Dialogic relations in scientific articles

a look at the ways of citing other people's discourse

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/DLv19a2025-49

Keywords:

Types of discourse, Dialogic relations, Academic writing, Scientific article

Abstract

This article discusses aspects related to the analysis of the academic writing of scientific articles in different areas of knowledge, with a focus on the manifestations of dialogic relations. The reflection presented is the result of a broader research project, the central aim of which was to understand the role of these relationships in academic writing. To this end, we investigated how citation modes reflect dialogic relations in scientific articles from the three major areas of knowledge - Biological Sciences, Exact Sciences and Humanities. The analysis was based on textual fragments extracted from articles published in three academic journals classified in the A1 stratum of Qualis, in order to represent different forms of resumption, anticipation and interaction with the discourse of others. The theoretical framework adopted is based on the classifications of types and variants of discourse present in the works Problems of Dostoevsky's Poetics (2018) and Marxism and Philosophy of Language (2021), both attributed to the Bakhtin Circle. From a methodological point of view, the research articulates the language studies proposed by Volóchinov (2021) with Ginzburg's (1991) indicative paradigm, which allowed us to carry out a detailed qualitative analysis of the forms of citation and their functions within scientific articles. The results reveal the diversity of ways in which dialogic relations are manifested in the articles analyzed, revealing how the writers construct their texts based on dialogue with other discourses, which also allowed us to discern differences in the composition and scope of dialogic relations, by observing how the different forms of citation in scientific articles can be explained in the light of the notions of dialogic relations and types and variants of discourse. These uses of other people's voices - through direct and indirect quotations, paraphrases and other strategies - not only organize the content, but also give legitimacy and argumentative density to scientific writing. The study thus contributes to understanding the discursive mechanisms that underpin the process of writing articles in different areas of knowledge, highlighting the importance of dialogic relationships as a structuring element of academic writing.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Fabrício José da Silva, São Paulo State University

    Doutorando do Programa de Pós-graduação em Estudos Linguísticos (PPGEL) da Universidade Estadual Paulista (Unesp, câmpus de São José do Rio Preto, com financiamento CAPES/PROEX). 

  • Lucas Vinício de Carvalho Maciel , Federal University of São Carlos

    Doutor (2014) em Linguística Aplicada pela Universidade Estadual de Campinas (Unicamp). Professor Adjunto Nível C2 da Universidade Federal de São Carlos (UFSCar). 

References

AMERICAN PSYCHOLOGICAL ASSOCIATION. Publication manual of the American psychological association: The official guide to APA style. 7. ed. Washington: APA, 2020.

ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE NORMAS TÉCNICAS. ABNT 6022: informação e documentação – artigo em publicação periódica científica impressa – apresentação. Rio de Janeiro: ABNT, 2003.

BAKHTIN, M. M. Os gêneros do discurso. Organização, tradução, posfácio e notas de Paulo Bezerra; notas da edição russa de Serguei Botcharov. 1. ed. São Paulo: Editora 34, 2016.

BAKHTHIN, M. M. Problemas da poética de Dostoiévski. Tradução direta do russo, notas e prefácio de Paulo Bezerra. 5. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2018.

CADERNOS NIETZSCHE. v. 44. n. 3. 2023. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/cniet

CADERNOS PAGU. n. 68, 2023. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cadpagu .

CAPES – Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Competências. Disponível em: http://www.capes.gov.br/acessoainformacao/80- conteudo-estatico/acesso-a-informacao/5418-competencias .

CAPES OFICIAL. Avaliação quadrienal: o que muda na classificação de artigos. YouTube, 2024. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=Pr8eInu8BkE.

CIÊNCIA E SAÚDE COLETIVA. Revista da Associação Brasileira de Saúde Coletiva. v. 28, n. 11, 2023. Disponível em: https://cienciaesaudecoletiva.com.br/#

D&T. Design e Tecnologia. v. 13, n. 26, 2023. Disponível em: https://www.ufrgs.br/det/index.php/det

GINZBURG, C. Sinais: raízes de um paradigma indiciário. In: Mitos Emblemas Sinais: Morfologia e História. Tradução de Federico Carotti. São Paulo: Companhia das Letras, 1991.

MACIEL, L. V. C. Relações dialógicas em narrativas. 2014. Tese (Doutorado em Linguística Aplicada) – Universidade Estadual de Campinas, Instituto de Estudos da Linguagem, Campinas, 2014.

MIRANDA, F. D. S. S. Letramentos (en)formados por relações dialógicas na universidade:(res)significações e refrações com tecnologias digitais. Tese (Doutorado em Linguística Aplicada) – Universidade Estadual de Campinas, Instituto de Estudos da Linguagem, Campinas, 2016.

MOTTA-ROTH, D.; HENDGES, G. H. Produção textual na Universidade. São Paulo: Parábola Editorial, 2010.

RBEUR. Revista Brasileira de Estudos Urbanos e Regionais. v. 25, n. 1, 2023. Disponível em: https://rbeur.anpur.org.br/rbeur

RSP. Revista de Saúde Pública. v. 57, 2023. Disponível em: https://rsp.fsp.usp.br/. Acesso em: 12 jun. 2023.

SILVA, F. J. Relações dialógicas na constituição da escrita de artigos científicos. 2024. Dissertação (Mestrado em Linguística) — Programa de Pós-Graduação em Linguística, Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2024.

SUCUPIRA, Plataforma. Disponível em: https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/

VOLÓCHINOV, V. Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. Tradução, notas e glossário de Sheila Grillo e Ekaterina Vólkova Américo. 3. ed. São Paulo: Editora 34, 2021.

Published

2025-10-28

Issue

Section

Letramentos Acadêmicos: pesquisas e práticas em torno do ensino e da aprendizagem da escrita na escola e na universidade

How to Cite

SILVA, Fabrício José da; MACIEL , Lucas Vinício de Carvalho. Dialogic relations in scientific articles: a look at the ways of citing other people’s discourse. Domínios de Lingu@gem, Uberlândia, v. 19, p. e019049, 2025. DOI: 10.14393/DLv19a2025-49. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/78216. Acesso em: 18 dec. 2025.