Text Production using Generative Artificial Intelligence

an analysis of the ENEM Essay genre based on texts generated by ChatGPT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/DLv19a2025-34

Keywords:

ChatGPT, Genre, ENEM essay

Abstract

With the advent of ChatGPT, an impact has been seen in different areas due to its versatility and function of generating texts that resemble human writing. In the educational context, for example, the way students have been using this resource has caused concerns among teachers regarding aspects of authorship, creativity and originality. This research aimed to verify whether ChatGPT (co) creates texts in the ENEM essay genre, considering formal, functional and interactional aspects. This genre was selected due to its relevance in school practices, especially in high school, since it has a very relevant social function, as it is the gateway to universities throughout Brazil. This study is based on the theoretical assumptions of Rhetorical Genre Studies (Bazerman, 2006; Miller, 2012), on research on school writing practices (Marcuschi, 2008, 2012; Antunes, 2003) and studies on ChatGPT (Santaella, 2023; Kaufman, 2022; Caiado, 2023). For the methodological framework of this research, three prompts/operational statements were developed to analyze how the texts are generated based on the command given to the machine and whether they adhere to the linguistic and textual mechanisms, social function, interactional role, and institutional or social expectations regarding writing. The results revealed that ChatGPT is capable of (co)creating texts in the ENEM essay genre based on how the prompt/operative statement is produced. It is noticeable, therefore, that the more specifically and thoroughly the prompt/operative statement is written, the more ChatGPT generates a text that meets the formal and functional aspects of the genre. If the command is written in a generic way, the generated text meets only the parameters of the standard norm and with a wide diversity of cohesive elements, but it distances itself from the form, social function and institutional or social expectations regarding the essay. This finding reinforces the idea that ChatGPT can assist in written text production practices, as long as teachers and students know how to construct detailed prompts/operative statements, and have broad knowledge about the genre, to assess whether the text generated by the machine corresponds not only to its linguistic and textual nature, but also to the discursive and socio-rhetorical aspects.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Mirella Silva Barbosa, UNICAP

    Doutoranda em Ciências da Linguagem pelo Programa de Pós-Graduação em Ciências da Linguagem da Universidade Católica de Pernambuco (PPGCL - UNICAP), bolsista pelo PROSUC/CAPES. 

  • Roberta Varginha Ramos Caiado, UNICAP

    Doutora em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGEdu) da Universidade Federal de Pernambuco (UFPE). Docente da Universidade Católica de Pernambuco (UNICAP). 

  • Benedito Bezerra, UFPE/UNICAP

    Doutor em Letras/Linguística pelo Programa de Pós-Graduação em Letras (PPGL) da Universidade Federal de Pernambuco (UFPE). Docente da Universidade de Pernambuco (UPE) e da Universidade Católica de Pernambuco (UNICAP). 

References

ANTUNES. I. Aula de Português: encontro e interação. São Paulo: Parábola Editorial, 2003.

BAZERMAN, C. Gênero, agência e escrita. São Paulo: Cortez, 2006.

BEZERRA, B. G. O gênero como Ele é (e como não é). São Paulo: Parábola, 2022.

CAIADO, R. V. R. Linguagem, tecnologia e práticas (des)virtuais: os benefícios e os riscos do uso do ChatGPT no ensino-aprendizagem de línguas. In: 37° ENANPOLL. Niterói-RJ, 2023.

CAIADO, R. V. R. Novas Tecnologias Digitais da Informação e Comunicação e o ensino-aprendizagem de Língua Portuguesa. 2011. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2011.

GOZALO-BRIZUELA, R.; MERCHAN- GARRIDO, E. C. ChatGPT is not all you need. A State of the Art Review of large Generative AI models. Disponível em: https://arxiv.org/abs/2301.04655.

INEP. A Redação do ENEM: cartilha do(a) participante. 2024. Disponível em: <https://download.inep.gov.br/publicacoes/institucionais/avaliacoes_e_exames_da_educacao_basica/a_redacao_no_enem_2024_cartilha_do_participante.pdf > Acesso: 28 mar. 2025.

KAUFMAN, D. Desmistificando a inteligência artificial. Belo Horizonte: Autêntica, 2022.

LEITÃO, S. O lugar da argumentação na construção do conhecimento em sala de aula. In: LEITÃO, S.; DAMIANOVIC, M. C. (org.). Argumentação da escola: o conhecimento em construção. Campinas, SP: Pontes Editores, 2011.

MARCUSCHI, L. A. Produção textual, análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola editorial, 2008.

MILLER, C. Gênero textual, agência e tecnologia. São Paulo: Parábola Editorial; Recife: Ed. Universitária, UFPE, 2012.

SANTAELLA, L. Há como deter a invasão do ChatGPT? São Paulo: Estação das Letras e Cores, 2023.

UNESCO. Guia para a IA generativa na educação e na pesquisa. 2024. Disponível em: https://faed.ufms.br/files/2025/01/390241por.pdf. Acesso: 25 ago. 2024.

Published

2025-08-27

Issue

Section

Educação linguística e cultural mediada por tecnologias digitais em um mundo multipolar contemporâneo

How to Cite

BARBOSA, Mirella Silva; CAIADO, Roberta Varginha Ramos; BEZERRA, Benedito. Text Production using Generative Artificial Intelligence: an analysis of the ENEM Essay genre based on texts generated by ChatGPT. Domínios de Lingu@gem, Uberlândia, v. 19, p. e019034, 2025. DOI: 10.14393/DLv19a2025-34. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/78177. Acesso em: 5 dec. 2025.