. DOI: 10.14393/DLv19a2025-52. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/78362. Acesso em: 22 dec. 2025.